بیماری اتساع مجاری پستان چیست؟

0

اتساع مجاری پستان – یکی از بیماری های غیر سرطانی پستان، اتساع مجاری پستان می باشد. در این مقاله از وردنگار می خواهیم به بررسی این بیماری سینه پرداخته و میزان ریسک تبدیل شدن آن به تومور را مورد بررسی قرار دهیم.

اتساع مجاری پستان یا ورم پستانی پیش مجرایی  یک حالت خوش خیم و غیر سرطانی می باشد و زمانی اتفاق میوفتد که مجاری شیری سینه گشاد شده و دیواره آنها ضخیم شود. این وضعیت می تواند باعث مسدود شدن مجرا و در نتیجه تجمع مایع در سینه شود. اتساع مجاری پستانی در نزدیک های یائسگی شایع تر است اما بعد از آن هم می تواند رخ دهد.

تشخیص اتساع مجاری پستان

معمولاً این وضیعت نشانه تشخیصی ندارد و هنگامی که برای بیماری یا وضعیت دیگری، نمونه برداری می کنیم، تشخیص داده می شود.

در برخی موارد، اتساع مجاری می تواند باعث تخیله ماده غلیظ و چسبناک سبز یا سیاه از نوک پستان شود. نوک پستان و بافت اطراف سینه می تواند دردناک شود. نوک سینه به سمت داخل برود. گاهی بافت اسکار ایجاد شده اطراف مجرای غیر طبیعی می تواند یک توده سخت ایجاد کند که امکان دارد با تومور سرطانی اشتباه شود. برای یافتن اطلاعات بیشتر درباره وضعیت بیمار، از عکس برداری های فراصوت یا ماموگرام استفاده می شود.

در صورت وجود توده از نمونه برداری استفاده می شود تا در آزمایشگاه، بافت اسکار یا تومور را تشخیص دهند.

چگونه اتساع مجاری پستانی می تواند فاکتور ریسک سرطان سینه باشد؟

اتساع مجاری پستانی از فاکتور های ریسک سرطان سینه نمی باشد.

درمان اتساع مجاری پستان

اتساع مجاری پستانی گاهی بدون درمان خوب می شود. در برخی موارد از کمپرس های گرم و یا آنتی بیوتیک برای درمان استفاده می شود. در صورت از بین نرفتن نشانه ها مجرای غیرطبیعی با عمل جراحی برداشته می شود.

مطالب مرتبط
تغذیه مناسب هنگام ابتلا به بیماری اسهال

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.