گوجه فرنگی و کاهش آسیب ریوی ناشی از سیگار کشیدن

0

گوجه فرنگی و سبزیجات می توانند آسیب ریوی ناشی از سیگار کشیدن را کاهش دهد

سیگار : به منظور کاهش بروز سرطان پوست و حمایت از سیستم ایمنی، رژیم غذایی غنی از گوجه فرنگی و میوه ها، منافع بسیاری را برای سلامتی به ارمغان می آورد.
در حال حاضر، محققان دریافتند که این غذاها ممکن است در افراد سیگاری عملکرد ریه را بهبود بخشد و در تمام بزرگسالان اختلالات کبدی را کاهش دهد.

دانشکده سلامت عمومی جاناتان هاپکینز بلومبرگ در بالتیمور، این مطالعه را انجام داد. یافته ها در مجله تنفسی اروپا منتشر شد.

آمار معتادان به سیگار

طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) حدود ۳۶.۵ میلیون بزرگسال در ایالات متحده سیگار می کشند و این عمل باعث مرگ بیش از ۴۸۰ هزار نفر در سال می شود.

هر ساله حدود ۵۵.۴ درصد از همه سیگاری های بالغ تلاش می کنند تا سیگار را ترک کنند.

ترک سیگار به طور چشمگیری خطر ابتلا به بیماری را کاهش می دهد، از جمله بیماری های ریه مانند بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD)، سرطان ریه و نیز مرگ زودرس ناشی از آنها.

سلامت ریه پس از متوقف کردن سیگار کشیدن، موضوعی است که در میان افراد با سابقه سیگاری و متخصصان بهداشت تجربه شده است.

ترک سیگار و بهبود عملکرد ریه

به محض این که سیگار کشیدن متوقف شود، ریه ها شروع به بهبود یافتن می کنند. در حالی که پاسخ سریع شروع می شود و ریه رو به بهبودی می رود اما می تواند سال ها طول بکشد. علاوه بر این، ترک سیگار به تنهایی نمی تواند به طور کامل خطر ابتلا به بیماری های ریه مرتبط با سیگار کشیدن را از بین ببرد.

عامل دیگری که باید در نظر بگیرید این است که ریه ها تا سن ۲۰-۲۵ سالگی به طور کامل بالغ می شوند. بعد از ۳۵ سالگی، عملکرد ریه شروع به کاهش می کند و تنفس به تدریج دشوارتر می شود.

مطالب مرتبط
7 مزیت ترک سیگار که لازم است بدانید

به طور خلاصه: دیافراگم ضعیف می شود، که توانایی تنفس در داخل و خارج را کاهش می دهد؛ عضلات که مسیرهای هوایی را باز نگه می دارند الاستیک را از دست می دهند؛ آلوئولها شکل خود را از دست می دهند و عملکرد مغز که تنظیم تنفس، سیگنال های ضعیفتری را به ریه ها می فرستد.

ارتباط رژیم غذایی با خطر ابتلا به بیماری های تنفسی

تحقیقات قبلی منتشر شده توسط BMJ نشان داده است که یک رژیم غذایی غنی از میوه ها و سبزیجات می تواند خطر ابتلا به COPD را در افراد سیگاری و چه افرادی که سیگار کشیدن را ترک کرده اند، کاهش دهد. در حقیقت، با مصرف این مواد، خطرات ناشی از بیماری های ریه، ۴-۸ درصد کاهش یافت.

مطالعه جدید یک قدم جلوتر می رود تا نشان دهد که مصرف رژیم غذایی در میوه ها و سبزیجات – به ویژه گوجه فرنگی و سیب – باعث بهبود عملکرد ریه، در طی ۱۰ سال، در بین افرادی که سیگار را ترک کرده اند، می شود.

عملکرد خوب ریه در میان تمام بزرگسالان با مصرف گوجه قرنگی و سبزیجات

در مقایسه با بزرگسالانی که کمتر از یک نوبت میوه یا یک گوجه فرنگی در روز مصرف می کردند، کسانی که بیشتر از سه نوبت میوه یا بیش از دو گوجه فرنگی می خورند، عملکرد ریه بهتری داشته و کمتر به بیماری های ریه دچار شدند.

دانشمندان سوالاتی در مورد سایر منابع غذایی و فرآورده های میوه و سبزیجات مانند سس گوجه فرنگی داشتند و تحقیقاتی بر روی آنها انجام دادند، اما اثر محافظتی تنها در میان کسانی که میوه و سبزیجات تازه می خورند، آشکار شد.

این یافته نشان می دهد که ممکن است اجزای خاصی در گوجه فرنگی و سیب تازه وجود داشته باشد که به رهایی از آسیب های ریه ناشی از سیگار کشیدن کمک می کند.

مطالب مرتبط
بهترین تمرینات ورزشی برای کاهش علائم فیبرومیالژیا

علاوه بر این، در همه بزرگسالانی که در این تحقیق و مطالعه حضور داشته و رژیم غذایی غنی از گوجه فرنگی را خوردند، از جمله افرادی که هرگز سیگار نکشیدند، بهبودی عملکرد ریه در تمام افراد بزرگسال مشاهده شد.

ونسا گارسیا لارسن، استادیار در دانشکده بهداشت بین المللی دانشکده بلومبرگ، می گوید: “این مطالعه نشان می دهد که این رژیم ممکن است به بهبود آسیب های ریه در افرادی که سیگار کشیدند، کمک کند. همچنین نشان می دهد که یک رژیم غذایی غنی از میوه ها می تواند روند پیری طبیعی ریه را کند کند، حتی اگر هرگز سیگار نکشیده باشید. “

او افزود:
یافته های این تحقیق، از نیاز و توجه به توصیه های رژیم غذایی مخصوصا برای افرادی که در معرض خطر بیماری های تنفسی مانند COPD هستند پشتیبانی و حمایت می کند. “

رژیم غذایی می تواند به مبارزه با بیماری های تنفسی COPD کمک کند

گارسیا لارسن و تیم او، رژیم غذایی خود را ارزیابی کرده و آزمایشات عملکرد ریه، از جمله اسپیرومتری، را در بین سال های ۲۰۰۲ و ۱۰ سال بعد یعنی ۲۰۱۲، بر روی ۶۵۰ بزرگسال از آلمان، نروژ و انگلستان انجام دادند.

ارتباط بین رژیم غذایی و عملکرد ریه در افرادی که قبلا سیگاری بودند، بیشتر دیده شد. هنگامی که میزان هوای در معرض استنشاق آنها اندازه گیری شد، افرادی که قبلا سیگاری بودند و یک رژیم غذایی غنی از گوجه فرنگی و میوه مصرف می کردند، حدود ۸۰ میلی لیتر بهبود عملکرد ریه، بیش از ۱۰ سال داشتند.

این نشان می دهد که مواد مغذی خاص می توانند در درمان عوارض ناشی از سیگار کشیدن نقش داشته باشند.

ونسا گارسیا-لارسن گفت:
” مطالعه ما نشان می دهد که خوردن میوه های بیشتر و به طور منظم، می تواند به کاهش پیری طبیعی سلول های بدن ناشی از افزایش سن کمک کند و حتی ممکن است به تعمیر آسیب های ناشی از سیگار بیانجامد. رژیم غذایی می تواند یکی از راه های مبارزه با تشخیص بیماری COPD در سراسر جهان شود. “

مطالب مرتبط
6 عاملی که پوست شما را می کشند را می شناسید!

این مطالعه برای عوامل موثر بر سن، جنس، قد، شاخص توده بدنی (BMI)، مصرف میزان انرژی کل و فعالیت بدنی جهت اطمینان از عدم تحریف نتایج، مورد بررسی قرار گرفت.

ترجمه از: فرزانه پاشایی

 اختصاصی وبسایت وردنگار: هرگونه کپی تنها با ذکر لینک وردنگار مجاز می باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.