راه های پیشگیری از التهاب لثه

0

در حال حاضر التهاب لثه یک مشکل عمومی است که بسیاری از مردم با آن مواجه هستند . اگر چه این بیماری کاملا جدی نیست، اما نه تنها افراد را ناراحت می کند بلکه باعث می شود که ریشه ها حفاظت خود را از دست بدهند. اگر مردم آن را زود تشخیص ندهند یا درمان نکنند، علائم شدید دیگری نیز ظاهر می شود. با این حال، شما نباید نگران باشید در این مطلب، ما برخی از روش های پیشگیری اصلی را برای جلوگیری از التهاب لثه بدون عوارض جانبی معرفی خواهیم کرد.

بهترین راه های طبیعی برای جلوگیری از بدتر شدن التهاب لثه

نشانه های التهاب لثه

این ها برخی از نشانه های رایج التهاب لثه است که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند:

  • لثه تحریک شده
  • لثه قرمز یا بنفش روشن
  • لثه هایی که به لمس حساس و یا دردناک هستند
  • سوزش یا خونریزی پس از مسواک زدن و / یا نخ دندان
  • نفس بد (هالیتوز)

علل التهاب لثه

بسیاری از علل می توانند منجر به التهاب لثه شوند، اما این موارد واضح تر است:

  • ما بهداشت تمیزی نداریم. این باعث می شود باکتری در دهان ما جمع شده و به تدریج به التهاب لثه تبدیل شوند.
  • رژیم غذایی ما در مورد التهاب لثه نامناسب است. خوردن غذاهای فست فودی، نوشیدن الکل، نوشابه ها و یا مصرف بیش از حد محرک ها نیز یکی دیگر از عوامل است.
  • علاوه بر این، تغییر هورمون در بدن ما، به ویژه در بدن زنان باردار، که باعث کاهش مقاومت لثه به باکتری در سطح دندان های ما می شود، می تواند علت التهاب لثه باشد.

جلوگیری طبیعی از بدتر شدن التهاب لثه

دندان هایتان را دو بار در روز بشویید

بسیاری از دندانپزشکان معتقدند که افراد باید حداقل دو بار در روز دندان های خود را بشویند . شما می توانید بیشتر به دندان هایتان برسید، اما دو بار در روز ایده آل است. با این روش، می توانید باکتری ها را از بین ببرید و نفس خوش بو تری داشته باشید . همچنین مسواک زدن دارای یک عمل ماساژ روی لثه است که گردش خون در لثه را بهبود می بخشد.  در صورتی که می خواهید مسواک زدن صحیحی داشته باشید، باید این مراحل ساده را دنبال کنید:

  • مسواک را در زاویه ۴۵ درجه در لبه لثه قرار دهید. از لثه به درون دندان های خود و برای دندان های بالا نیز با این مراحل مشابه مسواک بزنید
  • درون دندان هایتان را تمیز کنید
  • برای داشتن نفس خوش بو تر، فراموش نکنید زبانتان را نیز تمیز کنید

نخ دندان روزانه

علاوه بر مسواک زدن دوبار در روز، شما همچنین می توانید از نخ دندان هر روزه برای محافظت در برابر التهاب لثه استفاده کنید. افراد در سنین مختلف می توانند این کار را انجام دهند. برای دریافت بهترین نتیجه، بر روی تکنیک های زیر تمرکز کنید:

مطالب مرتبط
تحقیقات نشان می دهد که خوردن پاستا باعث افزایش وزن نمی شود
  • از یک نخ دندان با طول حدود ۱۸ اینچ استفاده کنید.
  • ضخامت را بین انگشتان شست و انگشتان خود محکم نگه دارید، آن را به آرامی بین دو دندان بالا و پایین ببرید.
  • نخ را به طور مساوی در اطراف پایه هر دندان منحرف کنید. همچنین باید لثه را هم تمیز کنید. نخ را به لثه فشار ندهید، زیرا بافت لثه به راحتی برش داده شده و یا کبود می شود.
  • هنگام جابجایی نخ دندان از یک دندان به دندان دیگر، به یاد داشته باشید از بخش های تمیز نخ خود استفاده کنید.
  • هنگام پایان نخ دندان، از همان حرکت عقب و جلو استفاده کنید تا نخ را از دندان خارج کنید.

انتخاب خمیر دندان مناسب

در ابتدا باید خمیر دندانتان را انتخاب کنید و سعی کنید بهترین محصول را انتخاب کنید. اگر دندان های شما حساس هستند، باید خمیر دندانی را خریداری کنید که همچنین به شما در مبارزه با این مشکل کمک می کند. به یاد داشته باشید که سنین مختلف نیاز به انواع مختلف دارند. بچه ها ترجیح می دهند خمیر دندانی را مصرف کنند، که حاوی سدیم لوریل سولفات نیست، در حالی که برای بزرگسالان مناسب نیست. خمیر دندان دارای عطر و طعم مورد علاقه خودتان را انتخاب کنید، زیرا شما را تشویق می کند تا بیشتر مسواک بزنید. بنابراین، هنگامی که بهترین خمیر دندان را داریم، از التهاب لثه جلوگیری می کنیم.

نوشیدن آب به اندازه کافی

نوشیدن آب همچنین کلید اجتناب از التهاب لثه است. خوردن آب زیاد می تواند ذرات باقی مانده غذا را پس از خوردن غذا بشوید. همچنین دهان شما را در شرایط مرطوب حفظ خواهد کرد. علاوه بر این، باکتری مبارز بیشتری در بزاق تولید می شود و در نهایت، شانس شما را در التهاب لثه کاهش می دهد. مردم چه مقدار آب در روز باید بخورند؟ مطالعات نشان می دهد که به ازای هر کیلوگرم  ۴۰ میلی لیتر باید آب نوشیده شود. به عنوان مثال، اگر وزن شما ۵۰ کیلوگرم باشد، باید ۲ لیتر آب در روز بنوشید. چهار زمان خاص وجود دارد که شما باید آب بنوشید:

پس از بیدار شدن از خواب: بهترین زمان آشامیدن آب، ۳۰ دقیقه قبل از صبحانه است، زیرا هنگامی که بعد از یک شب طولانی از خواب بیدار می شوید، باید کمبود آب را جبران کنید. نوشیدن یک لیوان آب قبل از صبحانه نیز برای تمیز کردن روده، جلوگیری از گرسنگی و هضم صبحانه بهتر است.

مطالب مرتبط
8 فایده شگفت آور چای زنجبیل و زرد چوبه

پس از کار سخت: مصرف آب پس از ورزش، راه رفتن و یا انجام کار بیشتر می تواند به کاهش استرس و خستگی کمک کند.

۳۰ دقیقه قبل از رفتن به رختخواب: نیم ساعت قبل از رفتن به رختخواب، نوشیدن یک لیوان آب به شما کمک خواهد کرد که به خواب خوب و عمیق تر بروید. این عادت همچنین شما را از خطر تشکیل لخته خون محافظت می کند.

ویتامین C

ویتامین C در حفاظت از لثه نقش حیاتی دارد. کمبود ویتامین C می تواند به راحتی زخم های لثه ای شما را ایجاد کند، خونریزی کند یا شاید دندان هایتان را از دست بدهید. بنابراین، شما می توانید ویتامین C را در زندگی روزمره خود در اسرع وقت به روش های مختلفی دریافت کنید. مقدار ویتامین C ایده آل روزانه حدود ۰.۱ میلی گرم است. با این حال، شما نباید بیش از حد آن را مصرف کنید که حدود ۵۰۰ میلی گرم در روز است، زیرا ممکن است برخی از عوارض جانبی مانند سردرد، تهوع و استفراغ را به همراه داشته باشد. اگر مقداری از آن را مصرف کنید، ویتامین C “داروی خوبی خواهد بود”. شما می توانید ویتامین C را به سادگی در تقریبا سبزیجات و میوه ها، به ویژه گریپ فروت، کلم بروکلی، فلفل قرمز و غیره پیدا کنید.

زیاد از خلال دندان استفاده نکنید

بسیاری از مردم مانند استفاده از خمیر دندان یا موارد مشابه از خلال دندان پس از خوردن غذا استفاده می کنند. این سرگرمی بدی نیست، اما اگر شما از آن همواره استفاده می کنید یا اشتباه استفاده کنید، فاصله بین دو دندان بیشتر شده و مواد غذایی می تواند بین آن گیر کند، که باعث می شود که باکتری ها از آن مواد تغذیه کنند و لثه شما می تواند دچار التهاب شود. به جای آن، شما باید از نخ دندان استفاده کنید تا دندان هایتان را تمیز کنید.

بیش از حد نوشابه ننوشید

این واقعیت است که وقتی از نوشیدنی مانند نوشابه استفاده می کنید، مایع از گلویتان پایین می رود، اما هنوز مقدار کمی از قند موجود در دندان های شما وجود دارد. این مقدار فسفر شکر می تواند به تدریج منجر به عفونت لثه شود که به عنوان التهاب لثه شناخته می شود. علاوه بر این، برخی از نوشیدنی های حاوی سیتریک و همچنین مقدار زیادی قند دندان هایتان را تیره تر و دچار کمبود کلسیم می کند. در بعضی موقعیت های جدی، شما می توانید دندان های خود را از دست بدهید. برای رفع این مشکل، می توانید بعد از مصرف نوشابه، آب، آب نمک یا مایع حاوی فلور را در دهانتان بچرخانید.

مطالب مرتبط
نحوه مصرف Azibiot + بررسی عوارض و کاربرد

برای بررسی وضعیت به دندانپزشک مراجعه کنید

منتظر نمانید تا زمانی که دچار مشکل شدید به دندانپزشک مراجعه کنید. پزشکان توصیه می کنند

که افراد دارای سلامتی دهان هر ۱۲ تا ۲۴ ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنند. مهمتر از همه، بیماری لثه معمولا بدون درد است. شما ممکن است ندانید که به آن مبتلا شده اید. با چک کردن مرتب، دندانپزشکان می توانند بیماری شما را به زودی پیدا کنند و روش های مراقبت، دارو و رژیم غذایی مناسب را برایتان تجویز کنند. آنها همچنین دندان های شما را تمیز می کنند و اطلاعات بیشتری برای محافظت در برابر التهاب لثه به شما می دهند.

اگر التهاب لثه دارید، چه کاری باید انجام دهید؟

اگر تردید دارید که دچار التهاب لثه هستید، باید برنامه ای برای مراجعه به یک دندان پزشک داشته باشید. اما در صورتی که شما بیش از حد مشغول کار یا خانواده خود هستید، باید برخی از روش های خانگی را انجام دهید تا به شما در حل این مشکل کمک کند:

عسل

  • مقدار کمی عسل را در جایی که لثه شما ملتهب است بمالید. بعد از ۱۰-۱۵ دقیقه، آن را با آب ولرم بشویید
  • با انجام این کار در حدود یک هفته، ۲-۳ بار در روز، این مشکلات را می توان حل کرد.

آب میوه

  • ۳ گلابی، دو سیب و دو گوجه فرنگی را با هم فشار دهید.
  • سپس، آب ۳ میوه را بنوشید
  • با استفاده از این روش آسان، نه تنها می توانید تاثیر میوه را ببینید بلکه پوست صاف نیز خواهید داشت.

جوش شیرین

جوش شیرین اغلب به عنوان یک عنصر برای ساخت نان شناخته شده است. با این حال، آن برای سفید تر کردن دندان ها و جلوگیری از التهاب لثه شهرت دارد. برای استفاده، شما باید این مراحل ساده را دنبال کنید:

  • جوش شیرین با آب گرم را ترکیب کرده، سپس یک مخلوط ضخیم بسازید
  • از آن برای مسواک زدن دندان های خود مانند خمیر دندان های دیگر استفاده کنید.

لیمو

  • عصاره لیمو را با نمک مخلوط کنید
  • با استفاده از پنبه بر روی لثه ملتهب مالش دهید

توجه: لیمو حاوی مقدار زیادی اسید است که می تواند به راحتی به مینای دندان شما آسیب برساند، بنابراین تنها در صورت لزوم از این روش استفاده کنید.

در بالا برخی از راه حل های خانگی و روش های آسان طبیعی برای جلوگیری و از  بین رفتن التهاب لثه که ۱۰۰٪ امن است بیان شده است.

هرگونه کپی برداری با نام وردنگار و لینک دهی مستقیم مجاز است

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.