با خواص روغن وتیور آشنا شوید

0

استفاده از روغن‌های ضروری در موارد متعدد امری رایج است و بسیاری از مردمان از خواص هر یک از آن‌ها برای پیشگیری و یا درمان بسیاری از بیماری‌ها بهره می‌برند. یکی از این روغن‌ها، که کمتر از سایر روغن‌ها نامی از آن برده می‌شود، روغن وتیور است. این روغن از خواص متعددی برخوردار است و می‌توان در موارد مختلف از مزایا و منفعت‌های آن سود جست. هدف ما در این نوشتار، معرفی همین مزایا و منفعت‌های روغن وتیور است. لذا اگر خواهان دانستنِ بیش‌تر در مورد مزایای استفاده از این روغن هستید این نوشتار را تا به انتها بخوانید.

خواص روغن وتیور

۱- تسکین اضطراب:

رسم بر این است که از روغن وتیور در رایحه‌درمانی جهت افزایش احساس آرامش و دوری از اضطراب استفاده شود. ممکن است علت تأثیر این روغن بر اضطراب، تأثیر آن در تغییر حالت ژن‌های مرتبط با اضطراب باشد. به هر صورت اگر خواهان دوری از استرس و اضطراب هستید، می‌توانید این روغن را با روغن‌های حاملی همچون روغن زیتون، روغن بادام و روغن آفتابگردان مخلوط کرده و در حمام استفاده کنید و از مزایای‌اش بهره ببرید.

۲- کنترل علائم اختلال کم‌توجهی بیش فعالی:

اختلال کم توجهی بیش فعالی یک اختلال رشدی بوده که با علائمی همچون دشواری در تمرکز، بیش فعالی و … همراه است. با وجود آن که درمان رفتاری و دارویی برای این اختلال از اهمیتی بالا برخوردار اند، اما استفاده از رایحه‌درمانی نیز می‌تواند مفید باشد. تحقیقات نشان از آن دارند که کودکان مبتلا به این اختلال به هنگام بوییدن روغن وتیور آرام‌تر می‌شوند و علائم اختلال‌شان نیز کم‌شدت‌تر می‌گردد.

۳- کمک به بهبود وضعیت خواب:

بی‌خوابی، کم‌خوابی و بدخوابی هر سه می‌توانند علاوه بر خستگی در روز بعد موجب افسردگی و تحریک‌پذیری شوند. اگر به یکی از این سه نوع اختلال خواب مبتلا هستید و درصدد آن اید که از آن رهایی یابید، روغن وتیور را امتحان کنید. مطالعات حیوانی بر تأثیر مثبت استنشاق این روغن بر وضعیت خواب صحه گذاشته‌اند.

۴- تسکین درد:

برای سال‌های طولانی در آیورودا (یک سیستم طب سنتی در هند) از روغن وتیور برای کاهش دردهای ناشی از التهاب استفاده می‌شده است. جالب آن که مطالعات علمی نیز در حال حاضر بر روی اثرات ضد التهابی این روغن صحه گذاشته‌اند. افزون بر این، مطالعات حیوانی نیز نشان از آن دارند که این روغن می‌تواند در کاهش دردهای التهابی مؤثر باشد. برای بهره بردن از اثرات ضد درد این روغن، می‌توانید چند قطره از آن را به یک قاشق چای خوری روغن حامل اضافه کرده و پس از ترکیب از آن برای ماساژ  عضلات استفاده کنید.

۵- تسکین درد نیش حشرات:

از این روغن می‌توان در کاهش درد و التهاب ناشی از نیش حشرات استفاده کرد. آیوردا نیز این امر را تأیید می‌کند. البته عجیب هم نیست چرا که این روغن هم ضد التهاب است و هم ضد عفونی کننده. برای استفاده از آن جهت تسکین درد و التهاب ناشی از نیش حشرات می‌توان مقداری از آن را با یک روغن حامل، مانند روغن بادام، مخلوط کرد و بر روی محل مالید.

۶- تقویت پوست:

روغن وتیور علاوه بر آن که در هیدراته کردن پوست مفید است می‌تواند در جوان کردن پوست نیز مؤثر باشد. افزون بر این، این روغنِ پر خاصیت سرشار از آنتی اکسیدان‌ها است و به این ترتیب می‌تواند از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از فعالیت رادیکال‌های آزاد محافظت کند.

برای بهره بردن از خواص این روغن برای پوست خود، می‌توانید ۴ الی ۵ قطره از آن را به لوسیون‌تان اضافه کنید.

۷- کمک به درمان آکنه:

روغن وتیور می‌تواند موجب متعادل کردن فعالیت غدد چربی پوست شود و با تنظیم میزان چربیِ روی پوست مانع از ایجاد آکنه گردد. بنابراین اگر از آکنه رنج می‌برید و درمان‌های‌تان تاکنون نتوانسته‌اند آن‌چنان که باید و شاید مؤثر باشند، زمانِ آن است که از روغن وتیور استفاده کنید.

برای بهره بردن از خواص این روغن جهت درمان آکنه، می‌توانید چند قطره از آن را با مقداری روغن حامل، مانند روغن آفتابگردان، ترکیب کرده و پس از آن با اضافه کردن چند قطره لیمو به آن، بر روی جوش‌های خود بمالید. به یاد داشته باشید که تا ۱۲ ساعت پس از استفاده از این ترکیب، نباید در معرض آفتاب قرار گیرید.

۸- دارای خواص ضد میکروبی:

تحقیقات نشان از آن دارند که علاوه بر خواص بالا، روغن وتیور از خواص ضد میکروبی برخوردار است و می‌تواند با مبارزه با پاتوژن‌ها مانع از ایجاد عفونت و بیماری در بدن شود. با ترکیب چند قطره از این روغن با جوش شیرین می‌توانید یک ضد میکروب طبیعی بسازید.

نکته

با وجود آن که این روغن از مزایا و خواص متعددی برخوردار است، اما دریافته شده که استفاده از آن در دوران بارداری برای زنان باردار مضراتی در پی دارد. افزون بر این، افراد مبتلا به صرع نیز بایستی از استفاده از این روغن اجتناب کنند.

اختصاصی وردنگار؛ هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است

مطالب مرتبط
ترکیبات موجود در کرفس ، آن را تبدیل به یک سبزی شفا دهنده قوی کرده است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.