اگزما در نوزادان از علائم تا راه های پیشگیری و درمان

0

اگزما در نوزادان از علائم تا راه های پیشگیری و درمان

نوزادان در بدو تولد دارای پوستی بسیار نازک و حساس هستند. یکی از دلایل بروز بیماری های پوستی در نوزادان، جدا شدن از برخی هورمون های مادر می باشد. یکی از عارضه های پوستی در نوزادان، اگزما است. با شناخت علائم و عوامل این عارضه می توانید به موقع اقدامات لازم را انجام دهید.

در این مقاله از وردنگار که توسط کارشناس سلامتی وب سایت خانم پاشایی گردآوری شده است، در مورد اگزما و راه های پیشگیری و درمان آن توضیح داده شده است.

اگزما

اگزما و حساسیت های پوستی به صورت بثوراتی به رنگ قرمز هستند که باعث خارش و سوزش در سطح پوست می شود.وجود این نوع از بثورات پوستی معمولا به دلیل زمینه های ژنتیکی می باشد و بیشتر در نوزادانی دیده می شود که سابقه خانوادگی مبتلا شدن به آسم ،درماتیت آتوپیک و یا آلرژی در آنها وجود داشته است.اگزما باعث می شود پوست به دلیل خارش شدید ضخیم شود و منجر به پوسته پوسته شدن و خشکی زیاد پوست می شود .

ناحیه هایی از پوست که بیشتر به اگزما دچار می شوند:

  • نوزادان (در ۶ ماهه اول پس از تولد): اگزما معمولاً در صورت، گونه‌ها، چانه، پیشانی و پوست سر دیده می‌شود. این بیماری ممکن است به قسمت‌های دیگر بدن نیز گسترش یابد اما در محل پوشک نوزاد که پوست او مرطوب است دیده نمی شود. پوست در این مرحله قرمز شده و کودک زیاد گریه می‌کند.
  • نوزادان (۶ تا ۱۲ ماهه): در این مرحله، غالباً اگزما در آرنج‌ها و زانوهای نوزاد دیده می‌شود، در قسمت‌هایی از بدن کودک که در هنگام غلتیدن به راحتی ساییده و خراشیده می‌شوند. اگر اگزما عفونی شد، ممکن است یک پوسته زرد یا یک برآمدگی چرکین بسیار کوچک روی پوست ظاهر شود.

 

نشانه های اگزما در کودکان

۱- خشکی پوست

۲- پوست نازک

۳- قرمزی پوست

۴- زبری پوست

۵- ترک خوردگی پوست

۶- پوست ضخیم یا چرمی شکل

۷- خارش پوست

۸- پوسته پوسته شدن

۹- تکه های دایره ای شکل قرمز یا کمرنگ روی سطح پوست

دلایل و عوامل موثر در ابتلا به اگزما در نوزادان

دلیل این که نوزادان به اگزمای پوستی مبتلا می‌شوند هنوز مشخص نیست اما ترکیب عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی احتمال ابتلا به اگزما را در نوزادان افزایش می‌دهد. نوزادانی که اعضای خانواده آنها سابقه ابتلا به اگزما، تب یونجه و آسم دارند بیش از سایرین در معرض ابتلا به اگزمای پوستی هستند. اگزما به دلیل اختلالات سیستم ایمنی بدن به وجود می‌آید و توانایی رطوبتی پوست را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این محرک‌ها شامل انواع آلرژیها، محرک‌های و مواد مختلف می‌شود.

برخی از این مواد عبارتند از:

  • موی حیوانات خانگی، آلاینده‌های محیطی و گرد و غبار
  • غذاهای آلرژی‌زا مانند بادام‌زمینی، سویا و تخم‌مرغ
  • لباس‌های پشمی یا لباس‌های بافته‌شده با الیاف مصنوعی
  • دود سیگار
  • محصولات معطر مانند مواد شوینده، عطر و خوشبوکننده‌های هوا
  • گرما یا خشکی زیاد هوا
  • عفونت‌های پوستی

درمان خانگی اگزما در نوزادان

یکی از موارد کلیدی در درمان اگزمای نوزاد ، جلوگیری از خارش دادن کودکتان است. خارش دادن می تواند تحریک پوست را تشدید کند، منجر به عفونت شود و ضخامت و چرمی شدن پوست را افزایش دهد.

مطمئن باشید که ناخن های فرزندتان همیشه پاکیزه باشد و لبه ناخن ها را با سوهان بسایید. برخی والدین نیز از دستکش استفاده می کنند. همچنین می توان از دستکش های بزرگی که زیر آستین لباس قرار می گیرند و درآوردن آنها برای نوزاد راحت تر است، استفاده نمود.

سایر مواردی که می توانید برای درمان اگزمای نوزاد در خانه انجام دهید ، عبارتند از:

  • مدت زمان استحمام کودک در آب گرم بیشتر از ۱۰ دقیقه نباشد. آب داغ می تواند روغن های طبیعی پوست را خارج سازد.
  • از صابون های ملایم بدون بو برای استحمام و شستن لباس کودک استفاده کنید. صابون های عطردار، دئودورانت و ضد باکتری ، پوست حساس او را زبر می سازند.
  • از صابون فقط در جاهایی از بدن کودک استفاده کنید که ممکن است کثیف شده باشند، مثل اندام های تناسلی و دست و صورت. بقیه قسمت های بدن نوزاد را فقط با آب بشویید.
  • قسمت های خشک پوست نوزاد را نوازش کنید، اما مالش ندهید.
  • وقتی پوست نوزاد خیس است ، مرطوب کننده را روی بدنش بمالید.
  • محصولات آرد جوی دو سر که به وان کودک افزوده می شوند ، خارش پوست او را کاهش می دهند. با پزشک خود در این باره صحبت کنید.
  • برای کاهش تحریک حاصل از مالش لباس روی پوست، از لباس های گشاد نخی استفاده کنید. همیشه لباس های جدید را پیش از استفاده بشویید.
  • از یک ماده شوینده ملایم بدون رایحه برای شستن لباس های کودک استفاده نمایید.
  • از قرار دادن پتوهای زیاد یا پوشاندن بیش از حد لباس خودداری کنید. این کار موجب گرم شدن و تعریق کودک شده و اگزما را در او به وجود می آورند.

مواد غذایی مضر برای مبتلایان به اگزما

گاهی علت اگزما، مصرف غذاهای حساسیت‌زاست. معروف‌ترین غذاهای حساسیت‌‌زا شامل شیر، تخم‌مرغ، گندم، سویا، بادام‌زمینی، آجیل، مرکبات (پرتقال، لیمو و گریپ‌‌فروت)، گوجه‌فرنگی و انواع توت‌ها هستند. به والدین توصیه می‌شود حتما ماده‌ی خوراکی‌ را که باعث تشدید اگزمای کودک‌شان می‌شود شناسایی کنند و کودک را از خوردن آن بازدارند.

پیشگیری از اگزما

شیردهی به نوزاد به مدت حداقل چهار ماه از اگزما و سایر حساسیت ها جلوگیری می کند.
برخی نوزادان که اگزما دارند به شیر گاو حساسیت دارند. پیش از حذف شیر گاو از رژیم غذایی نوزاد با پزشک صحبت کنید. اگر به نوزاد شیر خشک می دهید، پزشک نوع خاصی از شیر خشک را تجویز می کند. شیر  خشک بز و شیر خشک بر پایه سویا توصیه نمی شود.
بهتر است با پزشک درباره رژیم غذایی خود صحبت کنید. گاهی نخوردن برخی غذاها یا خوردن آن ها باعث اگزما در نوزاد میشود.
مطالعات نشان می دهد مصرف پروبیوتیک در بارداری باعث کاهش احتمال اگزما در نوزاد می شود.

درمان اگزما در نوزادان

درمان اگزما به شدت آن بستگی دارد. اگر اگزمای نوزاد شما خفیف است و فقط نقاط قرمز دیده می شود می توانید با استفاده از کرم های مرطوب کننده آن را درمان کنید.
مرطوب کردن پوست نوزاد برای جلوگیری از گرمای بیش از حد بسیار مهم است. بیشتر نوزادان مبتلا به اگزما به چند بار مرطوب کردن پوست در روز نیاز دارند. مرطوب کردن از خشکی بیش از حد پوست جلوگیری می کند.
مرطوب کننده های زیادی وجود دارند که باید امتحان کنید ببینید کدام یک برای فرزند شما مناسب است.
ممکن است در روز به مقدار زیادی مرطوب کننده نیاز داشته باشید. بنابراین پزشک در هر بار کرم را تجویز می کند. کرم مایع استفاده نکنید زیرا باعث ناراحتی پوست نوزاد می شود.
 

آیا استفاده از استروئید به نوزاد آسیب می رساند؟

پزشک مصرف کرم استروئید را برای درمان اگزمای نوزاد تجویز می کند. کرم های استروئید اگر به درستی استفاده شوند گزینه های خوبی هستند. عوارض جانبی این کرم ها نازک کردن پوست می باشد اگر برای مدت زمان طولانی استفاده شوند اما هیچ مدرکی بر ماندگاری نازکی پوست وجود ندارد.
استفاده از کرم استروئید مناسب بر اساس شدت اگزما بسیار مهم است. استروئید همیشه باید تحت نظارت پزشک تجویز شود.
در هنگام استفاده از کرم استروئید آن را فقط بر روی قسمت خارش یا قرمزی قرار دهید و بیش از دو بار در روز نیز از این کرم استفاده نکنید.
گردآوری و تدوین: خانم پاشایی
هرگونه کپی برداری با نام وردنگار مجاز می باشد
مطالب مرتبط
زبان شکاف دار یا ترک های زبانی چیست؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.