در مورد مکمل غذایی اسید آلفا لینولنیک چه می دانید؟

اسید آلفا لینولنیک

اسید آلفا لینولنیک ، یک اسید چرب امگا ۳ ضروری است به این علت ضروری نامیده می شود، زیرا برای رشد طبیعی انسان مورد نیاز میباشد. انواع آجیل، مانند گردو ها، منابع خوبی از اسید آلفا لینولنیک هستند. این اسید همچنین در روغن های گیاهی مانند روغن کتان ، روغن کانولا، و روغن سویا، و در گوشت قرمز و محصولات لبنی نیز یافت می شود.

اسم های شناخته شده دیگر اسید آلفا لینولئیک چیست؟

این اسید با نام های دیگری مانند: اسید آلفا لینولینیک، اسید چرب ضروری، ALA، اسید لینولنیک، اسید چرب N3، اسید چرب اشباع شده امگا ۳، اسید چرب اشباع شده N3 ، لینولئیک اسید، LNA، اسید چرب N-3 ،اسید چرب غیر اشباع N-3 ،امگا ۳، اسیدهای چرب امگا ۳ ، اسید چرب غیراشباع امگا۳ شناخته می شود.

اسید آلفا لینولنیک چیست؟

اسید آلفا لینولنیک در پیشگیری و درمان بیماری های قلبی و عروقی، موثر میباشد. از حملات قلبی جلوگیری میکند، پایین آوردنده فشار خون بالاست، کاهش دهنده کلسترول است و از انسداد عروق خونی(آترواسکلروز) پیشگیری میکند. شواهدی وجود دارد که نشان میدهد  اسید آلفا لینولنیک که از منابع غذایی به دست می آید،امکان دارد بر تمام این مواردی که ذکر شد، تاثیر داشته باشد بغیر از کاهش کلسترول. هنوز تاثیر اسید آلفا لینولنیک بر کلسترول بالا، به اندازه کافی شناخته نشده است.

اسید آلفا لینولنیک در درمان آرتریت روماتوئید، مولتیپل اسکلروز، لوپوس، دیابت، بیماری کلیوی، کولیت اولسراتیو و بیماری کرون موثر است. همچنین از بیماری ذات الریه نیز پیشگیری میکند.

اسید آلفا لینولنیک در درمان بیماریهای دیگری نیز نقش دارد. از جمله: بیماری مزمن انسداد ریوی (COPD)، سردردهای میگرنی، سرطان پوست، افسردگی و بیماریهای آلرژیک و التهابی مانند پسوریازیس و اگزما.

برخی به منظور جلوگیری از ابتلا به سرطان ،از اسید آلفا لینولنیک استفاده میکنند اما این ماده به طرز باور نکردنی، باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان میشود.

 احتمالا در مورد انواع دیگر اسیدهای چرب امگا ۳ مانند EPA و DHA که در روغن ماهی یافت میشوند، چیزهایی شنیده باشید اما دقت داشته باشید که تمام اسیدهای چرب امگا۳ ، عملکرد یکسانی در بدن ندارند. بعنوان مثال، اسید آلفا لینولنیک ممکن است فوایدی که EPA و DHA دارند، نداشته باشد.

مطالب مرتبط
مکمل HMB چیست؟ نحوه مصرف تا عوارض

 این ماده به احتمال زیاد برای موارد زیر نیز موثر خواهد بود:

کاهش خطر انسداد عروق خونی (آترواسکلروز):

 جذب زیاد اسید آلفا لینولنیک از طریق رژیم غذایی، به نظر میرسد که در کاهش پلاک عروق خونی قلب نقش داشته باشد. پلاک، عامل ایجاد چربی میباشد که یکی از مشخصه های بیماری آترواسکلروز است.

کاهش خطر بیماری و حملات قلبی:

 جذب زیاد اسید آلفا لینولنیک از طریق رژیم غذایی و مصرف بیش از یک دوره ۶ ساله، خطر ابتلا به حمله قلبی را تا ۵۹٪ در مردان و زنان کاهش میدهد. افزایش مصرف اسید آلفا لینولنیک به مقدار ۱ تا ۲/۱ گرم در روز، خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی را به مقدار ۲۰٪ یا بیشتر، در افرادی که سابقه بیماری قلبی دارند و یا آنهایی که سابقه این بیماری را ندارند، کاهش میدهد. هنوز مشخص نیست که آیا مکمل  های اسید لینولنیک  در آلو ، نتایج مشابهی داشته باشد. برخی تحقیقات نشان میدهند که اسید لینولینیک موجود در آلو، همانند ماهی، در درمان بیماریهای قلبی عروقی موثر است.

فشار خون بالا:

داشتن یک رژیم غذایی غنی از اسید آلفا لینولنیک، به نظر میرسد که خطر ابتلا به فشار خون بالا  را تا حدود یک سوم کاهش دهد.

ذات الریه:

 رژیم غذایی حاوی مقادیر زیادی اسید آلفا لینولنیک، به نظر میرسد که خطر ابتلا به ذات الریه را کاهش دهد.

شواهد  ناکافی در موفقیت آمیز نبودن مصرف اسید آلفا لینولنیک در…

سرطان پروستات:

شواهد ضد و نقیضی درباره نقش اسید آلفا لینولنیک در بروز سرطان پروستات وجود دارد. برخی تحقیقات به این نکته اشاره دارند که مصرف بالای اسید آلفا لینولنیک، احتمال ابتلا به سرطان پروستات را افزایش میدهد. اما در تحقیقات دیگری که صورت گرفته، هیچگونه افزایش خطر و یا حتی کمترین کاهش خطر ابتلا به این سرطان، نشان داده نشده است. دلایلی که برای این نتایج ضد و نقیض ارائه میشود، روشن و شفاف نیستند، اما منبع و منشاء اسید آلفا لینولنیک به نظر میرسد که مهم باشد. اسید آلفا لینولنیک که از منابع لبنی و گوشتی به دست می آید، ارتباط مستقیم و مثبتی با سرطان پروستات دارد. درحالی که اسید آلفا لینولنیک که  از منابع گیاهی به دست می آید، مانند دانه کتان، تاثیری بر خطر سرطان پروستات ندارد.

مطالب مرتبط
مصرف مکمل ورزشی و رژیم غذایی مناسب برای ورزشکاران

عفونت ریه در کودکان:

 تحقیقات بالینی اولیه نشان میدهند که ترکیب اسید آلفا لینولنیک با اسید لینولئیک، امکان دارد تعداد دفعات ابتلا به عفونت های تنفسی در کودکان را کاهش دهد.

موارد دیگر عبارتند از:

  • بیماری کرون
  • افسردگی
  • دیابت
  • کلسترول بالا
  • بیماری کلیوی
  •  میگرن
  •  مولتیپل اسکلروز
  •  آرتریت روماتوئید
  • بیماری های پوستی
  •  لوپوس اریتماتوسوس سیستمیک

 شرایط دیگر

شواهد و مدارک بیشتری بر میزان تاثیر اسید آلفا لینولنیک، بر روی این موارد، مورد نیاز  میباشد.

چگونگی عملکرد اسید آلفا لینولنیک

به نظر میرسد که اسید آلفا لینولنیک، با کمک به حفظ ضربان طبیعی قلب و همچنین عمل پمپاژ قلب، خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش میدهد. همینطور باعث کاهش ایجاد لخته های خون میشود. با این حال، اگر چه اسید آلفا لینولنیک به نظر می رسد که برای سیستم قلبی عروقی مفید میباشد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش میدهد، اما تا به امروز، تحقیقات انجام گرفته،نشان دهنده این موضوع هستند که تاثیر قابل توجهی بر میزان کلسترول ندارد.

آیا مصرف اسید آلفا لینولنیک، برای سلامتی، نگران کننده است؟

احتمالا وجود اسید آلفا لینولنیک در وعده غذایی اکثر بزرگسالان، خطری ندارد. اطلاعات کافی درباره اینکه آیا مصرف اسید آلفا لینولنیک در مقادیر زیاد، خطری دارد یا خیر، در دست نیست. مصرف اسید آلفا لینولنیک که از منابع غذایی تامین میشود، خیلی سالمتر و بهتر است. با این حال، کالری زیادی دارد و اگر در خوردن آن، افراط شود، باعث افزایش وزن میگردد.

اقدامات احتیاطی و هشدارهای خاص

بارداری و شیردهی:

 اسید آلفا لینولنیک که در مواد غذایی یافت میشود، احتمالا بیخطر هستند. اما اطلاعات کافی در مورد بی خطر بودن مصرف مقادیر زیادی اسید آلفا لینولنیک در دوران بارداری و شیردهی، وجود ندارد. نکات ایمنی را  رعایت کرده و از مصرف مکمل های اسید آلفا لینولنیک پرهیز کنید.

 بالا بودن چربی های خون به نام تری گلیسیرید:

 در صورتیکه سطح تری گلیسیرید خون شما بالا است، مکمل های اسید آلفا لینولنیک را مصرف نکنید. امکان اینکه مصرف اسید آلفا لینولنیک، وضعیت شما را وخیم تر کند، وجود دارد.

مطالب مرتبط
9 نه نکته جالب و باورنکردنی در مورد آرنولد شوارتزنگر

سرطان پروستات:

 اگر به سرطان پروستات مبتلا هستید یا  در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات قرار دارید، بعنوان مثال، پدر یا برادر شما، سرطان پروستات دارند، از مصرف مکمل های اسید آلفا لینولنیک اجتناب کنید. برخی شواهد وجود دارند که نشان میدهند، اسید آلفا لینولنیک ممکن است  احتمال ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد.

مقدار دوز قابل توجه برای مصرف اسید آلفا لینولنیک

مقدار دوزهایی که در زیر آمده است، مورد بررسی های علمی قرار گرفته اند:

برای پیشگیری از بیماری های انسداد شریانهای قلب و درد قفسه سینه یا حمله قلبی، تقریبا به میزان ۱.۲ تا ۲ گرم در روز از منابع غذایی که سود بیشتری دارند، توصیه میشود.

برای پیشگیری از دومین حمله قلبی یا بروز حوادث دیگر در افراد مبتلا به بیماری قلبی عروقی، تقریبا به میزان ۱.۶ گرم در روز از یک منبع رژیم غذایی مدیترانه ای، میتواند سودمند باشد.

مؤسسه ملی دارو و پزشکی آمریکا، مقدار مناسب مصرف روزانه اسید آلفا لینولنیک را بر اساس سن افراد تعیین کرده است:

 ۰ تا ۱۲ ماه، ۱ گرم در روز

۱ تا ۳ سال، ۰.۷ گرم در روز

 ۴ تا ۸ سال، ۰.۹ گرم در روز

 دختران ۹ تا ۱۳ سال، ۱.۰ گرم در روز

 پسران ۹ تا ۱۳ سال، ۱.۲ گرم در روز

 دختران ۱۴ سال و بیشتر، ۱.۱ گرم در روز

 پسران ۱۴ سال و بیشتر، ۱.۶ گرم در روز

 زنان، ۱.۱ گرم در روز

  مردان، ۱.۶ گرم در روز

دوران بارداری ۱.۴ گرم در روز

دوران تغذیه با شیر مادر ۱.۳ گرم در روز

برای ارتباط با نویسنده کلیک کنید

اطلاعاتی که در مورد مکمل های غذایی و ورزشی در وب سایت وردنگار داده می شود، صرفا به منظور افزایش اطلاعات شما کاربران بوده و هیچ گونه توصیه ای مبنی بر مصرف این مکمل ها به شما نمی شود، هر گونه تجویز و استفاده می بایست توسط متخصصان این حوزه و با مشورت پزشک صورت گیرد.

هرگونه کپی برداری با نام وردنگار و لینک دهی مستقیم مجاز می باشد

نظرات بسته شده است.