میکروب های روده می توانند در ابتلا به بیماری های قلبی موثر باشند

0

میکروب های روده می توانند در ابتلا به بیماری قلبی موثر باشند

تحقیقات  اخیر نشان داده است که میکروب های رودوی مناسب می توانند خطر ابتلا به بیماری قلبی را در موش ها کاهش دهند. در حال حاضر، آخرین مطالعه ای  که در مجله قلب اروپا منتشر شده است، نشان می دهد که این امر ممکن است برای انسان نیز صدق کند. بیشتر افراد می دانند که عوامل خطرزایی که سبب بروز بیماری های قلبی می شوند عبارتند از فشار خون بالا، کلسترول بالا و سیگار کشیدن. اما این عوامل کلی برای پیش بینی بیماری های قلبی در جوانان، زنان و برخی گروه های قومی چندان مطلوب نیستند.

یک میکروب ضعیف رودوی می تواند عامل خطری  باشد که در جست و جوی آن هستیم.

یکی از راه هایی که خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته را ارزیابی می کند، اندازه گیری سختی شریان ها است. این مقیاس، که سفتی شریانی نام دارد، با کلسترول بالا یا سیگار ارتباط اندکی دارد، اما با التهاب رودوی دارای ارتباط تنگاتنگی است.

التهاب پاسخ طبیعی بدن ما نسبت به آسیب است، اما هنگامی که اسیب بسیار بالا باشد، التهاب آنقدر زیاد می شود که می تواند باعث بسیاری از بیماری ها، مانند آرتریت و اگزما شود.

مطالعات نشان داده اند که بیشتر افراد مبتلا به التهاب، خطر ابتلا به بیماری قلبی و داشتن شریان های آرترواسکلروز را نشان می دهند.

اخیرا چندین مطالعه بالینی بزرگ نشان داده اند که التهاب رودوی یک عامل کلیدی در توسعه بیماری های قلبی و سفتی شریان ها است. در یک مطالعه، مصرف دارو توسط افرادی که دچار  التهاب رودوی شده بودند، تعداد حملات قلبی را در این گونه افراد کاهش داد و توانست از خطر ابتلا به سکته قلبی و مغزی در این افراد جلوگیری نماید.

مطالب مرتبط
امید به یافتن درمان سرطان ریه با استفاده از عصاره برگ چای افزایش یافت

اما چگونه می توان التهاب رودوی را بدون استعمال هیچگونه دارویی کاهش داد؟ اجتناب از چاقی و سیگار کشیدن شروع خوبی است، اما باکتری های خوب که در روده ما زندگی می کنند نیز می توانند در این زمینه بسیار موثر باشند.

ما می توانیم باکتری های رودوی خود را بهبود ببخشیم.

میکروب هایی که در روده ها زندگی می کنند، در جلوگیری از تعدادی از بیماری های ناشی از التهاب روده مانند آرتریت رودوی، دیابت و بیماری های روده مانند بیماری حاد التهابی روده نقش مهمی را ایفا می نمایند.

در همه این بیماری ها مشخص شده که تنوع باکتری های سالم رودوی بسیار اندک است، به این معنی که  تعداد این میکروب ها در روده افراد بیمار کاهش می یابد.
در این مطالعه ما متوجه شدیم که زنان با سخت تر شدن بیشتر شریان ها دارای تنوع میکروبی پایینی در روده خود هستند و زنان با شریان های سالم تنوع میکروبی بیشتری دارند.

به جز این موضوع، برخی از مواد مفید تولید شده توسط میکروب ها نیز در سطوح بالاتری در خون افرادی با شریان های سالم به چشم می خورند. قبل از این مشخص شده بود که ماده ای به نام اسید Indoleproprionic خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد. زمانی که فرد دارای رژیم غذایی با فیبر بالاست، باکتری های رودوی باعث تولید اسید Indoleproprionic بیشتری می شوند که می تواند ارتباط این باکتری ها را با انواع بیماری ها نشان دهد.

در کل، ما دریافتیم که تقریبا ۱۰٪ مقدار سختی شریان توسط میکروب های روده و مواد تولید شده توسط میکروب ها قابل توضیح است. در مقایسه با این میکروب ها، کلسترول، سیگار کشیدن، دیابت و چاقی متوسط، کمتر از ۲ درصد از میزان ابتلا به  بیماری های قلبی را توضیح می دهد.

مطالب مرتبط
مدت زمان هضم غذا در معده چقدر طول می کشد؟

این امر بسیار هیجان انگیز است، زیرا بر خلاف خطرات ژنتیکی که ما نمی توانیم در مورد آن ها کاری انجام دهیم و تقریبا از دسترس ما خارج هستند، میکروب های رودوی و مواد تولیدی آن ها ممکن است قابل تغییر باشند و با استفاده از یک رژیم غذایی مناسب، شاید بتوان میزان آن ها را کنترل نمود.

یک راه برای تاثیر گذاشتن بر تعداد میکروب های روده، تغذیه باکتری های خوب است. این کار را می توان با خوردن غذاهای پروبیوتیک یا مکمل های مناسب که حاوی میزان مطلوبی از این نوع باکتری ها در درون خود هستند به انجام رسانید.

این روش در یک مطالعه آزمایشی برای درمان بیماری دیابت موثر بوده است. دانشمندان میکروب های روده را از افراد سالم به افرادی که مبتلا به دیابت بودند، منتقل نمودند. پس از چند هفته، دیابت بهبود یافت و میکروب های روده تغییر یافتند. این نوع مطالعات همچنین می توانند برای بیماری قلبی و سایر انواع بیماری ها نیز موثر باشند.

تنها راه، تغییر چیزهایی است که آن ها را مصرف می کنیم.. باکتری های خوب در روده ما زمانی افزایش می یابند که ما یک رژیم غذایی حاوی امگا ۳ (که در روغن ماهی نیز یافت می شود) یا غذاهایی مملو از فیبر رژیمی یا میوه ها و سبزیجات را مصرف نماییم و همچنین در وعده های غذایی خود، غذاهایی مانند نان کامل، آجیل، جو، ، لوبیا و شکلات تلخ را بگنجانیم.

وجود ارتباط بین میکروب های روده و سلامت ما خبر خوبی است، زیرا ما می توانیم برای افزایش تنوع آن ها، غذاهای متنوعی را مصرف کنیم.

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.