انواع پیلینگ صورت یا لایه برداری پوست چیست و چگونه انجام می شود؟

0

پیلینگ صورت یعنی لایه برداری پوست به منظور رفع منافذ باز یا لکه های پوستی. این روش نیز دارای طرفداران زیادی بوده و همگی به نحوی از آن برای زیبا تر شدن پوست خود استفاده می کنند. در این مقاله می خواهیم به بررسی عوارض و مزایای آن و نحوه انجام  پیلینگ صورت  بپردازیم.

فواید پیلینگ صورت

فواید پیلینگ صورت در زمینه اصلاح پوست می باشد آیا از جای جوشگاه های قدیمی خود خسته شده اید و یا آیا پوست آسیب دیده ای دارید پیلینگ صورت به راحتی می تواند پوست شما را بهبود بخشد.

لایه برداری شیمیایی پوست میتواند موارد زیر را بهبود بخشد:

  • آکنه یا جوشگاه آکنه
  • سن یا لکه های کبدی
  • چین و چروک صورت
  • خال
  • رنگدانه های نادرست پوستی
  • جوشگاه
  • پوست خشن
  • پوست اسیب دیده بر اثر تماس با افتاب

اگر شما جوشگاه های پوست ناهموار، رنگدانه های غیر نرمال، پوست اسیایی و افریقایی ، و زگیل دارید یا رنگ موهایتان قرمز است و همچنین در یک سال گذشته از درمان های آکنه استفاده کردید این متد لایه برداری پیلینگ صورت برای شما مفید نخواهد بود و بهتر است با مشاوره با جراح روش های دیگری را برای درمان آغاز کنید.

انواع پیلینگ صورت بر اساس عامل لایه برداری

۱-  پیلینگ شیمیایی :

لایه برداری شیمیایی به معنی تخریب و برداشت کنترل شده لایه هایی ازپوست بواسطه ترکیبات شیمیایی با هدف محو آثار باقیمانده از جوش وآکنه،بثورات جلدی، کک ومک وانواع لکه های پوستی است. پیلینگ بسته به عمق آن از یک روز تا دو هفته به طول می انجامد و پساز دوره پوسته ریزی، پوستی جد ید جایگزین می گردد.عمق پیلینگ به غلظت ماده موثره، تعداد دفعات مصرف ومدت زمانیکه روی پوست می ماند، بستگی دارد. از اینگونه مواد می توان به سالسیلیک اسید، اسید لاکتیک، اسید کربولیک (فنل) اسید تری کلرواستیک، رزور سینول، اسیدرتینوئیک اشاره نمود .

۲- پیلینگ مکانیکی یا Dermaberasion:

که طی آن به وسیله وسایل الکترومکانیکی خاصی پوست ساییده می شود و در رفع اسکار های عمیق تر ناشی از آکنه ها کاربرد بیشتری دارد.

مطالب مرتبط
5 عادت که باعث کج شدن دندان ها می شوند

۳- پیلینگ لیزری :

که در سالهای اخیر صورت می گیرد در حال حاضر از دو نوع لیزر برای لایه برداری استفاده می شود. لیزر دی اکسید کربن، لیزر اربیم یاگ که در این دو نوع لیزر از خواص تبخیر آب ونکروز گرمایی آنها برای لایه برداری پوست استفاده می شود.

رادیوفرکوئنسی (RF)

این‌ یک درمان منحصربه‌ فرد پوستی است که با استفاده از انرژی رادیوفرکانسی دوقطبی باعث جوان‌سازی پوست چروکیده می‌شود. این روش بافت پوست را بهبود می‌بخشد، آن را سفت‌تر می‌کند و تیرگی و رنگ کدر پوست را رفع می‌کند. به‌طور هم‌زمان، حرارت پوستی حجمی عمیق به الیاف کلاژن می‌رسد و باعث سفت کردن فوری و بلندمدت پوست می‌شود و عمق جای جوش نیز به شکل قابل ‌ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد. جوان‌سازی پوست با روش رادیوفرکوئنسی یک روش سرپایی است که برای درمان جزئی ۴۵ دقیقه طول می‌کشد؛ جوان‌سازی کامل صورت ممکن است تا دو ساعت طول بکشد.

روش و نحوه انجام پیلینگ صورت

برای لایه برداری پوست ابتدا پوست بیمار به طور کامل با استفاده از مواد خاص تمیز می‌شود. در ادامه از ژل مخصوص در گوشه‌های چشم، بینی و دهان بیمار استفاده می‌شود. پس از این کار مواد لایه بردار شیمیایی بر روی صورت بیمار قرار می‌گیرد.

یک محلول لایه بردار شیمیایی می‌تواند بر روی کل صورت بیمار یا فقط نواحی خاص صورت همچون ناحیه چروک دور چشم‌ یا چین و چروک‌های عمودی اطراف دهان مورد استفاده قرار گیرد. پزشک متخصص پوست می‌تواند درباره مدت مورد نیاز برای باقی ماندن این مواد شیمیایی جهت رفع کک و مک بر روی صورت تصمیم گیری کند و به دقت تغییرات ایجاد شده در ظاهر پوست را تحت کنترل داشته باشد. لایه بردار شیمیایی استفاده شده، ممکن است پس از گذشت مدت زمان مناسب خنثی شده و تاثیر خود را از دست بدهد. پس از خنثی شدن مواد شیمیایی، صورت بیمار شسته می‌شود و از کرم مخصوص و نیز کرم ضد آفتاب بر روی صورت استفاده خواهد شد.

مطالب مرتبط
رژیم غذایی کرونو ( Chrono ) | فواید + برنامه غذایی هفتگی

متقاضیان درمان لایه برداری پوست

متقاضیان لایه‌ برداری پوست باید در سلامت مناسب باشند، نگرش مثبت و انتظارات واقعی از فرایند لایه‌برداری داشته باشند. داوطلبان ممکن است پوستی آفتاب‌سوخته با چین‌ و چروک‌هایی در اطراف چشم و اطراف دهان یا زخم‌هایی ناشی از آکنه یا آبله‌مرغان و یا پوست لکه‌دار با لکه‌های قهوه‌ای داشته باشند.

ریکاوری بعد از پیلینگ صورت

دوره ریکاوری پس از لایه برداری و پلینگ پوست با مواد شیمیایی بستگی به نوع ماده استفاده شده دارد. در این حالت هر نوع از مواد لایه بردار می‌تواند دارای سطوح مختلف تاثیر بر روی پوست باشند که بسته به این سطوح عوارض هر یک به شرح زیر می باشد:

لایه بردارهای شیمیایی سبک (ملایم و ضعیف): در این حالت نیازی به دوره ریکاوری وجود ندارد. هر چند هنگام استفاده از این مواد ممکن است پوست اندکی پس از لایه برداری دچار التهاب شود، بیمار می‌تواند به فعالیت‌های روزمره خود بلافاصله پس از درمان باز گردد.
لایه بردارهای شیمیایی متوسط: در این حالت لایه جدید پوست با گذشت سه تا هفت روز پس از درمان تشکیل می‌شود. به این ترتیب پس از دو هفته، پوست به طور کامل ترمیم می‌شود.
لایه بردارهای عمیق (قوی): لایه جدید پوست پس از هفت تا ده روز بعر از درمان شروع به ظاهر شدن می‌کند. این شرایط در حالی است که درمان کامل تقریبا دو ماه یا حتی بیشتر طول می کشد. هنگام استفاده از این روش معمولاً لازم است بیمار برای یک هفته فعالیت های خود (سرکاررفتن، ورزش و…) را کنار بگذارد.

موارد منع پیلینگ چیست؟

۱- آکنه فعال

۲- بارداری

۳- ضعف سیستم ایمنی ( دیابت کنترل نشده)

۴- پوست های تیره ( تیپ پوستی ۵ و ۶)

۵- وسواس

۶- پوست خیلی خشک

۷- تب خال عود کننده که در این مورد می توان از آسیکلویر خوراکی در روز قبل از پیلینگ استفاده کرد

مطالب مرتبط
تاثیرات چشمگیر زردچوبه بر روی سلامتی

۸-  مصرف  بالای سیگار و قلیان

چرا که ترمیم  التهاب در این افراد به سختی صورت گرفته  و شانس عوارض بیشتر می باشد.

عوارض پیلینگ صورت

برخی از بیماران ممکن است تجربه ی درد، قرمزی، رنجش، تغییرات رنگ پوست که معمولا با گذر زمان محو می شوند و همچنین تاول تبخالی را داشته باشند. البته پزشک به منظور جلوگیری از این عوارض و حساس شدن فرد به عوامل محیطی مانند باد، خورشید و غیره، دارو هایی را تجویز خواهد کرد.

یکی دیگر از عوارض این عمل بر جای ماندن جای زخم است که در پیلینگ های با عمق متوسط و زیاد طهور می کند. چنانچه این جای زخم بد شکل و غیر قابل درمان باشد, عمل ثانویه با لیزر ضرورت پیدا خواهد کرد.

هزینه پیلینگ صورت

هزینه پیلینگ صورت می تواند به معیار های مختلفی بستگی دارد. علاوه بر اینکه مهارت متخصص، شهر ، مطب همه و همگی در هزینه پیلینگ تاثیرگذارند مهمترین عامل در براورد هزینه پیلینگ صورت میزان نیاز فرد به این درمان می باشد. پیلینگ صورت عمیق نیاز به زمان بیشتر و هزینه بیشتر دارند.

نتایج پیلینگ صورت

نتایج حاصل از لایه‌ برداری و جوان‌ سازی پوست بسته به  نوع روش یا درمان تجویز شده برای بیمار، متفاوت است. بعد از لایه‌برداری یا جوان‌سازی، پوست با افزایش سن روند طبیعی  پیری را همچنان طی می‌کند و احتمال برگشت حالات قبلی پوست وجود دارد.

روند لایه‌برداری و جوان‌سازی پوست بهبود قابل ‌توجهی در بیماری‌های پوستی و ظاهر کلی شما ایجاد می‌کند. روش‌ها و درمان‌های در دسترس به‌سرعت در حال پیشرفت‌اند و بهبودهای حاصل از روند ساده‌ی درمانی شما را غافلگیر خواهد کرد.

اختصاصی وردنگار؛ هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.