آیا مصرف چای داغ خطر ابتلا به گلوکوم را کاهش می دهد؟

0

آیا یک فنجان چای داغ هر روز خطر ابتلا به گلوکوم را کاهش می دهد؟

یک مطالعه جدید کشف کرده است که خطر ابتلا به گلوکوم یا آب سیاه در افرادی که هر روز چای داغ بنوشند، پایین تر است. گلوکوم یا آب سیاه یک وضعیت چشمگیر نسبتا شایع در افراد مسن که ممکن است منجر به از دست دادن بینایی شود.

آب سیاه یک وضعیت چشم است که با آسیب به عصب بینایی تشخیص داده می شود و ممکن است منجر به از دست دادن یا کاهش بینایی شود. عوامل خطر برای ایجاد گلوکوم عبارتند از سن، سابقه پزشکی دیابت، چاقی و فشار خون بالا.

با توجه به اطلاعات اخیر موسسه ملی چشم، تنها در سال ۲۰۱۰، ۱.۹ درصد از جمعیت آمریکای شمالی در سن ۴۰ سالگی با یک نوع گلوکوم تشخیص داده شد.

مصرف قهوه قبلا با افزایش خطر ابتلا به گلوکوم ناشی از افزایش فشار داخل چشم تشخیص داده شده بود.

تحقیقات بیشتر

با این حال، نتایج تحقیقات بیشتر مورد بررسی قرار گرفته شد. برخی از تحقیقات نشان می دهد که مصرف متوسط قهوه ​​بر احتمال ابتلا به گلوکوم تاثیر نمی گذارد.

علاوه بر این، برخی مطالعات بیان می کنند که مصرف سایر نوشابه های کافئین دار و غیر کافئین نیز می تواند خطر ابتلا به گلوکوم را تحت تاثیر قرار دهد.

تا کنون، این نتیجه تایید نشده است، چرا که بیشتر تحقیقاتی که بر روی ارتباط بین نوشیدنی ها و خطر افزایش فشار داخل چشم انجام شده است، بر روی نمونه های جمعیتی کم صورت گرفته و این قابل اعتماد نیست.

اخیرا دانشمندان دانشگاه براون در پراویدنس و دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس در مورد مصرف نوشیدنی های مختلف از جمله چای داغ، چای بدون کافئین، چای سرد، قهوه و نوشیدنی های دیگر بر بیماری گلوکوم تحقیق مقایسه ای انجام داده اند.

مطالب مرتبط
7 دلیل برای نیاز بیشتر زنان به خواب

محققان نوشتند: “هیچ مطالعه ای تاکنون اثرات قهوه، کافئین و قهوه بدون کافئین، چای و نوشیدنی های دیگر را بر روی گلوکوم ، مقایسه نکرده است.”

آنها اضافه کردند هدف این مطالعه، بررسی ارتباط بین مصرف نوشیدنی های مختلف کافئین دار و بدون کافئین با گلوکوم است. “

نتایج مطالعه در روزنامه انگلیسی “چشم پزشکی” بریتانیا منتشر شد.

خطر ابتلا به گلوکوم در مصرف کنندگان چای کمتر است

دکترکانی وو و همکارانش، داده های تحقیقاتی مربوط به تحقیقات بهداشت و تغذیه ملی ۲۰۰۵-۲۰۰۶ را تجزیه و تحلیل کردند که اطلاعات پزشکی حدود ۱۰،۰۰۰ نفر را جمع آوری کرد.

این بررسی از طیف وسیعی از ابزارها، از جمله مصاحبه ها، معاینات فیزیکی و نمونه های خون استفاده می کند. تحقیق با هدف ارائه تصویری دقیق از سلامتی در ایالات متحده آمریکا، انجام پذیرفت.

تیم تحقیقاتی داده ها را از ۲۰۰۵-۲۰۰۶ را انتخاب کرد، زیرا در آن اطلاعاتی مربوط به تشخیص گلوکوم نیز جمع آوری شده بود. در آن سال، ۱،۶۷۸ شرکت کننده توافق کردند که نتایج آزمایش کامل چشم را به اشتراک بگذارند و از این تعداد، ۸۴ بزرگسال با بیماری گلوکوم تشخیص داده شدند.

به عنوان بخشی از ارزیابی خود، شرکت کنندگان در مورد عادات نوشیدنی خود، از جمله چقدر قهوه، چای داغ، چای بدون کافئین و یا نوشیدنی های دیگر وصرف می کنند و اینکه چند بار در طول روز می نوشند، مورد پرسش قرار گرفتند.

محققان دریافتند که شرکت کنندگانی که هر روز چای داغ می خورند، خطر ابتلا به گلوکوم را ۷۴ درصد کمتر از افرادی که در معرض ابتلا به این بیماری بودند خواهند داشت.

برای اطمینان از درستی این نتایج، تیم همچنین عوامل بالقوه ای مانند سابقه دیابت و عادات سیگار را مورد بررسی قرار داد.

ارتباط گلوکوم و سایر نوشیدنی ها

هیچ ارتباطی بین خطر گلوکوم و سایر انواع نوشیدنی که در این مطالعه مورد توجه قرار گرفته بود، از جمله قهوه – چه کافئین دار و چه بدون کافئین – و نیز چای بدون کافئین، چای سرد (آیس تی) و نوشیدنی های غیر الکلی یافت نشد.

مطالب مرتبط
یک سرباز گوش خود را در تصادف از دست داد و پزشکان گوش جدیدی را در زیر پوست دستش پرورش دادند

دانشمندان هشدار می دهند که این تنها یک ارتباط است که در یک مطالعه مشاهده ای ذکر شده است، بنابراین باید باز هم مورد بررسی و تحقیق قرار بگیرد.

این مطالعه همچنین دارای محدودیت های دیگری مانند تعداد کمی از شرکت کنندگان با گلوکوم و عدم اطلاعات دقیق در مورد جدول زمان تشخیص بیماری است.

دیگر محدودیت ها در این تحقیقات، میزان مصرف چای داغ در هر روز، نوع چای مصرف شده و چگونگی دم کردن آن بود که ممکن است یافته ها را تغییر دهد.

خواص ضدالتهابی چای

با این حال، نویسندگان مطالعه در مقاله خود خاطرنشان کرده اند که ” چای حاوی فیتوکمیکال ها و فلاونوئیدها [انواع ترکیبات شیمیایی موجود در گیاهان] است که دارای خواص ضد التهابی، ضد عفونی کننده، آنتی اکسیدان و خواص ضد عفونی مرتبط با پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی، سرطان و دیابت می باشد. “

به این ترتیب، محققان پیشنهاد می کنند که مصرف چای می تواند اثرات متابولیکی محافظتی را در نظر نگیرد.

وو و همکارانش به مطالعات موجود اشاره می کنند که پیشنهاد کرده اند که گلوکوم ممکن است بخشی از تأثیر استرس اکسیداتیو و تولید عصبی باشد که دو فرآیند مرتبط با پیری و شکست در سطوح سلولی و مولکولی است.

محققان پیشنهاد می کنند با توجه به اثر حفاظتی بالقوه مصرف چای داغ در هنگام پیری و آسیب سلول ها، تلاش های بیشتری برای بررسی نقش این نوشیدنی معمول و دوست داشتنی اختصاص داده شود.

“تیم تحقیقاتی برای تعیین اهمیت این یافته ها و اینکه آیا مصرف چای ممکن است در جلوگیری از گلوکوم نقش مهمی ایفا کند، مطالعات بیشتری را لازم دانستند.”

ترجمه از: فرزانه پاشایی

اختصاصی وبسایت وردنگار: هرگونه کپی تنها با ذکر لینک وردنگار مجاز می باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.