آسیب حاد کلیه ناشی از نارسایی قلبی است

0

آسیب حاد کلیه ناشی از نارسایی قلبی است

یک تحقیق در مورد جانبازان ایالات متحده نشان می دهد که ارتباط قابل توجهی بین آسیب های شدید کلیه و افزایش خطر نارسایی قلبی وجود دارد.

در ایالات متحده آمریکا، آسیب حاد کلیه (AKI) – که قبلا نارسایی کلیه حاد نامیده می شد – در حال افزایش است.

گرچه دلایل دقیقی در این زمینه مشخص نشده است اما این موضوع جای نگرانی دارد؛ AKI یا آسیب حاد کلیه نتایجی نسبتاً ضعیف درازمدت دارد و در برخی موارد می تواند مرگبار باشد.

به طور معمول، AKI به بیماری مزمن کلیه (CKD) پیشرفت می کند، که در مقایسه با افراد بدون بیماری مزمن کلیه، سه برابر افزایش خطر ابتلا به نارسایی قلبی را به همراه دارد. این که آیا خطر قلبی عروقی به پیشرفت AKI می انجامد، شناخته شده نیست.

یک مطالعه جدید که در مجله بیماریهای کلیه منتشر شده است، به بررسی دقیق تر این سوال می پردازد. آیا محققان می توانند بین AKI و نارسایی قلب ارتباط برقرار کنند؟ این تحقیق، توسط دکتر نیشا بنسال از موسسه تحقیقات کلیه در دانشگاه واشنگتن در سیاتل رهبری شد.

پیوند بین آسیب حاد کلیه و نارسایی قلبی بررسی شده است

تحقیقات آنها شامل ۳۰۰،۸۶۸ سرباز آمریکایی از ۱۱۶ بیمارستان جانباز از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۳ بود. شرکت کنندگان – که به طور متوسط سنی ​​در حدود ۶۲ سال داشتند – هیچ سابقه نارسایی قلبی نداشتند.

در این داده ها، بیمارانی که به AKI  مبتلا بودند را با کسانی که این بیماری را نداشتند، همسان کردند. آنها از طیف متغیرهایی از جمله سن، سال پذیرش، جمعیت شناسی، داروها و شرایط پیش از آن، استفاده می کردند تا اطمینان حاصل شود که نتایجی درست بدست خواهد آمد.

در طول ۲ سال بعد، اطلاعات مربوط به نارسایی قلبی را جمع آوری کردند. آنها بیماری قلبی را به عنوان حداقل یک بار بستری در بیمارستان یا حداقل دو بار بستری در بیمارستان با تشخیص نارسایی قلبی تعریف کردند.

مطالب مرتبط
افزایش ناگهانی فشار خون : بیش از 500 ژن کشف شد

آنها دریافتند افرادی که آسیب حاد کلیه یا AKI را توسعه داده بودند احتمال بیشتری داشتند که:

  • دارای سن بالاتری باشند
  • آمریکایی آفریقایی باشند
  • از دیورتیک استفاده کنند (دیورتیک، داروهای افزاینده ادرار است)
  • دیابت و فشار خون بالا داشته باشند
  • بیماری سپسیس داشته باشند

به طور کلی، میزان بروز نارسایی قلبی ۸/۷ در ۱۰۰۰ نفر بود. در گروهی که به AKI مبتلا نبودند در حدود ۳۰.۸ بود و در گروه غیر AKI در حدود ۲۴.۹ تخمین زده شد.

این به معنی افزایش خطر ابتلا به نارسایی قلبی در افراد مبتلا به AKI در طی یک پیگیری ۲ ساله است.

افراد مبتلا به نارسایی قلبی که به AKI نیز مبتلا بودند، بیشتر احتمال دارد که ویژگی های زیر را داشته باشند:

  • سفید پوست
  • مسن تر
  • فشار خون بالا
  • دیابت
  • پروتئینوری یا پروتئین بیش از حد در ادرار

پیامدهای این یافته ها توسط محققان بیان شده است:

“تخمین زده شده است که تقریبا ۲ میلیون مورد بستری در سال رخ می دهد. بر اساس تفاوت های مشاهده شده در این مطالعه، تقریبا ۱۶۰۰۰ مورد از موارد نارسایی قلب اتفاق می افتد.”

محققان همچنین یک گروه زیرمجموعه ای سالم از بیماران را بررسی کردند: افراد بدون دیابت، فشار خون بالا، بیماری عروق یا جراحی قلب. به طور شگفت انگیز، این بیماران ۳۸٪ افزایش خطر ابتلا به نارسایی قلبی را در ۲ سال بعد افزایش دادند.

 آسیب حاد کلیه چگونه سلامت قلبی را تحت تاثیر قرار می دهد؟

دقیقا چطور AKI بر سلامت قلب تأثیر می گذارد مشخص نشده است، اما مکانیزم های متعددی وجود دارد. به عنوان مثال، AKI با تغییر در تحمل نمک توسط کلیه ها، منجر به فشار خون بالا، که یک عامل خطر شناخته شده برای بیماری های قلبی است، می شود. AKI همچنین به نظر می رسد سطح التهاب را در سایر قسمت های بدن، از جمله قلب، افزایش می دهد.

مطالب مرتبط
هر آنچه لازم است در مورد ایروکاست یا مونته لوکاست بدانید

AKI می تواند استرس اکسیداتیو فعلی را ایجاد کند، که در محور رنین-آنژیوتانسین دخالت می کند. رنین-آنژیوتانسین، یک سیستم هورمونی است که به تنظیم تعادل مایع و فشار خون کمک می کند. این اختلالات شناخته شده ای است که باعث افزایش فیبروز کلیه ها و عضلات قلب می شود.

محققان محدودیت های خاصی را در مورد این مطالعه مورد بحث قرار می دهند. به عنوان مثال، جمعیت جانبازان دارای میزان بالای نارسایی قلب نسبت به جمعیت عمومی است.

با این حال، تجزیه و تحلیل بر روی یک گروه بزرگ از بیماران انجام شد و دانشمندان دسترسی به اطلاعات دقیق در مورد وضعیت سلامت شرکت کنندگان را قبل از بستری شدن، بررسی کردند و اثبات شد که یافته های تحقیق بر روی یک مجموعه آماری بزرگتر، نتایجی مشابه با تحقیق قبلی داشت.

با این حال، تحقیقات بیشتری برای تثبیت نتیجه گیری ها و از بین بردن مکانیزم های پشت پرده وجود دارد. به طور کلی، محققان بر این باورند که توجه بیشتری به عوامل خطر بیماری قلبی عروقی ممکن است در بهبود افرادی که به AKI مبتلا هستند، کمک کننده باشد.

ترجمه از: فرزانه پاشایی

شاید علاقه مند باشید که بخوانید:

افزایش خطر ابتلا به سرطان ناشی از دیابت و چاقی

مقادیر جدید فشار خون :شاید شما هم مبتلا باشید

 

اختصاصی وبسایت وردنگار: هرگونه کپی تنها با ذکر لینک وردنگار مجاز می باشد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.