آیا آندومتریوز باعث خستگی مزمن می شود؟

0

تحقیقات رسمی کمی، به دنبال ارتباط مستقیم بین اندومتریوز و خستگی صورت گرفته است، اما دلایل متعددی وجود دارد که اندومتریوز می تواند باعث ایجاد احساس خستگی فرد در تمام طول روز شود.

این وضعیت زمانی اتفاق می افتد که بافتی شبیه به پوشش رحم در سایر نقاط بدن رشد می کند. هنگامی که این بافت اندومتری خارج از رحم است، فرد مبتلا به اندومتریوز تشخیص داده می شود.

در این مقاله، ارتباط بین اندومتریوز و خستگی را بررسی می کنیم. ما همچنین علل دیگر خستگی و طیف وسیعی از درمان ها را شناسایی می کنیم.

آیا اندومتریوز باعث خستگی مزمن می شود؟

علائم آندومتریوز بستگی به محل رشد بافت اندومتری دارد. وضعیت چندین مرحله دارد. هر مرحله نشان دهنده چگونگی وجود بافت اندومتری است و اینکه آیا آن را تنها در یک ارگان از بدن وجود دارد یا در حال رشد روی ارگان های دیگر هم هست. وردنگار در مقاله … این مراحل را مورد بررسی قرار داده است که می توانید مطالعه کنید.

علامت معمول اندومتریوز خونریزی شدید قاعدگی است. خون قاعدگی حاوی سطح بالایی از آهن است و فردی که به طور مرتب، دچار  خونریزی می شوند، خطر ابتلا به کم خونی در آنها، افزایش می یابد. این حالت موجب می شود که فرد همیشه احساس خستگی کند.

برخی از تحقیقات همچنین اندومتریوز را به سندرم خستگی مزمن (CFS) مرتبط کرده اند. (CFS) در زنان بیش از مردان رایج است و ممکن است مربوط به مسائل مربوط به باروری زنان باشد.

یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۱ نشان می دهد که زنانی که یک یا چند مورد از موارد زیر را تجربه کرده اند بیشتر احتمال دارد CFS را توسعه دهند:

  • آندومتریوز
  • کیست های تخمدان
  • دوره های نامنظم
  • جراحی زنان و زایمان
  • درد لگن
مطالب مرتبط
رژیم غذایی مناسب و مراقبت های لازم برای مبتلایان به آندومتریوز

با این حال، تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

احساس خستگی چیست؟

فرد مبتلا به خستگی احساس خستگی و ضعف می کند. سطح انرژی آنها پایین خواهد بود.

افرادی که مبتلا به آندومتریوز هستند ممکن است به خصوص در دوران چرخه قاعدگی احساس خستگی کنند.

خستگی ممکن است نشانه های دیگری از جمله:

  • درد و درد عضله یا مفصل
  • سردرد
  • غدد بزاقی که متورم نشده اند
  • مشکل تمرکز و سردرگمی
  • بیخوابی
  • نشانه های آنفولانزا
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • تپش قلب

هنگامی که خستگی شدید باشد، فرد اغلب هنگام خوابیدن یا حرکت بیش از حد به هنگام خواب، بلند می شود و احساس ضعف می کند.

شناسایی علت خستگی مزمن

از آنجا که تحقیقات رسمی کمی در مورد خستگی اندومتریوز وجود دارد، ممکن است دشوار باشد که آیا وضعیت زنان در ایجاد خستگی مداوم است یا خیر.

هر کس که مظنون به خستگی اندومتریوز دارد، باید یک دکتر را ببیند. آنها یک آزمایش خون را برای بررسی سطح آهن، قند خون و هورمون های تیروئید سفارش می دهند.

علل احتمالی خستگی مزمن عبارتند از:

کم خونی این نشان دهنده فقدان آهن است که بدن را برای ایجاد گلبول های قرمز مشکل می کند. این سلول ها اکسیژن را در اطراف بدن حمل می کنند.

قند خون پایین. همچنین هیپوگلیسمی نامیده می شود، این باعث می شود فرد احساس لرزان، ضعف، اضطراب و خستگی کند.

مشکلات تیروئید هیپوتیروئیدی هنگامی اتفاق می افتد که غده تیروئید به اندازه کافی از هورمون های خاصی تولید نمی کند. این بیماری می تواند باعث خستگی، درد مفاصل و افزایش وزن شود.

دلایل روحی افسردگی، استرس یا آسیب های عاطفی می تواند فردی را که انرژی کمتری را احساس می کند، ترک کند.

یک رژیم غذایی نامنظم رژیم غذایی حاوی چربی و قند می تواند موجب آسیب های فردی شود و اغلب آنها احساس خستگی و خستگی می کنند. کمبود مواد مغذی که به بدن کمک می کند تا انرژی خود را حفظ کند نیز به خستگی کمک می کند.

مطالب مرتبط
چالش ۳۰ روز غذای سالم: فواید تخم مرغ برای سلامتی کبد

کمبود ویتامین D. تحقیقات نشان می دهد که کمبود ویتامین D به خستگی و افسردگی مرتبط است.

کمبود خواب. به طور مداوم بدون خواب رفتن فرد احساس خستگی را ترک می کند.

یائسگی یا پروموتراپی. سطوح پایین پروژسترون می تواند خواب را مختل کند، چرا که می تواند گرمازدگی کند.

کمبود ورزش یک شیوه زندگی نشاطانه می تواند فرد را احساس خستگی بیشتری کند. ورزش روزمره هر روز می تواند سطح انرژی را افزایش دهد.

درمان خستگی مزمن ناشی از آندومتریوز

برخی از روش های بهبود عادات و شیوه زندگی می تواند به فرد کمک کند تا خستگی خود را کنترل کند. این شامل:

تغییر رژیم غذایی

فرد مبتلا به اندومتریوز باید اطمینان حاصل کند که با رژیم غذایی مصرفی، مواد مغذی مورد نیاز خود را به دست می آورد و به تعادل پروتئین ها، کربوهیدرات ها و چربی های سالم دست می یابد.

اجتناب از غذاهای فرآوری شده

غذاهای فرآوری شده حاوی مقدار زیادی قند افزوده می باشند که می تواند میزان قند خون را کاهش دهد که منجر به افت انرژی در فرد می شود.

مصرف مکمل ها

فرد مبتلا به کم خونی، باید میزان مصرف آهن خود را افزایش دهد، یا با افزودن غذاهای غنی از آهن به رژیم غذایی و یا مصرف مکمل ها میتوان این کمبود را جبران کند. مکمل های ویتامین D همچنین ممکن است به کاهش علائم خستگی کمک کنند.

ورزش کردن

تمرینات ورزشی منظم می تواند انرژی فرد را تقویت کند. اجتناب از چنین فعالیت هایی ممکن است یک شخص را دچار ناامیدی و خستگی مزمن کند.

خواب منظم و راحت

داشتن برنامه منظم خواب می تواند احساس خستگی در طول روز را کاهش دهد.

دریافت کمک های پزشکی می تواند فرد را از نظر احساسی و فیزیکی تحت درمان و مداوا قرار دهد. صحبت کردن با دوستان و یا ملاقات با افراد از طریق شبکه های اجتماعی یا انجمن های آنلاین می تواند از احساس انزوا جلوگیری کند و راهنمایی ها و توصیه های ارزشمندی را به شما ارائه دهد.

مطالب مرتبط
علت خونریزی بین دو دوره قاعدگی یا لکه بینی

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.