خاصیت ضد میکروبی انبه هندی بوسیله باکتری موجود در آن

خاصیت ضد میکروبی انبه هندی

0

یکی از انواع باکتری ها که معمولآ برای اهداف صنعتی استفاده میشود، باسیلوس لیچنیفورمیس نام دارد. یک گونه خاص از این باکتری در تایلند شناسایی و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نشان داد که خاصیت تولید ترکیبات ضد میکروبی را دارد. برای این تحقیق که در نشریه غذا چاپ شد، ترکیبات ضد میکروبی تولید شده بیشتر مشخص شدند و از نظر عملکرد ضد میکروبی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

باسیلوس بعنوان منبعی برای ترکیبات طبیعی ضد میکروب عمل میکند که میتواند به شکل پپتید یا پلی کتید باشد. در بین این دو، پپتیدهایی مثل سورفاکتین و فنگیسین بیشتر از پلی کتید هستند. این ترکیبات ضدمیکروبی بدلیل نقش آنها در درمان عفونتها و همچنین بعنوان نگهدارنده مواد غذایی مهم هستند.

خاصیت ضد میکروبی انبه هندی

در این پژوهش، عصاره های خام از این باکتریها گرفته شدند و پالایش بیشتری بر روی آنها انجام گرفت تا ترکیبات موجود در آنها را مشخص نمایند. این کار با استفاده از لایه نازک رنگ نگاری و محلول معکوس کننده انجام شد و شکافهای پالایش شده، نمایانگر وجود مواد شیری فراوان در آنها و غیر پپتید بودنشان بود.

فعالیت ضد میکروبی عصاره های خام و شکافهای خالص در برابر باکتریهای مثبت و منفی مشخص شدند که در پیدایش بیماری در انسان و ضایعات  مواد غذایی دخالت دارند. نتایج نشان دادند که این ترکیبات در برابر انواع باکتریها موثر بودند ولی باکتری منفی بنظر دارای آمادگی کمتری در مقایسه با عصاره های باکتری مثبت میباشد. این تفاوت در حساسیت میتواند مربوط به حجم کمتر پپتیدو گلیکان در باکتری منفی باشد زیرا اکثر ترکیبات ضد میکروبی بوسیله مانع شدن از مخلوط شدن پپتیدو گلیکان بوجود می آیند.

روش اقدام بخشهای خالص در برابر سالمونلا نیز بر اساس تغییرات در شکل باکتری مشخص میشود، البته وقتیکه تحت بررسی با ذره بین قرار میگیرد. یک باکتری بنام تیپی برای این بخش از تحقیق انتخاب شد که دلیلش توانایی آن برای ایجاد بیماری انسانی و ماندگاری در دمای پایین بود که میتواند منجر به آلودگی مواد غذایی شود. مواجهه باکتری تیپی با شکافهای خالص منجر به جلوگیری از رشد آن میگردد که نشان میدهد که شیرهای پرحجم مناسب فعالیت ضد میکروبی در برابر باکتری تیپی هستند. همچنین مشاهده شد که سلولهای درمان شده با شکافهای خالص باعث از شکل افتادگی پوسته سلول یا شکل گیری یا برآمدگی آن بر روی سطح میشوند.

مطالب مرتبط
سرگیجه چیست؟ بررسی علل و علائم تا نحوه درمان

بر اساس این نتایج، محققین توانستند مشخص کنند که باکتری لیچن فورمیس به تولید ترکیبات ضد میکروبی غیر پپتید مثل شیرهای پرحجم  میپردازند. آنها همچنین توانستند مشاهده کنند که این ترکیبات بر ضد انواع باکتریها عمل میکنند و روش آنها شامل از بین رفتن پوسته سلولی به مرور زمان میباشد.

قابل توجه اینکه دامنه فعالیت بالقوه نباید محدود به توقف رشد باکتری در محصولات غذایی باشد، بلکه همچنین باید درمانهای ضد میکروبی جدید را نیز شامل شود تا بتواند به بهبود سلامت انسان کمک کند و این کار را با کاهش خطرات مربوط به عفونت باکتری بسیار مقاوم انجام دهد و اینها مطالبی هستند که توسط پژوهشگران مربوطه اعلام گردیده اند.

نگهدارنده های طبیعی مواد غذایی

علاوه بر ترکیبات طبیعی ضد میکروبی، مواد طبیعی زیر نیز می توانند از مواد غذایی در برابر آلودگی محافظت کنند:

آب لیمو – لیمو حاوی اسید اسکوربیک است که مثل یک عامل ضد میکروب عمل میکند و از فساد بدلیل ترکیب با اکسیژن جلوگیری می نماید. لیمو همچنین دارای اسید سیتریک است که دارای فعالیت ضد میکروبی میباشد ولی متاسفانه آب لیمو دارای توانایی بالا برای محافظت از گوشت نیست.

سرکه – اسید استیک موجود در سرکه نه تنها بر مزه آن اثر می گذارد، بلکه مربوط به فعالیت ضد میکروبی آن است که از فساد مواد غذایی جلوگیری میکند.

شکر – شکر از فاسد شدن مواد غذایی جلوگیری میکند و این کار را با جذب نمودن آب اضافی آنها انجام میدهد چون رطوبت باعث رشد باکتریها میشود.

فلفل قرمز – بطور کلی غذاهای ادویه دار و تند دارای خاصیت ضد میکروب هستند و تحقیقات نشان داده اند که فلفل قرمز میتواند از رشد مخمر و قارچ و میکروب جلوگیری کند.

عسل – اسید پی.اچ موجود در عسل باعث میشود که تبدیل به یک نگهدارنده موثر غذایی گردد و همچنین عسل میتواند رطوبت را جذب کند و از رشد میکروب جلوگیری نماید.

مطالب مرتبط
چگونه با داشتن رابطه جنسی کاهش وزن داشته باشیم؟

هرگونه کپی برداری با نام وردنگار و لینک دهی مستقیم مجاز می باشد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.