طرز تهیه شیرینی خرمایی

0

شیرینی خرمایی از آن دسته شیرینی‌هایی است که می‌توان آن‌ها را به‌سادگی در خانه تهیه کرد. طعم اصلی این شیرینی همان‌گونه که از نام آن مشخص است، خرما می‌باشد. استفاده از خرما در ترکیب این شیرینی باعث می‌شود تا نیاز به استفاده از شکر در آن کمتر شود و در نتیجه می‌توان گفت که شیرینی خرمایی به نوعی یک شیرینی رژیمی محسوب می‌گردد.

خرما دارای خواص بسیاری است و می‌تواند بخشی از نیاز روزانه‌ی بدن به کربوهیدرات، فیبر، و انواع ویتامین را تأمین نماید. شیرینی خرمایی ماندگاری نسبتاً زیادی دارد و از همین روی می‌تواند شیرینی خانگی مناسبی برای ایام نوروز باشد. برای تهیه‌ی این شیرینی خوش‌طعم به مواد اولیه‌ی زیر نیاز دارید:

مواد اولیه‌ی مورد نیاز برای تهیه‌ی خمیر شیرینی خرمایی

  • آرد شیرینی: ۲ پیمانه
  • زرده‌ی تخم‌مرغ: ۱ عدد
  • شکر پودرشده یا خاک‌قند: ۲۰ گرم
  • وانیل شکری: ۱.۲ قاشق چایخوری
  • گلاب مرغوب: ۱.۴ پیمانه
  • آب با دمای اتاق: ۱.۴ پیمانه
  • نمک: ۱.۴ قاشق چایخوری

این مواد برای تهیه‌ی خمیر شیرینی خرمایی هستند. برای تهیه‌ی ترکیب داخل خمیر این شیرینی مواد اولیه‌ی زیر لازم هستند:

مواد اولیه‌ی مورد نیاز برای تهیه‌ی ترکیب داخلی شیرینی خرمایی

  • خرمای بدون هسته‌ی پوست‌کنده‌شده: ۲۰۰ گرم
  • مغز گردوی خردشده: ۱۰۰ گرم
  • کره: ۲۵ گرم
  • پودر هل: ۱.۴ قاشق چایخوری
  • دارچین: ۱.۴ قاشق چایخوری
  • جوز هندی: ۱.۸ قاشق چایخوری

طرز تهیه‌ی شیرینی خرمایی

مرحله‌ی اول:

در ابتدا آرد، شکر پودرشده یا خاک قند و نمک را جداگانه الک کنید و سپس آن‌ها را در ظرفی نسبتاً بزرگ بریزید و با به هم زدن سعی کنید تا این سه ماده به‌خوبی با یکدیگر مخلوط شوند.

مرحله‌ی دوم:

در این مرحله ابتدا کره را ذوب کنید و اجازه دهید تا سرد شود. بهتر است این کار را همزمان با مرحله‌ی اول انجام دهید. سپس زرده‌ی تخم‌مرغ را به کره اضافه کنید و به هم بزنید تا این دو خوب با هم ترکیب شوند. بعد وانیل شکری را به این دو ماده بیفزایید و مجدداً خوب به هم بزنید تا ترکیبی یکدست حاصل شود.

مرحله‌ی سوم:

در این مرحله به ترکیب قبل ابتدا گلاب و پس از آن آب را اضافه ‌کنید و همچنان ترکیب را به هم بزنید. زمانی که تمامی مواد به‌خوبی با هم ترکیب شدند و مایع یکدست شد هم زدن را متوقف نمایید.

مرحله‌ی چهارم:

در قسمت میانی مخلوط آرد، شکر و نمک را که در یک ظرف نسبتاً بزرگ قرار داده‌اید یک گودال ایجاد کنید و ترکیب به‌دست‌آمده از مرحله‌ی سوم را داخل این گودال بریزید. سپس شروع به ورز دادن مواد داخل ظرف با استفاده از دست کنید. ورز دادن باید تا جایی ادامه پیدا کند تا خمیری یکدست حاصل شود. خمیری که در پایان کار به دست خواهد آمد، خمیری بسیار لطیف است که به دست نمی‌چسبد. پس از آن‌که خمیر چنین شکلی به خود گرفت روی آن را با استفاده از پلاستیک فریزر یا سلفون بپوشانید و برای مدت یک ساعت اجازه دهید تا خمیر در دمای محیط استراحت کند. این کار برای جا افتادن خمیر بسیار ضروری است.

مرحله‌ی پنجم:

همان‌گونه که گفتیم خمیر شیرینی خرمایی باید در حدود یک ساعت استراحت کند. در این فاصله فرصت دارید تا مواد داخل شیرینی را تهیه کنید. برای این کار مقداری کره را در ماهیتابه بریزید و سپس خرما، دارچین، جوز هندی رنده‌شده، گردو و هل را به کره بیفزایید و اجازه دهید این مواد برای چند دقیقه با حرارت متوسط تفت داده شوند. پس از آن شعله‌ی زیر ماهیتابه را خاموش کنید و مدتی صبر کنید تا مواد داخل آن سرد شوند.

مرحله‌ی ششم:

پس از یک ساعت خمیر را از داخل سلفون درآورید و با استفاده از وردنه آن را روی سطحی صاف پهن نمایید. بهتر است پیش از پهن نمودن خمیر روی سطح صاف، مقداری آرد روی سطح بپاشید تا خمیر به آن نچسبد، البته دقت کنید که مقدار آرد آن‌قدر زیاد نباشد که ترکیب شیرینی را تغییر دهد.

پس از پهن نمودن خمیر روی سطحی صاف، آن را به شکل مربع‌هایی هم‌اندازه برش دهید. برای این‌کار می‌توانید از قالب شیرینی به شکل مربع استفاده کنید. بهتر است مربع‌ها نه خیلی کوچک باشند و نه خیلی بزرگ.

مرحله‌ی هفتم:

در این مرحله مقداری از ترکیب خرما، دارچین، هل، گردو و جوزهندی روی هر کدام از مربع‌ها قرار ‌دهید. بهتر است میزان خرمای قرارداده شده روی هر مربع متناسب با اندازه‌ی مربع‌ها باشد تا در زمان رول کردن خمیر از آن بیرون نزند.

پس از آن‌که روی تمامی مربع‌ها خرما قرار دادید، خمیر را به‌گونه‌ای رول کنید که یک ضلع آن به ضلع مقابل خود برسد.

مرحله‌ی هشتم:

پس از رول کردن تمامی مربع‌ها آن‌ها را داخل سینی فر بچینید. همان‌طور که احتمالاً می‌دانید برای قرار دادن شیرینی‌ها در فر، فر باید از مدتی قبل گرم شده باشد. شما نیز پیش از آن‌که شیرینی‌ها را داخل فر قرار دهید، آن را برای مدتی با دمای ۱۸۰ درجه‌ی سانتی‌گراد گرم نمایید. سپس سینی فر را داخل آن قرار داده و اجازه دهید تا شیرینی‌ها برای مدت ۱۰ دقیقه در آن بپزند. پس از گذشت ۱۰ دقیقه و هنگامی که روی شیرینی‌ها اندکی طلایی شد، فر را خاموش کنید و پس از سرد شدن آن‌ها در ظرفی مناسب سرو نمایید.

اختصاصی وردنگار؛ هر گونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است

مطالب مرتبط
دستور غذایی تخم مرغ طعم دار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.