ابزارهای چوبی ۹۰ هزار ساله ای که توسط انسان ها ساخته نشده اند

0

ابزارهای چوبی ۹۰ هزار ساله ای که توسط انسان ها ساخته نشده اند

ابزار چوبی باستانی : کاوش های باستان شناسی در شمال اسپانیا، باعث کشف عجیب و غریبی شده است.

دو ابزار چوبی با قدمتی ۹۰ هزار ساله، به تازگی در این منطقه کشف گردیده اند و در نوع خود جزو قدیمی ترین ابزارها به شمار می آیند.

شواهد حاکی از این امر است که این دو  ابزار توسط انسان خردمند ساخته و مورد استفاده قرار نگرفته اند، بلکه توسط عموزاده های قدیمی تر ما یعنی نئاندرتال ها ساخته شده اند چرا که سایت ارانبالزا در شبه جزیره ایبری، چندین هزار سال توسط نئاندرتال ها اشغال شده بود.

گل و لایی که این دو ابزار چوبی در آن یافت شده اند بیانگر قدمت ده ها هزار ساله آنها یعنی درست زمانی که نئاندرتال ها در اروپا ساکن بودند می باشد.

ابزار چوبی و مشخصات کشف شده توسط باستان شناسان

این ابزارها، اشیا باستانی بسیار نادری هستند چرا که چوب یک ماده ارگانیک است که به سرعت تجزیه می شود، بنابراین ابزار های چوبی به جای مانده از بشر اولیه اغلب پوسیده و در گذر زمان از بین رفته اند.

در واقع، آن ها تنها در محیط های بسیار خاص مانند رسوبات ارانبالزا  محافظت شده و در گذر اعصار باقی مانده اند.

تنها یکی از دو ابزار بازسازی شده، توسط تیمی به رهبری ژوزه بایسون گاریزار، باستان شناس CENIEH مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

نوک این ابزار توسط فشارهای مکرر مکانیکی به شکل خاصی درآمده که، نشان می دهد از آن برای انجام وظایفی مانند کاشت مواد غذایی مثل برخی سبزیجات یا حفر گودال هایی برای روشن نمودن آتش استفاده می شده است.

محققان در مقاله خود نوشتند:

“تعداد اندکی از خطوط مستقیم و غیرمستقیم موجود بر روی ابزار نشان می دهد که چوب نقش مهمی را در سازه های  تکنولوژیک نئاندرتال ها ایفا می نموده.”

چوب برای ساخت ابزارهایی استفاده می شد که ساخت آن ها توسط سنگ ها که دارای انعطاف پذیری کافی نبودند و استخوان ها که دارای اندازه های محدودی بوده و کار کردن با آن ها نیز دشوار بود امکانپذیر نبود.

مطالب مرتبط
کانسپت مسابقه ای سوپرا GRMN Auris تویوتا

این تیم به دقت ابزار چوبی را مورد بررسی قرار داد و نتیجه گرفت که این ابزار از تنه درخت سرخدار ساخته شده است.

اگرچه ابزارهای چوبی استفاده شده توسط نئاندرتال ها نادر هستند.

در سال ۱۹۹۵ سلاح های چوبی که قدمت آن ها به سیصد هزار سال پیش می رسد در آلمان کشف شدند و مقاله ای که در اوایل سال جاری منتشر شد، درباره ابزار های چوبی موجود در توسکانی که قدمت آنها به ۱۷۱، هزار  سال پیش بازمی گردد مطالبی را عنوان می کرد.

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با لینک دهی مستقیم مجاز است

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.