سوختگی : ۸ درمان خانگی آفتاب سوختگی

0

نور خورشید می تواند هم مفید و هم مضر باشد. اگر دچار آفتاب سوختگی شده اید این مقاله می تواند به شما در بهبود وضعیتتان کمک کند. در این جا درمان خانگی آفتاب سوختگی را ارایه می دهیم.

در تابستان آفتاب می تواند هم دوست و هم دشمن شما باشد. مصرف دوز مناسبی از ویتامین د برای بدن ما بسیار مهم است ولی قرار گرفتن در برابر نور مستقیم خورشید ممکن است برای ما مضر باشد. آفتاب سوختگی معمولا به خاطر قرار گرفتن زیاد در برابر نور مستقیم خورشید و یا نور فرا بنفش در تخت های برنز کننده رخ می دهد. اگر شما پوست روشن، چشم یا مو روش، و یا کک و مک دارید، خطر ابتلا به آفتاب سوختگی در شما نسبت به بقیه بیشتر است.

اگر زمان زیادی را در برابر نور مستقیم خورشید قرار بگیرید بدن شما ملانین زیادی را تولید می کند و این باعث می شود که پوست شما رنگ تیره تری داشته باشد (ملانین نه تنها رنگ پوست شما را تغییر می دهد بلکه رنگ چشم ها را هم تغییر می دهند.)

اثر محافظتی ملانین در برابر افتاب زیاد از بین می رود و باعث مرگ تدریجی سلول زنده می شود  و در ان منطقه باعث التهاب و قرمزی می شود. پوست شما محافظت ۲۴ ساعته در برابر میکرب ها را بر عهده دارد. پوست بزرگترین عضو بدن است و به عنوان پوششی محافظ در برابر مواد شیمیایی بیرون است.

پوست شما مسیول تنظیم سیستم ایمنی بدن می باشد ولی با دوز بالای فرابنفش خاصیت خود را از دست می دهد. پس بدانید که نور خورشید می تواند باعث بیماری در شما شود. اگر مدت زمان زیادی در مععرض نور مستقیم خورشید قرار گرفته باشید احتمالا ممکن است دچار قرمزی پوست، پوسته پوسته شدن و یا خارش شده باشید.

مطالب مرتبط
جوان سازی پوست و درمان های خانگی موثر برای آن

برخی از راه های درمان خانگی آفتاب سوختگی  که می تواند باعث بهتر شدن افتاب سوختگی در شما شود.

روغن نارگیل

روغن نارگیل یک درمان خانگی آفتاب سوختگی می باشد. اگر پوستتان به خاطر آفتاب سوختگی قرمز شده است کمی از روغن نارگیل را بر روی پوست خود ماساژ دهید. اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل در کاهش التهاب پوست کمک می کند و همچنین می تواند خشکی پوست را از طریق مرطوب کردن کاهش دهد. روغن نارگیل نیز می تواند به عنوان یک کرم ضدآفتاب، حدود ۲۰ درصد از اشعه های UV اشعه خورشید را کنترل کند.

خیار

خیار در واقع متشکل از حدود ۹۵٪ آب است و به عنوان یک خنک کننده و مرطوب کننده پوست می باشد.خیار ها می تواند باعث بهبود التهاب شود. این خیار دارای همان آنزیم هایی است که داروهای ضد التهابی غیر استروییدی (NSAID) مانند ایبوپروفن و آسپرین برای کاهش درد استفاده می شود.

حمام با آب سرد

اگر مدت زمان زیادی را در برابر نور خورشید قرار گرفتید و دمای بدن شما بالا رفته است می توانید با گرفتن یک دوش آب سرد دمای بدن خود را کاهش دهید. البته به این نکته توجه داشته باشید که فشار آب نباید خیلی زیاد باشد چون ممکن است باعث ایجاد درد در شما شود. هنگام استفاده از صابون و یا شامپو مراقب باشید چون ممکن است باعث سوزش و تحریک پوستتان شود. وقتی از حمام بیرون می روید حوله را بر روی پوست خود با فشار نکشید چون باعث ایجاد سوزش و احساس بدی در شما می شود.

آلوئه ورا

ماساژ دادن بر ان بر روی قسمت قرمز و التهابی پوست بسیار کمک کننده است. ژله داخل آن را بر روی قسمت های آفتاب سوخته بگذارید تا باعث بهبودی  زخم و التهاب در شما شود. ژله هایی که به شکل کرم در مغازه ها به فروش می رشد ممکن است حاوی مواد شیمیایی باشد پس بهتر است ان را به صورت طبیعی خریداری کنید. علت اینکه چرا برای آفتاب سوختگی مناسب است هنوز مشخص نشده است.

مطالب مرتبط
مدل مانتو های بهاری 96

سرکه سیب

سرکه سیب به عنوان درمان خاگی برای خیلی از بیماری ها از جمله آفتاب سوختگی می باشد. فقط باید مراقب باشید که ان را به صورت رقیق شده استفاده کنید چون سرکه رقیق نشده ممکن است باعث ایاد سوزش شود.

آب رسانی بدن

نباید اجازه دهید بدن شما خشکی را تجربه کند. قسمت اعظمی از بدن از آب تشکیل شده است و اینکه اگر بدن در برابر نور خورشید قرار بگیرد ممکن است باعث کاهش آب در بدن بشود پس یکی از راه های درمان افتاب سوختگی اب رسانی به پوست است.

چای

یکی دیگر از درمان خانگی آفتاب سوختگی چای می باشد .چای فقط برای نوشیدن نیست. کیسه هایی از چای می تواند در درمان افتاب سوختگی کمک کننده باشد. اسید تانن و تئوبرومین موجود در چای سبز و سیاه، عناصر خنک کننده هستند. یکی دیگر از مواد شیمیایی مفید موجود در این چای ها، کاچین ها است که به جلوگیری و تعمیر آسیب پوست کمک میکند. چای سبز و سیاه هر دو پر از آنتی اکسیدان ها است که در برابر رادیکال های آزاد ایجاد شده توسط قرار گرفتن در معرض بیش از حد آفتاب محافظت می کند.

گیاه درخت فندق

این گیاه  که توسط بومیان آمریکایی برای کاهش التهاب و تورم استفاده می شود. با تقطیر برگ های تازه خشک شده، ساقه، پوست یا شاخه های آن می توان در درمان افتاب سوختگی استفاده کرد. این محصول می تواند به طور مستقیم به پوست شما برای تسکین کمک می کند.

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.