در مورد مکمل ورزشی اسید گاما لینولنیک چه می دانید؟

اسید گاما لینولنیک

اسید گاما لینولینیک ماده ای چرب در روغن های مختلف گیاهی مانند روغن گل گاو زبان و روغن گل پامچال می باشد که بعنوان دارو، مورد مصرف قرار می گیرد.

اسم های شناخته شده دیگر اسید گاما لینولنیک چیست؟

AGL ، اسید گامولنیک، GLA ،اکتادکا ۹،۶ و ۱۲ و اسید تری انوئیک

اسیدگاما لینولنیک چیست؟

اسید گاما لینولنیک (GLA) بر بیماریهای پوستی مانند اسکلروز سیستمیک، پسوریازیس و اگزما تاثیر میگذارد. همچنین در درمان آرتریت روماتوئید (RA)، پولیپ های دهانی، کلسترول بالا و سایر بیماریهای مرتبط با چربی خون، بیماری های قلبی، سندرم متابولیک (سندرم X)، درد عصبی ناشی از دیابت، اختلال بیش فعالی (ADHD)، افسردگی، افسردگی پس از زایمان، سندرم خستگی مزمن (CFS) و تب یونجه (رینیت آلرژیک یا ورم غشاء مخاط بینی). برخی از این ماده برای جلوگیری از سرطان استفاده میکنند و در بیماران مبتلا به سرطان سینه سریعتر و بهتر از داروی تاموکسیفن، جواب میدهد.

این ماده احتمالا برای مورد زیر نیز موثر خواهد بود:

مشکلات عصبی ناشی از بیماری دیابت (نوروپاتی دیابت):

 اینطور به نظر میرسد که مصرف اسید گاما لینولینیک به مدت۶ تا۱۲ ماه، علائم دیابت را کم میکند، همچنین از بروز آسیب عصبی در افرادی که بعلت ابتلا به دیابت نوع ۱ یا نوع۲ ، دارای درد عصبی هستند، پیشگیری میکند. اسید گاما لینولینیک، در افرادی که سطح قند خون بهتری دارند، بهتر نیز تاثیر میگذارد.

همچنین ممکن است برای موارد زیر نیز موثر باشد که شامل این موارد هستند:

 حساسیت پوستی (اگزما):

 برخی از تحقیقات نشان میدهند که استفاده از اسید گاما لینولینیک به مدت ۴ هفته، امکان دارد باعث بهبود علائم بیماری های آلرژیک پوستی مانند خارش یا قرمزی پوست در کودکان شود.هرچند، نتایج به دست آمده از ۱۱ مطالعه انجام گرفته، نشان میدهند که اسید گاما لینولینیک که از روغن گل گاو زبان یا روغن گل پامچال گرفته میشود، باعث بهبودی حساسیت پوستی نمیشوند.

مطالب مرتبط
مکمل تائورین ، تاثیر آن در بدنسازی به همراه نحوه و دوز مصرف

اسکلرودرم یا  حالتی که بافت پوست سفت میشود:

 برخی  تحقیقات نشان دهنده این مطلب هستند که مصرف اسید گاما لینولینیک، در کاهش علائم اسکلرودرمی نقشی ندارد.

کولیت اولسراتیو:

 برخی از تحقیقات نشان میدهند که ترکیب اسید گاما لنولنیک و اسید ایکوزاپنتائنوئیک  (EPA) و اسید داکوزاگزنئوئیک (DHA) با یکدیگر و مصرف آنها به مدت ۱۲ ماه، علائم کولیت اولسراتیو را کاهش نمیدهند.

شواهد ناکافی در موثر نبودن مصرف اسید گاما لنولنیک در …

سرطان پستان :

تحقیقاتی که اخیرا انجام گرفته، نشان میدهند که مصرف اسید گاما لینولینیک، واکنش به داروی تاموکسیفن را  در افرادی که به سرطان پستان مبتلا هستند،بهبود میبخشد.

فشار خون بالا:

 تحقیقات نشان میدهند که استفاده همزمان از اسید گاما لینولینیک با ایکوزاپنتائنوئیک اسید (EPA)، به مقدار کمی، باعث کاهش فشار خون میشود. با این حال، تحقیقات دیگری نشان میدهند که استفاده از اسید گاما لینولینیک، EPA  به همراه اسید داکوزاگزنئوئیک (DHA)  به مدت ۶ هفته، ممکن است باعث کاهش فشار خون دیاستولیک شود.

موارد دیگر عبارتند از:

  • پولیپ های دهانی
  • کلسترول بالا
  • بیماری قلبی
  •  پیشگیری از سرطان
  •  توجه به ختلال بیش فعالی (ADHD)
  • افسردگی
  • سندرم خستگی مزمن
  • تب یونجه
  •  پسوریازیس

 شرایط دیگر

شواهد بیشتر بر میزان  اثربخشی اسید گاما لینولینیک بر روی این موارد، مورد نیاز میباشد.

چگونگی عملکرد  اسید گاما لینولنیک

اسید گاما لینولینیک نوعی اسید چرب امگا ۶ میباشد و بدن قادر است آن را به موادی تبدیل کند که التهاب و رشد سلولی را کاهش دهد.

آیا مصرف اسید گاما لینولنیک،، برای سلامتی، نگران کننده است؟

مصرف اسید گاما لینولینیک در بسیاری از بزرگسالان، در صورتیکه بیش از ۲.۸ گرم در روز و در حدود یک سال،مورد مصرف قرار نگیرد، نگران کننده و خطرناک نمیباشد. در صورت مصرف بیش از اندازه، عوارض جانبی دستگاه گوارش مانند مدفوع نرم، اسهال، آروغ زدن و گاز روده را  در پی خواهد داشت.همچنین در طولانی مدت، باعث لخته شدن خون میشود.

مطالب مرتبط
آیا از کراتین می‌توان به عنوان مکملی برای افزایش وزن و حجم عضلات استفاده کرد؟

اقدامات احتیاطی و هشدارهای خاص

بارداری و شیردهی:

 اطلاعات معتبری در مورد بی خطر بودن مصرف اسید گاما لینولینیک، در دوران بارداری و شیردهی، وجود ندارد. نکات ایمنی را رعایت کرده  و از مصرف آن پرهیز کنید.

اختلالات خونریزی:

 اسید گاما لینولینیک، به تدریج باعث لخته شدن خون میشود . اما با افزایش خطر کبودی و خونریزی در افراد مبتلا به اختلالات خونریزی، ارتباط دارد.

اعمال جراحی:

 اسید گاما لینولینیک ممکن است باعث لخته شدن خون شود، اما ممکن است باعث افزایش خطر خونریزی در طول عمل جراحی و بعد از آن گردد.اسید گاما لینولنیک را حداقل دو هفته قبل از عمل جراحی، مصرف نکنید.

چه فعل و انفعالاتی در صورت مصرف اسید گاما لینولنیک با دیگر داروها به وجود می آید؟

داروهایی که به تدریج باعث لخته شدن خون میشوند، مانند داروهای ضد انعقادی و آنتی پلاکت را با احتیاط ترکیب کرده و مصرف کنید و در صورت لزوم با یک متخصص مشورت کنید.

اسید گاما لینولینیک ممکن است به تدریج باعث لخته شدن خون شود. مصرف اسید گاما لینولنیک با داروهایی که باعث لخته شدن  تدریجی خون میشوند، ممکن است احتمال کبودی و خونریزی را افزایش دهند.

بعضی از داروهایی که باعث میشوند تا لخته شدن خون به کندی صورت بگیرد عبارتند از آسپیرین، کلوپیدوگرل (پلاویکس)، دیکلوفناک(ولتارن، کاتافلم)،ایبوپروفن (ادویل، ماترین)، ناپروکسن (آناپراکس،ناپروسین)، دالتپارین (فرگمین)، انوکساپارین (لاونوکس) ، هپارین، وارفارین (کومادین) و بقیه موارد.

فنوتیازین ها

در صورت ترکیب با این دارو، احتیاط لازم را انجام دهید و با یک متخصص مشورت کنید.

مصرف اسید گاما لینولینیک با فنوتیازین خطر ابتلا به تشنج را ممکن است در برخی افراد افزایش دهد.

برخی از داروهای هم خانواده با فنوتیازینها عبارتند از کلرپرومازین (تورازین)، فلوفنازین (پرولیکسین)، تری فلو فنازین (استلازین)، تیوریدازین (ملاریل).

مقدار دوز قابل توجه برای مصرف اسید گاما لینولنیک

مقدار دوزهایی که در زیر آمده است، مورد بررسی های علمی قرار گرفته اند:

مطالب مرتبط
25 نوع مکمل برای مقابله با تشویش و نگرانی - بخش دوم

 برای درد های عصبی ناشی از دیابت مقدار ۳۶۰ تا ۴۸۰ میلی گرم اسید گاما لینولینیک در روز، توصیه میشود.

برای ارتباط با نویسنده کلیک کنید

اطلاعاتی که در مورد مکمل های غذایی و ورزشی در وب سایت وردنگار ارائه می شود، صرفا به منظور افزایش اطلاعات شما کاربران بوده و هیچ گونه توصیه ای مبنی بر مصرف این مکمل ها به شما نمی شود: هر گونه تجویز و استفاده می بایست توسط متخصصان این حوزه و با مشورت پزشک صورت گیرد.

هرگونه کپی برداری با نام وردنگار و لینک دهی مستقیم مجاز می باشد

نظرات بسته شده است.