افزایش تقاضای انرژی و انتشار بالاترین سطح کربن در سال ۲۰۱۷

0

افزایش تقاضای انرژی و انتشار بالاترین سطح کربن در سال ۲۰۱۷

بر اساس جدیدترین گزارشات منتشر شده توسط یک سازمان بین دولتی بزرگ، انتشار کربن در سال ۲۰۱۷ به بالاترین حد خود رسیده است.

ارقام منتشر شده توسط آژانس بین المللی انرژی، تقاضای بسیار بیشتری را برای مصرف انرژی نشان می دهد و لذا کاهش بهینه سازی راندمان مصرف انرژی مسئول انتشار گازهای گلخانه ای است.

پس از سه سال بررسی، این مطالعه به این نتیجه رسیده است که سطح دی اکسید کربن در سراسر جهان در سال ۲۰۱۷ در حدود ۱.۴ درصد افزایش داشته است.

این افزایش در انتشار گازهای گلخاه ای، با موافقتنامه آب و هوا پاریس، که خواستار کاهش شدید در انتشار گازهای گلخانه ای جهانی است مغایر می باشد در حالی که جهان، بدون توجه به این روند مخرب همچنان برای رسیدن به اهداف بلند پروازانه خود به پیش می تازد.

براساس توافق سال ۲۰۱۵، کشورها موافقت نمودند که افزایش دمای جهانی را به ۲ درجه سانتیگراد بالاتر از زمان قبل از صنعتی شدن محدود کنند.

دکتر فاطیح بیرول، مدیر اجرایی این سازمان، در این خصوص اذعان داشته است:

“اقتصاد قدرتمند جهانی در سال های گذشته تقاضای انرژی را افزایش داده، که این انرژی، بیشتر از سوخت های فسیلی تامین می شد، در حالی که هم اکنون، بیشتر از انرژی های تجدید پذیر تولید می شود.”

هند و چین بزرگ ترین تولید کننده کربن

هند و چین ۷۰ درصد از افزایش تقاضای انرژی جهانی را به خود اختصاص داده اند، در حالی که اقتصادهای بزرگ از جمله بریتانیا، مکزیک و ژاپن، از نظر انتشار گازهای گلخانه ای، شاهد کاهش چشمگیری بوده اند.

در این راستا، ایالات متحده بزرگترین کاهش را در میزان انتشار دی اکسید کربن نشان داده است.

مطالب مرتبط
دانشمندان پیوندهای جذابی را بین میدان های مغناطیسی و رفتار لانه گزینی لاکپشت های لاگرهد کشف نموده اند

با وجودی که دونالد ترامپ اکنون قصد خود را مبنی بر خروج ایالات متحده از موافقتنامه آب و هوای پاریس اعلام نموده، این کشور در سال های اخیر میزان مصرف انرژی تجدیدپذیر خود را افزایش داده است.

انتشار گازهای گلخانه ای در ایالات متحده به علت تغییر سوخت مصرفی از زغال سنگ و گاز به سوخت های تجدید پذیر در سراسر کشور کاهش یافته است.

اما در سطح جهانی، در حالی که بیشتر تقاضای انرژی توسط سوخت های فسیلی تامین می شود، انرژی های تجدید پذیر هنوز هم بالاترین نرخ رشد را نسبت به هر سوخت دیگری دارا هستند.

با وجود این موفقیت ها، آژانس بین المللی انرژی اظهار داشته که ارقام منتشره مبین شواهدی هستند که نشان می دهند استفاده از این سوخت ها برای مبارزه با تغییرات اقلیمی جهانی کافی نمی باشند.

دکتر بیرول در ادامه سخنانش بیان داشت:

“رشد قابل توجه در انتشار گاز دی اکسید کربن در سال ۲۰۱۷ به ما هشدار می دهد که تلاش های فعلی برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی کافی نیست.”

به عنوان مثال، کاهش چشمگیری در میزان بهینه سازی انرژی در جهان، مشاهده می شود، زیرا سیاست گذاران در این زمینه تمرکز کمتری داشته و تعلل نموده اند.

سه سال قبل از سال ۲۰۱۷، یعنی در سال ۲۰۱۴، میزان اصلاح انرژی به میزان ۲.۳ درصد افزایش یافت، در حالی که در سال گذشته این میزان به ۱.۷ درصد کاهش یافته است.

اختصاصی وردنگار؛ هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.