زمان رابطه جنسی برای بارداری و نکات قبل از بارداری

0

زمان رابطه جنسی برای بارداری و نکات قبل از بارداری

 

 

تصمیم به بچه دار شدن یکی از مراحل حساس زندگی هر شخصی است. هر زوجی به این مسئله فکر می کند و هر وقت تصمیم به این امر قطعی شد می بایست به توصیه های پزشکی گوناگون توجه داشت. یکی از این موارد زمان مناسب رابطه جنسی است. در اینجا شما را با این موضوع بیشتر آشنا خواهیم کرد.

 

بهترین زمان رابطه‌ ی جنسی برای باردارشدن

 

زمان‌بندی همه‌چیز است. اسپرم می‌تواند سه تا پنج روز زنده بماند اما تخمک تنها حدود ۱۲ تا ۲۴ ساعت زنده است. برای افزایش احتمال لقاح باید در روزهای منتهی به تخمک‌گذاری و خود آن روز، روزانه رابطه‌ی جنسی داشته باشید. راه خوب برقراری رابطه یک تا دو روز قبل از تخمک‌گذاری و روز تخمک‌گذاری است. با این روش به‌احتمال بیشتر یک اسپرم سالم در لوله‌های فالوپ منتظر آزاد شدن تخمک است.
البته زمان دقیق تخمک‌گذاری برای همه به‌راحتی قابل‌تشخیص نیست. این زمان به طول دوران قاعدگی فرد بستگی دارد. یک خانم در حدود روز ۱۴ قبل از عادت ماهانه‌ی بعدی خود تخمک‌گذاری دارد – نه در میان‌دوره. اگر سیکل قاعدگی شما ۲۸ روزه است تخمک‌گذاری‌تان حدوداً در میانه‌ی این سیکل خواهد بود. اما اگر سیکل ۳۵ روزه دارید در حدود روز ۲۱ام تخمک‌گذاری خواهد بود نه روز ۱۷. ( روز یک اولین روز عادت ماهانه است ) برای تخمین زمانی که باروری شما زیاد است باید از تقویم تخمک‌گذاری استفاده کنید.

 

اگر قاعدگی من نامنظم باشد آیا بارداری سخت‌تر خواهد بود؟

 

اغلب خانم‌ها در طول یک سال ۱۲ عادت ماهانه دارند اما برای برخی این تعداد کمتر است و گاهی دیرتر عادت شده و یا حتی در بعضی ماه‌ها نمی‌شوند. استرس، ورزش‌های سنگین، کاهش وزن یا افزایش وزن ناگهانی – همه‌ی این‌ها می‌تواند از عوامل وقفه در عادت ماهانه باشد. هرچه عادت ماهانه‌ی شما نامنظم‌تر باشد پیش‌بینی زمان تخمک‌گذاری دشوارتر است.
عادت ماهانه‌ی شما یک ماه ۲۸ روز است، ماه بعد ۲۱ روز، ماه بعد ۳۲ روزه. برای چند ماه سیکل قاعدگی خود را یادداشت کنید. سپس ۱۷ روز از کوتاه‌ترین و ۱۱ روز از بلندترین دوره کم کنید. روزهای میان این دو روزهایی است که بدن شما در اوج باروری قرار دارد.

اگر دوره‌های قاعدگی شما نامنظم و بیش از ۳۵ روز یا طولانی‌تر است باید نزد پزشک متخصص بروید. شاید علت این بی‌نظمی سندروم تخمدان پلی کیستیک، عدم کارکرد تخمدان، اختلال تیروئید، کاهش وزن شدید و یا بالا رفتن سطح پرولاکتین باشد.

 

مطالب مرتبط
بهترین و بدترین خوراکی‌ها قبل از خواب را بشناسید

از کجا بفهمیم زمان تخمک‌گذاری است؟

 

برخی زنان می‌توانند بگویند زمان تخمک‌گذاری آن‌ها کی است. اما بیشتر زنان متوجه هیچ تغییری نمی‌شوند. اگر به باردارشدن فکر می‌کنید چند ماه سیکل قاعدگی خود را یادداشت کنید. برخی علائم تخمک‌گذاری عبارت‌اند از:
کمی افزایش در دمای پایه‌ی بدن . می‌توانید یک تا دو روز پس از تخمک‌گذاری هر روز صبح با اندازه‌گیری دمای بدن قبل از بلند شدن از تختخواب آن را بسنجید. اگر برای چند ماه نمودار دمای بدن را بررسی کنید می‌توانید به زمان تخمک‌گذاری خود برسید.

 

نمیتوان فقط سعی کرد و منتظر نتیجه ماند؟

 

اگر دوست ندارید لازم نیست مرتباً دمای بدن را اندازه گرفته یا نمودارهای پیچیده برای خودتان رسم کنید.حتی برای بارداری لازم نیست حتماً به ارگاسم برسید. دو یا سه بار در هفته حتماً رابطه‌ی جنسی داشته باشید، شاید شانس شما کمک کند.

 

قبل از بارداری، ۸ نکته ضروری

 

داشتن برنامه ریزی قبل از اقدام به بارداری، می تواند بهترین شروع را برای داشتن یک زندگی سالم برای نوزاد رقم بزند. تمام زنان پیش از اقدام به شروع دوران بارداری باید ۸ نکته ضروری را از طریق ایجاد تغییراتی در سبک زندگی حتما رعایت کنند:

 

مصرف مکمل های اسید فوریک: اسید فولیک یک ویتامین گروه ب است که خطر نقائص مادرزادی لوله عصبی مانند بیماری اسپاینا بیفیدا (بیرون‌زدگی پوشش نخاع از ستون فقرات به علت نقص در تشکیل مهره) را کاهش می‌ دهد. این در حالی است که تعداد کمی از زنان از طریق رژیم غذایی میزان کافی اسید فولیک دریافت می‌ کنند، بنابراین دریافت مکمل‌‌ های این ویتامین ضروری است و باید در مورد مصرف آن با پزشک مشورت شود. ترتیبی دهید که روزانه دست کم ۴۰۰ میکروگرم فولات یا اسیدفولیک، از راه رژیم غذایی یا به صورت مکمل دریافت کنید.

 

مطالب مرتبط
مقادیر جدید فشار خون :شاید شما هم مبتلا باشید

تجدید یا تزریق واکسن های ضروری: لازم است که هر ۱۰ سال یکبار واکسن کزاز تجدید شود.

 

عدم مصرف سیگار: سیگار کشیدن خطر سقط جنین و تولد نوزاد کم‌ وزن را افزایش می ‌دهد.

 

مصرف کلسیم: دست کم ۱۰۰۰ میلی‌ گرم در روز کلسیم مصرف کنید – که معادل سه لیوان ۲۵۰ میلی ‌لیتری شیر کم چرب است.

 

حفظ تعادل در وزن: اضافه وزن در بارداری خطر دیابت حاملگی و سایر عوارض مربوط به حاملگی را می ‌افزاید.

 

انجام ورزش های مناسب: اگر باردار هستید با پزشک درباره ورزش‌ های بی‌خطر در دوران بارداری مشورت کنید.

 

کاهش مصرف کافئین: مصرف کافئین (موجود در قهوه، چای و نوشابه‌ های کولادار) را به کمتر از ۳۰۰ میلی ‌گرم در روز کاهش دهید، زیرا کافئین ممکن است بر باروری و توانایی بدن شما برای جذب کلسیم و آهن تاثیر بگذارد.

 

مشورت با پزشک درباره بیماری های مزمن: اگر دچار یک بیماری مزمنی هستید، با پزشک در مورد خطراتی که بارداری ممکن است برای سلامت شما ایجاد کند و در مورد داروهایی که باید حتی در طول بارداری مصرف آنها را ادامه دهید، مشورت کنید. همچنین مهم است که پزشک قبل از باردارشدن شما از هر سابقه خانوادگی اختلالات ارثی اطلاع داشته باشد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.