اسکیزوفرنی می تواند نه تنها مغز، بلکه بسیاری از اعضای بدن را نیز تغییر دهد

0

اسکیزوفرنی می تواند نه تنها مغز بلکه اعضای بدن را نیز تغییر دهد

اسکیزوفرنی به عنوان یک اختلال ذهنی در نظر گرفته می شود که بر رفتار شخص ، افکار او، و احساساتش تاثیر می گذارد. اما آخرین تحقیقات ما نشان می دهد که اندام هایی به جز مغز نیز در شروع بیماری دچار تغییر و اختلال می شوند.

مدت طولانی است که دانشمندان دریافته اند  که افراد مبتلا به اسکیزوفرنی به میزان بالاتری از بیماری های جسمی در مقایسه با افراد عادی مبتلا می شوند و این امر به افزایش قابل توجه مرگ و میر زودرس در آنها کمک می کند.

مرگ زودرس افراد مبتلا

در واقع افراد مبتلا به این اختلال ۱۵ تا ۲۰ سال زودتر از افراد معمولی می میرند. این سلامت جسمی ضعیف اغلب به عنوان یک اثر ثانویه از بیماری مشاهده می شود. برای مثال، عوارض جانبی داروهای روانپزشکی با افزایش خطر ابتلا به افزایش وزن و دیابت نوع ۲ همراه می باشند. تصور می شود که شیوه زندگی نیز بخشی از علل این مرگ زودرس را تشکیل می دهد .

در واقع احتمال بیشتری وجود دارد که افراد مبتلا به چنین علائم روانی ای ورزش را کنار بگذارند  و رژیم غذایی نا مناسبی داشته باشند. با این حال، در سال های اخیر، دانشمندان متوجه شده اند که در افرادی که به تازگی اسکیزوفرنی در آن ها تشخیص داده شده و هیچ دارویی نیز مصرف نکرده اند، شواهدی از تغییرات فیزیولوژیکی مانند تغییر در سیستم ایمنی بدن قابل مشاهده است.

آیا می توان گفت که اسکیزوفرنی در واقع یک اختلال گسترده است که تمام بدن را فرا می گیرد؟

بسیاری از دانشمندان شواهدی از تغییرات فیزیولوژیکی بدن را در هنگام ابتلا به اسکیزوفرنی مورد بررسی قرار دادند و آن را با شواهدی از تغییرات رخ داده در مغز یک گروه از افراد مبتلا به این بیماری مقایسه نمودند. داده های مطالعات متعدد، نشانه های مختلفی اعم از التهاب، سطوح هورمونی نا مناسب و ناهنجاری های قلبی را ارائه نمود.

مطالب مرتبط
رژیم غذایی برنج قهوه ای | فواید + برنامه غذایی هفتگی

عوامل خطرناک بیماری زای این اختلال، میزان گلوکز و کلسترول خون هستند. علاوه بر این، این مطالعات ساختار مغز، سطوح مختلف مواد شیمیایی داخل مغز و نشانگرهای فعالیت مغز را نیز مورد بررسی قرار دادند.

مطالعات این دانشمندان نشان داد که در مقایسه با جمعیت عمومی، اسکیزوفرنی اولیه با تغییرات در ساختار و عملکرد مغز همراه است. علاوه بر این مشخص شد که اسکیزوفرنی اولیه با تغییرات مختلف در تمام بدن همراه می باشد. مقدار این تغییرات با استفاده از معیار آماری معروف به اندازه اثر محاسبه گردید. در شروع اسکیزوفرنی، مشاهده شد که در میزان تغییرات در مغز، در مقایسه با میزان تغییرات در سایر قسمت های بدن تفاوتی وجود ندارد، و این امر نشان می دهد که اسکیزوفرنی ممکن است در واقع یک اختلال کلی در بدن باشد که نیاز به یک درمان کلی دارد.

سه نظریه وجود دارد که می تواند توضیح دهد چرا در بیماری اسکیزوفرنی تغییرات در مغز ممکن است با تغییرات در سایر قسمت های بدن مرتبط باشد:

اولا، اختلال در بدن ممکن است موجب تغییر در مغز شود و در نهایت منجر به اسکیزوفرنی گردد. این فرایند در برخی از سرطان های نادر دیده می شود که در آن ها آنتی بادی هایی تولید می شوند که می توانند مغز را هدف قرار دهند و باعث ایجاد مشکلات روانی شوند. اگر تومور برداشته شود، تجربیات روان پریشی نیز بهبود خواهد یافت.

دوم، علائم اسکیزوفرنی ممکن است منجر به اختلالاتی در سلامت جسمی شود. یک مثال از این  مورد استرس روانی است که باعث افزایش سطوح هورمون استروئیدی کورتیزول می شود. سطح بالای کورتیزول با افزایش وزن، دیابت و فشار خون بالا مرتبط است.

سوم، علائم اسکیزوفرنی و اختلالات سلامت جسمی ممکن است ناشی از مکانیسم های مختلفی باشد، که از یک عامل عمومی نشات می گیرند. یک مثال از این مورد تاثیر سو تغذیه مادر باردار بر  شانس ابتلا فرزندش به  دیابت و اسکیزوفرنی در بزرگسالی می باشد. افزایش خطر اسکیزوفرنی ممکن است ناشی از اختلال در رشد مغز کودک باشد که  توسط سوء تغذیه مادر باردار ایجاد شده و در بزرگسالی گریبان گیر وی می شود. افزایش خطر ابتلا به دیابت ممکن است از  تغییر در توانایی کودک در متابولیسم گلوکز نشات گیرد و اختلال در متابولیسم کودک نیز می تواند به علت سو تغذیه مادر به وجود آمده باشد.

مطالب مرتبط
تشخیص زود هنگام بیماری ها از روی ناخن ها

نیاز به مطالعات بیشتر

 بنابراین هنوز باید مطالعات زیادی در این خصوص انجام شود. ما باید تحقیقات بیشتری را بر روی بدن انجام دهیم تا ببینیم آیا تغییرات رخ داده در بدن علت اسکیزوفرنی است و یا نتیجه آن. یک روش کسب اطلاعات در مورد این  بیماری این است که افرادی که در معرض خطر ابتلا به اسکیزوفرنی قرار دارند را مورد بررسی قرار دهیم، تا ببینیم که چگونه اسکیزوفرنی در بدن آن ها موجب بروز تغییراتی نسبت به بدن افراد سالم می شود.

تحقیقات بیشتری نیز برای مشاهده این امر لازم است که ببینیم چگونه تغییرات در بدن به تغییرات رخ داده در شدت علائم اسکیزوفرنی ختم می شود. در نهایت، بیشتر مرگ و میرهای ناشی از نارسایی اسکیزوفرنی به علت بیماری های قلبی عروقی رخ می دهد. امید به زندگی افراد مبتلا به اسکیزوفرنی در دهه های اخیر بهبود نیافته است. بنابراین مطالعات بیشتری برای تعیین نحوه مقابله با سلامت جسمانی و  مرگ و میر ناشی از اسکیزوفرنی نیاز می باشد.

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.