احساسات چگونه بر سلامت شما تأثیر می گذارند؟

0

احساسات چگونه بر سلامت شما تأثیر می گذارند؟!

افرادی که در سلامت روانی به سر می برند، از احساسات، افکار و رفتار خود به خوبی آگاه هستند‌‌. آنها راه های سالم برای کنار آمدن با استرس و مشکلات خود را که بخشی طبیعی از زندگی اند فرا گرفته و می دانند.

 

آنها احساس خوبی نسبت به خودشان دارند و روابط سالمی را تجربه می کنند.

با این حال، بسیاری از اتفاقات در زندگی می تواند سلامت احساسی شما را مختل کند. این امر می تواند منجر به احساسات مخربی مانند ناراحتی، استرس و اضطراب شود.

 

حتی تغییرات خوب و عمدی می توانند به اندازه تغییرات ناخواسته استرس آور باشند. تغییرات استرس آور می تواند شامل موارد زیر باشد:

 

-اخراج  از کار

-داشتن بچه ای که خانه را ترک کرده و یا برگشته است

-کنار آمدن با مرگ یک عزیز

-طلاق گرفتن یا ازدواج کردن

-رنج بردن از یک بیماری یا جراحت

– کسب ارتقاء شغلی گرفتن

-تجربه مشکلات مالی

-رفتن به یک خانه جدید

-بچه دار شدن

احساسات من چگونه بر سلامت من تأثیر می گذارند؟

بدن شما به شیوه ای که فکر، احساس و عمل می کنید، پاسخ می دهد. این یک نوع رابطه بین مغز و بدن است. وقتی شما مضطرب، نگران یا پریشان هستید، بدن شما به صورتی عکس العمل نشان می دهد که بگوید مشکلی وجود دارد.

به طور مثال، شما ممکن است دچار فشار خون بالا و یا درد معده بعد از یک موقعیت استرس زا شوید، مثل مرگ یک عزیز.

 

مسیرهایی به سمت سلامت

راه هایی وجود دارد که می توانید سلامت احساسی تان را ارتقاء بخشید.

ابتدا، سعی کنید بدانید چه احساسی دارید و دلیل آن را تشخیص دهید. یافتن دلایل نارحتی، استرس و اضطراب در زندگی شما، می تواند کمک کند تا سلامت احساسی تان را مدیریت کنید.

در ادامه چند توصیه کمک کننده را ارائه می دهیم:

 

مطالب مرتبط
چرا ترک داروهای ضد افسردگی سخت است؟

ابراز احساستان را از راه های مناسب انجام دهید.

اگر احساسات ناراحتی، استرس و اضطرابتان در حال ایجاد مشکلات فیزیکی اند، نگه داشتن آن ها در خودتان باعث می شود احساس بدتری داشته باشید.

بهتر است اجازه دهید عزیزانتان بدانند چیزی شما را آزار می دهد. با این وجود، به خاطر داشته باشید که خانواده و دوستان شما همیشه قادر به کمک کردن برای کنار آمدن با احساسات به طور مناسب نیستند.

در این زمان، از شخصی خارج از ماجرا بخواهید کمکتان کند. کمک خواستن از پزشک خانوادگی، یک مشاور و یا یک متخصص دینی را امتحان کنید تا به شما برای بهبود سلامت احساسی تان کمک کنند.

 

یک زندگی متعادل داشته باشید.

بر چیزهایی که برای آن ها در زندگی شکرگزارید تمرکز کنید. تلاش کنید در مواجهه با مشکلات در محل کار، مدرسه یا خانه به هم نریزید تا به احساسات منفی منجر نشود.

این به این معنا نیست که تظاهر به خوشحالی کنید در حالی که احساس ناراحتی، استرس یا اضطراب دارید. این مهم است که با این احساست منفی کنار بیایید اما سعی کنید بر داشتنی های مثبت زندگی خود هم تمرکز کنید. برای کارهایی که از آن لذت می برید زمان بگذارید.

 

انعطاف پذیری تان را افزایش دهید.

افرادی که انعطاف پذیرند قادر به کنار آمدن با استرس به صورت سالم هستند. انعطاف پذیری می تواند آموخته شود و با استراتژی های مختلف قوی تر شود. این امر مستلزم حمایت اجتماعی، دید مثبت نسبت به خود و پذیرفتن تغییرات می شود.

یک مشاور یا رفتار درمان می تواند به شما برای رسیدن به این هدف با رفتار درمانی کمک کند. از پزشکتان بپرسید این کار برای شما خوب است یا خیر.

 

ذهن و بدن خود را آرام کنید.

روش های ریلکس کردن مثل مدیتیشن، گوش کردن به موزیک، گوش کردن به سی دی های آموزشی، یوگا و تای چی راه هایی مفید برای متعادل کردن احساستان هستند.

مدیتیشن یک نوع فکر هدایت شده است و شکل های مختلفی دارد. مثلا ممکن است شما با ورزش کردن، کشش عضلات و یا نفس عمیق آن را انجام دهید. از پزشکتان بخواهید در این مورد به شما راهنمایی کند.

 

مطالب مرتبط
بیماری قلبی: "فقط یک روز سیگار کشیدن" خطر را افزایش می دهد

مراقب خودتان باشید.

برای داشتن سلامت احساسی، مهم است که مراقب بدنتان باشید‌‌. با داشتن برنامه ی منظم تغذیه ای، خواب و ورزش، استرس را از خود دور کنید.

از پرخوری خودداری کنید و از مصرف مواد و الکل بپرهیزید. مصرف مواد و الکل فقط مشکلات جدیدی مثل مشکلات خانوادگی و سلامتی به وجود می آورند.

 

مواردی که باید به خاطر داشته باشید.

داشتن سلامت احساسی پایین می تواند سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کند. احتمال سرماخوردگی یا ابتلا به دیگر عفونت ها در طی داشتن مشکلات احساسی در شما افزایش می یابد.

همچنین، وقتی مشکلی دارید به اندازه ای که باید، به خودتان رسیدگی نمی کنید. ممکن است ورزش نکنید، غذاهای خوب نخورید، داروهایی که پزشک برایتان تجویز کرده است را مصرف نکنید و دچار اعتیاد به مواد و الکل شوید‌. دیگر علائم ضعف سلامت احساسی عبارت است از:

 

-درد پشت

-تغییر در اشتها

-درد در قفسه سینه

-یبوست یا اسهال

-خشکی دهان

-خستگی شدید

-درد های کلی

-سر درد

-فشار خون بالا

-بی خوابی

-تپش قلب

-مشکلات جنسی

– تنگی نفس

-تعریق زیاد

– به هم ریختن معده

-افزایش یا کاهش وزن

 

چرا پزشکم باید از وضعیت احساسی ام اطلاع داشته باشد؟

ممکن است عادت نداشته باشید در مورد احساسات یا مشکلاتتان با پزشک خود صحبت کنید. اما به یاد داشته باشید که پزشک نمی تواند به احساسی که دارید فقط با نگاه کردن به شما پی ببرد.

 

مهم است که در این مورد با پزشک خود صادق باشید. در ابتدا او نیاز دارد که مطمئن شود مشکلات سلامتی دیگر باعث ایجاد مشکلات فیزیکی تان نشده باشد،  سپس به بررسی مشکلات احساسی تان بپردازید.

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنم؟

اگر احساسات منفی شما از بین نمی رود و آنقدر قوی هستند که مانع لذت بردنتان از زندگی می شوند، مهم است که با پزشک خود مشورت کنید‌.

شما ممکن است مبتلا به چیزی شده باشید که پزشکان آن را “افسردگی غالب” می نامند. افسردگی نوعی بیماری است که می تواند با مشاوره شخصی، دارو و یا هردو درمان شود.

 

مطالب مرتبط
اضطراب ممکن است یک نشانه اولیه آلزایمر باشد

اختصاصی وردنگار: تهیه شده توسط کارشناس سلامت وردنگار، عاطفه سعادتی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.