۶ راهکار برای جلوگیری از سرزنش شدن توسط افراد ستیزه‌ جو

0

افرادی با شخصیت ستیزه جو، اغلب به دنبال سرزنش دیگران هستند. این افراد از پذیرش مسئولیت اجتناب می‌کنند. افرادی با اختلال شخصیت خودشیفته، ضد اجتماع و مرزی، که قدرت تغییر نداشته و در زندگی گیر می‌کنند دارای ۴ ویژگی می باشند:

  • سرزنش دیگران
  • تفکر همه یا هیچ
  • هیجانات مدیریت نشده
  • رفتارهای افراطی که ۹۰ درصد افراد هیچ وقت آنها را انجام نمی‌دهند

آنها اغلب افراد نزدیک، مانند همسر، دوست، والدین، فرزند، همکار، همسایه، درمانگر یا حتی فردی صاحب قدرت مانند رئیس یک سازمان، مامور پلیس و مدیر مدرسه را سرزنش می‌کنند. به نظر می‌ رسد تثبیتی ناهشیار وجود دارد و آنها به همه ضربه می‌ زنند. به هر حال شیوه واکنش شما، به این افراد به دلیل اینکه احتمال دارد مجددا سرزنش شوید را تغییر می‌دهد.

۱. به سرعت صمیمی نشوید

افراد ستیزه‌جو در اولین برخوردها قابل شناسایی نیستند. بنابراین بهتر است زمان بیشتری برای شناخت هر فردی در محیط کار، سر قرار یا هر جایی در زندگی خود اختصاص دهید. افراد ستیزه جو اغلب به دنبال دوستی سریع و سطوح شدید ارتباط با دیگران، برای ایجاد احساس اطمینان بیشتر هستند. بهتر است که تدریجا با آنها صمیمی و نزدیک شوید تا اینکه به سرعت وارد رابطه شده و بعدا سعی کنید از آن خارج شوید. گاهی آنها بسیار گرم و دوستانه به نظر می‌رسند، اما اگر بخواهید رهایشان کنید سرزنش‌ ها شروع می‌شوند.

۲. با افکار منحرف آنها موافقت نکنید

این افراد اغلب انحرافات شناختی دارند، مثل تفکر همه یا هیچ، پرش به نتیجه گیری، توجیه هیجانی و مبالغه. ممکن است شما را متهم به انجام چیز وحشتناکی بکنند، در حالیکه بی اهمیت بوده یا اصلا وجود نداشته است؛ یا طرز فکرتان را انتقاد کنند. بحث متقابل با آنها راحت است، اما فایده‌ای ندارد. شما از آنها دعوت می‌ کنید که بیشتر و بیشتر سرزنشتان کنند فقط بگویید: “من موافق نیستم یا نظر من متفاوت است”.

مطالب مرتبط
طرز تهیه سالاد انار با مرکبات مناسب برای شب یلدا

۳. متقابلا آنها را سرزنش نکنید

طبیعی است که از خود در مقابل حمله کلامی یا انتقادات، دفاع کنید. نیازی نیست از خود در مقابل افکار آشفته چنین اشخاصی دفاع کنید. اگر آنها را سرزنش کنید مخصوصا در جمع، دیگران فکر می‌کنند که شما هم فردی ستیزه جو هستید و مورد سرزنش قرار می‌گیرید. بهتر است فقط بگویید “من مخالفم یا من باید الان بروم”.

۴. درگیر طرح های آنان نشوید، در سرزنش دیگران با آنها همکاری نکنید

افراد ستیزه‌جو اغلب در جنگ با دنیای اطراف خود بوده، و به دنبال طرفدار هستند. ممکن است در ابتدا قصدتان شناختن دوستانه باشد و آنها از شما بخواهند در مقابل کسی که تهدیدشان کرده است، حمایتشان کنید. اگر به چنین فردی در سرزنش و حمله به دیگران کمک کنید، به یک طرفدار منفی تبدیل می‌شوید. گاهی اوقات نمی‌ توانید طرفداری نیرومند باشید و این آزاردهنده است و او شروع به سرزنش شما می‌کند.

۵. در تنظیم محدودیتها جسور باشید

افراد ستیزه‌ جو سعی می‌کنند شما را مجبور به انجام خواسته‌هایشان بکنند. آنها کار شما را متوقف می‌کنند، دستور می‌دهند یا زمانی که پاسخ می‌خواهید، شما را نادیده می‌گیرند. می‌توانید با آنها مقابله کرده یا تسلیم شوید. هیچ یک از این واکنش‌ها مناسب نیست؛ چرا که رفتار پرخاشگرانه فرد ستیزه‌جو را تقویت می‌کند. در واقع، بهتر است رویکردی جسورانه را انتخاب کنید، به این معنا که به خودتان توجه می‌کنید و از کسی دستور نمی‌گیرید. بگویید: “نمی‌توانم این کار را برایت انجام دهم. کار دارم. قوانین اجازه نمی‌دهد چنین کاری را انجام دهم”. خشونت و بدفتاری را قبول نکنید، چرا که تقویت خواهد شد.

۶. با احتیاط کنارهگیری کنید

در صورت نیاز می‌توانید با احتیاط تصمیم بگیرید که از چنین شخصی جدا شده یا کناره‌گیری کنید. جدایی از یک رابطه، باید به صورت گامی آهسته و نه یک شوک ناگهانی باشد. این کار را به صورت نمایشی انجام ندهید چرا که بعدا فشار زیادی به شما وارد خواهد کرد. عموما این بهترین کار است. برای این کار به کمک نیاز دارید. مثلا اگر شخص ستیزه جو یک دوست یا عضوی از خانواده است؛ در حضور یک درمانگر تصمیم خود را مطرح کنید تا او بتواند تلاش‌ های شما را توضیح داده و کمک کند.

مطالب مرتبط
8 طرز تفکری که شما را از داشتن زندگی ثروتمندانه دور می کند

اگر تصمیم به طلاق و جدایی گرفتید؛ با یک وکیل یا درمانگر برای برداشتن گامی مطمئن مشورت کنید، تا در آینده مورد سرزنش متخصصان قانونی یا خانواده قرار نگیرید.

نتیجه گیری

هیچ کس انتخاب نمی‌ کند که شخصیتی ستیزه جو داشته باشد؛ اما می‌توان انتخاب کرد که مورد تمسخر و سرزنش این‌ گونه افراد قرار نگرفت. این افراد هنگام بروز مشکل در زندگی، دیگران را سرزنش می‌کنند. اغلب افرادی را که از نظر هیجانی با آنها صمیمی و نزدیک هستند، مانند اعضای خانواده، دوستان نزدیک یا متخصصان (مثل درمانگر، وکیل، پزشک و روحانی) مورد سرزنش قرار می‌دهند. با پیروی از روش‌ های بالا احتمال اینکه توسط این افراد سرزنش شوید، کاهش می‌یابد.

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.