در رسانه های اجتماعی، اخبار جعلی، سریع تر از اخبار حقیقی منتشر می شوند

1

در رسانه های اجتماعی، اخبار جعلی سریع تر از اخبار حقیقی منتشر می شوند

تحقیقی که  جدیدا انجام شده نشان داده است که دروغ و اخبار جعلی سریع تر از اخبار حقیقی در رسانه های اجتماعی منتشر می شوند. محققان بیان نموده اند که داستان های واقعی شش برابر دیرتر از اخبار جعلی در اینترنت منتشر می گردند.

دانشگاهیان  MIT نیز به این نتیجه رسیدند که ۷۰ درصد بیشتر احتمال ددارد که اخبار جعلی بازنشر شوند. محققان طی یک دوره ۱۰ ساله در تاریخ توییتر، بیش از ۱۲۶،۰۰۰ داستان را که توسط ۳ میلیون کاربر به اشتراک گذاشته شده بودند، برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز خود مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

این محققان از تعدادی از روشهای  تأیید شده استفاده کردند تا تصمیم بگیرند که کدام خبر درست و کدام غلط است. این مطالعه که در ابتدا در مجله ساینس در روز پنج شنبه منتشر شد، نشان داد “که در رسانه های اجتماعی دروغ به طور قابل توجهی، سریع تر، عمیق تر و گسترده تر از حقیقت منتشر می گردد.

میزان بازدیدها از اخبار جعلی بیشتر است و این امر حتی زمانی که محققان، عوامل متعددی نظیر سن افراد استفاده کننده از توییتر و تعداد فالوورها را مورد بررسی قرار دادند باز هم صدق می کرد. بر خلاف باور عمومی، این محققان دریافتند که اخبار جعلی بسیار گسترده تر و سریع تر منتشر می شوند، زیرا “انسان ها، مانند روبات ها، عمل نمی کنند و علاقه بیشتری را نسبت به اخبار جعلی از خود نشان می دهند. محققان دریافتند که ربات های خودکار، داستان واقعی و جعلی را به یک میزان پخش می کنند،در حالی که افراد بیشتر به نشر اخبار جعلی می پردازند.

خبرهای جعلی سیاسی احتمالا، بیشتر توسط مردم برای یکدیگر فرستاده می شوند اما این مورد برای اخبار حقیقی تروریسم، بلایای طبیعی، اخبار علمی، افسانه های شهری و یا اطلاعات عمومی صدق نمی کند. محققان در آزمایش خود مشاهده نمودند که: “اخبار سیاسی جعلی برای بیش از ۲۰ هزار نفر ارسال گردیدند و حتی بازنشر آنها دو  برابر سریع تر از سایر انواع اخبار دروغین بود.

مطالب مرتبط
سامسونگ از کدام محصول در کنار موبایل جدیدش رونمایی خواهد کرد؟

این مطالعه که به وسیله دانشگاهیان، سروش وثوقی، دب روی و سینان آرال  صورت گرفت، به این دلیل انجام شده که نگرانی در مورد اخبار جعلی ، بالاخص در زمینه سیاست ، اقتصاد و افکار عمومی در حال افزایش است.

آنها دریافتند که داستان های جعلی اغلب بین ۱۰۰۰ تا ۱۰۰ هزار نفر منتشر می شوند اما داستان های واقعی به ندرت به بیش از ۱۰۰۰ نفر خواهند رسید. محققان دریافتند که احتمالا اخبار جعلی به علت محتوای جذاب و شنیدنی خود، کاربران بیشتری را به سمت خود جذب می کنند و لذا بیشتر از اخبار حقیقی توسط کاربران به اشتراک گذاشته می شوند.

دکتر دیوید بیور، استاد جامعه شناسی دانشگاه یورک، در مورد این یافته ها بیان داشت که: ” این نوع مطالب، مواردی هستند که بلافاصله توجه شما را جلب می کنند و شما هم چیزهایی که را شگفت انگیز باشند بلافاصله برای دوستان و خانواده تان ارسال می کنید.

اما مطالب علمی یا اطلاعاتی که پیچیده تر و یا بر مبنای واقعیت هستند برای شما چندان جذاب نخواهند بود بنابراین حتی پس از خواندن مطلب توسط کاربران نیز به اشتراک گذاشته نخواهند شد. محققان این پدیده را اثر گلوله برفی نامیده اند چرا که پس از اینکه چیزی توسط تعداد زیادی از کاربران به اشتراک گذاشته شد توجه بیشتری را جلب نموده و بیشتر در معرض دید قرار می گیرد. این محققان که منبع تحقیق خود را توییتر اعلام نموده اند بیان داشتند که بیشتر اخبار مورد توجه در این فضای مجازی، جعلی و نادرست بودند.

اختصاصی وردنگار؛ هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.