پرفسور بالتازار شخصیت کارتونی و دکتر بالتازارد که در ایران زندگی می کرد

0

پرفسور بالتازار شخصیت کارتونی و دکتر بالتازارد که در ایران زندگی می کرد

دکتر مارسل بالتازارد (Marcel Baltazard) یا مارسل بالتازار(با تلفظ فرانسوی) سالها در ایران مشغول به کار بود و خدمات مهمی انجام داد. در سالهای اخیر اما بسیاری از ایرانی‌ها نظرشان به کارهای او به خاطر تنها شباهت به نام یک انیمیشن جلب شده است.

این در حالی است که بر خلاف گزارش‌های بعضی رسانه‌ها هیچ ارتباطی نمی‌توانید میان او و انیمیشن پروفسور بالتازار (به انگلیسی:Professor Balthazar) پیدا کنید و تنها  شباهتی لفظی بسیاری را به اشتباه انداخته است.

 پروفسور بالتازار در همدان: نفر دوم از سمت راست.

مارسل بالتازارد (زاده ۱۳ فوریه ۱۹۰۸ –مرگ اول سپتامبر ۱۹۷۱) یک محقق علوم پزشکی و پزشکی فرانسوی بود. او به‌خاطر فعالیت‌هایش در زمینه بیماری طاعون و هاری معروف می‌باشد. بالتازار در بین سال‌های ۱۹۴۶ الی ۱۹۶۱ ریاست انستیتو پاستور ایران در تهران را بعهده داشت و پس از آن رئیس بخش همه‌گیرشناسی در انستیتو پاستور پاریس شد.

 

بالتازار تقریباً ۱۷ سال در ایران زندگی کرد و پس از آن همکاری خود را با همتای ایرانی‌اش، مهدی قدسی تا سال ۱۳۴۶ ادامه داد تا اینکه در سن ۶۳ سالگی درگذشت.

دکتر بالتازارد برای انجام تحقیقات پزشکی به ماموریتی در روستای اکنلو شهرستان کبودرآهنگ ایران فرستاده شد.

این پروفسور فرانسوی همزمان با سومین موج شیوع طاعون در سال ۱۳۳۲ از فرانسه به ایران آمد و با همکاری پزشکان ایرانی پایگاه تحقیقاتی انستیتو پاستور ایران را با حمایت مالی یک فرد خیر به نام جمشید قراگزلو در روستای اکنلو کبودرآهنگ تاسیس کرد و به آزمایش‌های مختلفی در این منطقه مشغول شد و توانست با تحقیقاتی که انجام داده بود، بیماری طاعون را ریشه‌کن کند. سازماندهی واکسیناسیون جمعی علیه بیماری آبله و سل هم از دیگر اقدامات او بود.

 

بالتازارد در بین سال‌های ۱۳۲۵ تا ۱۳۴۰ ریاست انستیتو پاستور ایران را به عهده داشت و پس از آن نیز به مدت ۱۳ سال مشاور عالی علمی انستیتو پاستور ایران بود و در پایان عمر خود نیز بخش اپیدمیولوژی انستیتو پاستور پاریس را پایه‌گذاری کرد.

بالتازارد تقریبا ۱۷سال در ایران زندگی کرد و پس از آن همکاری خود را با همتای ایرانی‌اش، دکتر مهدی قدسی تا سال ۱۳۴۶ ادامه داد تا این‌که در ۶۳ سالگی از دنیا رفت.

مرکز تحقیقاتی انستیتو پاستور ایران تا اواخر دهه ۶۰ فعالیت می‌کرد، اما پس از مدتی تعطیل شد، ولی دوباره بتازگی و پس از آن‌که این مرکز در اختیار دانشگاه علوم پزشکی همدان قرار گرفت، خرداد ماه امسال در روستای اکنلو افتتاح شد.

اتفاقا در مراسم افتتاح این مرکز از فرزندان پروفسور بالتازار هم دعوت شده بود. آنها هم در این مراسم از علاقه خودشان به ایران سخن گفتند و از این‌که مردم ایران برای پدرشان احترام زیادی قائل هستند، خوشحال بودند.

 

به گفته مهدی غلامی، رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کبودرآهنگ، آزمایشگاه و دفتر کار دکتر بالتازارد در کبودرآهنگ همدان به یکی از جاذبه‌های گردشگری استان همدان تبدیل شده و هزاران گردشگر داخلی و خارجی به دیدن وسایل کار و دفتر این پروفسور فرانسوی در کبودرآهنگ می‌روند.

 

اما پروفسور بالتازار یک سریال  انیمیشن قدیمی بود که آن را یک انیماتور کروات به نام Zlatko Grgić در استودیوی فیلم زاگرب در یوگسلاوی سابق (کرواسی) ساخت.

این شخصیت کارتونی یک مخترع پیر بود که برای یک اختراع، مدت زیادی فکر می کرد و در نهایت تنها با یک اهرم دستگاهی را روشن می کرد. پس از اتمام کار دستگاه، پروفسور شیر دستگاه را باز کرده و چند قطره مایع را داخل یک لوله آزمایش می ریخت و با ریختن آن مایع بر روی زمین اختراعش نمایان می شد.

 

منابع: نمناک، ممتاز نیوز، فردانیوز

مطالب مرتبط
مصاحبه با دکتر مهدی زارع در مورد زلزله کرمانشاه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.