رژیم غذایی برنج قهوه ای | فواید + برنامه غذایی هفتگی

0

رژیم غذایی برنج قهوه ای حدود یک قرن پیش توسط پزشکان در ایالات متحده طراحی شده بود و برای افرادی که با فشار خون بالا و قند خون مشکل داشتند، در نظر گرفته شد.  همانطور که مشاهده شد این رژیم غذایی تاثیری فوق العاده روی کاهش وزن داشت و افراد چاق شروع به استفاده از آن کردند.

چرا برنج قهوه ای برای از دست دادن وزن بهتر از برنج سفید است؟

برنج قهوه ای حاوی فیبر رژیمی است که با حفظ آب، تحریک و حفظ احساس سیری طولانی مدت مرتبط شناخته شده است . مصرف فیبر غذایی رژیمی بیشتر طول می کشد تا شما را سیر نگه دارد. برنج قهوه ای دارای کالری بیشتری نسبت به برنج سفید است اما به دلیل محتوای بالای فیبر غذایی، برنج قهوه ای نیز برای کاهش وزن مناسب تر است.

مزایای سلامتی برنج قهوه ای

برنج قهوه ای غنی از کربوهیدراتهای پیچیده (به ویژه فیبرهای غذایی که تاثیر مثبتی بر سلامتی دارد) است.

یک فنجان (۱۹۵ گرم) برنج قهوه ای پخته  شده شامل: ۲۰ میلی گرم کلسیم، ۸۵ میلی گرم منیزیم، ۱۵۰ میلی گرم فسفر، ۱۵۰ میلی گرم پتاسیم، ۱،۲ میلی گرم روی و ۱ میلی گرم آهن و همچنین حاوی ویتامین B است، اما حاوی ویتامین A و ویتامین D.1 نیست.

علاوه بر اثرات مفید آن بر کاهش وزن، اثبات شده است که برنج قهوه ای خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می دهد و برای افراد مبتلا به دیابت نیز مفید است. برنج قهوه ای بر میزان کلسترول کل خون تاثیر می گذارد. مطالعات نشان داده اند که این اثرات مثبت تنها به برنج قهوه ای مربوط است، نه برنج سفید.

احتیاط

برنج قهوه ای حاوی مقادیر زیادی پروتئین (تنها ۴ گرم پروتئین در یک فنجان) نیست و با توجه به این که مصرف این غذاها باعث کاهش پروتئین دریافتی می شود، باید در طول رژیم غذایی به مصرف پروتئین توجه داشته باشید.  مصرف پروتئین باید در طول رژیم غذایی افزایش یابد تا نیازهای پروتئین روزانه بدن را تامین کند.

مطالب مرتبط
8 فایده خوردن هر روزه عسل و طرز تهیه معجون عسل و سیر

از آنجا که برنج قهوه ای حاوی مقادیر زیاد پتاسیم و فسفر است، این رژیم غذایی نباید در بیماران مبتلا به مشکلات کلیوی مورد استفاده قرار گیرد. در این مورد، کلیه ها نمی توانند سطح پتاسیم را تنظیم کنند که منجر به انباشت این ماده معدنی در خون می شود. سطح بالایی از پتاسیم در خون می تواند باعث ایجاد آریتمی شود.

قوانین رژیم غذایی برنج قهوه ای

لازم است به منظور رعایت بهترین مزایای این رژیم، قوانین خاصی را دنبال کنید:

  • شما می توانید سه وعده غذای اصلی بخورید، اما نباید بین وعده های غذایی، غذا بخورید.
  • مصرف چربی اشباع شده، نمک و گوشت را کاهش دهید.
  • صبحانه مهم ترین وعده غذایی روز است.

مزایای رژیم غذایی برنج قهوه ای

  • کالری کم و کارآمد
  • ارزان بودن (برنج یک غذای ارزان قیمت است)
  • خوشمزه بودن
  • خاصیت سم زدایی

برنامه غذایی برنج قهوه ای – برنامه غذا

صبحانه همیشه یکسان است: ۱ فنجان (۱۹۵ گرم) برنج قهوه ای پخته شده با کمی روغن زیتون و آب لیمو.

ناهار شام
روز اول نصف فنجان (۱۰۰ گرم) برنج قهوه ای پخته شده با یک قطعه گوشت سفید و سالاد مرغ برنج قهوه ای پخته شده با سبزیجات انتخابی شما
روز دوم سوپ سبزیجات و نصف فنجان برنج قهوه ای پخته شده ۱۰۰ گرم قارچ سرخ شده و سالاد
روز سوم ۱۵۰ گرم سالمون و سالاد نصف فنجان برنج قهوه ای با ¼ فنجان نخود
روز چهارم یک چهارم فنجان برنج قهوه ای، یک چهارم فنجان نخود فرنگی و یک تکه گوشت بوقلمون یک چهارم فنجان برنج قهوه ای، ۱۰۰ گرم گردو، ۵۰ گرم فندق و یک عدد پرتقال
روز پنجم نصف فنجان برنج پخته شده و نصف فنجان ماست همان شام روز سوم

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است

مطالب مرتبط
آزمایش استرادیول چیست؟ بررسی عوارض و نحوه انجام

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.