آداب و رسوم غذا خوردن در ژاپن + معرفی برخی از بهترین غذاهای ژاپنی

0

غذاهای ژاپنی : در سراسر جهان مردم در طول روز غذاهای مختلفی را در وعده های غذایی خود قرار می دهند. این غذاها ممکن است از غذاهای اصلی و محلی و خاص آن شهر باشد یا این که از غذاهای دیگر شهر هایی باشد که توسط افراد گوناگون در شهر مورد نظر رواج یافته باشند.

علاوه بر این گوناگونی غذاها، نکته ای دیگر در مورد آداب و رسوم و نحوه طبخ غذا وجود دارد که آگاهی از آن ها در هنگام سفر به شهری، خوردن غذا در سفر را شیرین تر می کند. در این مقاله از وردنگار می خواهیم سفری خیالی به ژاپن را تجربه کنیم و با برخی از بهترین غذاهای ژاپنی آشنا شویم.

مروری بر گذشته غذایی این کشور

در هر مقاله ای بهتر است تا قبل از هر چیزی به تاریخچه و گذشته خوشمزه ترین غذاهای ژاپنی بپردازیم. یکی از نکاتی که باید در مورد آداب و رسوم و نحوه طبخ غذاهای ژاپنی بدانیم، این است که در گذشته های دور مهاجرانی که از کشورهای دیگر به این کشور سفر می کردند، نحوه طبخ غذای سرزمین خود را نیز به این کشور وارد می کردند و مردم ژاپن با آغوش باز آن را می پذیرفتند و وارد دیگر آداب و رسوم خود می کردند.

در هنگام وارد کردن نحوه طبخ غذاهای مختلف به این کشور، خود غذاها هم نیز وارد می شدند؛ به این صورت که از هر سرزمین یک غذا با مهاجران به مردم ژاپن پیشنهاد می شد و مردم ژاپن با در نظر گرفتن ذائقه مردم سرزمین خود غذا را بررسی می کرده و تغییرات لازم را در نحوه پخت یا مواد بکار رفته در آن ایجاد می کردند. روشی به نام روغن پز کردن در این کشور به چشم می خورد که این نحوه طبخ، یادگاری از مردم کره و چین در ادوار گذشته در این سرزمین می باشد. برای اطلاع از این روش لازم است که بگوییم که در این روش مواد اولیه را در حرارت بسیار بالا در حجم زیادی از روغن قرار می دهند و به سرعت آماده می شود که در این روش طعم و خاصیت مواد بکار رفته در غذا بیشتر حفظ می شود.

مواد مورد استفاده در رژیم غذایی

همان طور که در بالاتر به آن اشاره شد، موادی که در بهترین غذاهای ژاپنی مورد استفاده قرار می گیرند از برترین مواد غذایی و با کیفیت ترین می باشد. در ادامه به شرح این مواد می پردازیم…

۱- لوبیا (سویا) در طبخ بهترین غذاهای ژاپنی

از بهترین و اصلی ترین مواد مورد استفاده در طبخ غذا در این سرزمین می توان به لوبیایی به نام لوبیای سویا اشاره نمود. خلاقیت مردم ژاپن، طعم و خاصیت این ماده باعث شده است که غذاهای گوناگون و خوراکی های خوشمزه مختلفی را از آن به وجود آورند. شاید تا به حال سس سویا را چشیده باشید و از طعم ویژه و منحصر به فرد آن به وجد آمده باشید که باید گفت این چاشنی خوش طعم از همین لوبیای سویا بدست آمده است. از دیگر خوردنی هایی که از این ماده مغزی بدست می آید می توان به پنیری به نام فوتو و پودر لوبیای سویا و … اشاره کرد که هر یک در نوع خود بی نظیر و البته هر یک از این موارد گفته شده مواد اولیه اصلی در طبخ غذاهایی ویژه می باشد. اگر سری به ژاپن بزنید و غذاهای این کشور را بچشید، متوجه خواهید شد که با لوبیای سویا انواع بسیاری از غذاهای خوش طعم و بو را تهیه می کنند.

مطالب مرتبط
15 غذای وحشتناک و ترسناک مخصوص جشن هالووین

۲- برنج در بهترین غذاهای ژاپنی

در مورد برنج در این کشور می توان به جرأت گفت که اصلی ترین ماده غذایی می باشد که در نبود آن بسیاری از طبخ ها نصفه کاره رها می شوند. از ۲۰۰۰ سال پیش تاکنون این ماده در لیست مواد غذایی این کشور در جایگاه اول قرار گرفته است.

در مورد ارزش این ماده در لیست غذاهای موجود در این سرزمین باید این نکته را بیان کرد که حتی در تهیه صبحانه نیز از این ماده اولیه استفاده می کنند. ناگفته نماند که این برنج به صورت طبخ داده شده مورد استفاده قرار می گیرد. از ویژگی های این برنج به کوتاه تر بودن آن نسبت به برنج دیگر کشورها می توان اشاره کرد که همین مورد نیز باعث تمایز آن از دیگر برنج ها شده است.

نحوه طبخ برنج ژاپنی به این صورت است که مقدار مورد نیاز از برنج را با نمک کافی به صورت کته تهیه کرده و میل می کنند. در هنگام سفر به ژاپن و میل غذاهای مخصوص آن، برنج را به احتمال ۹۰% در غذای مورد نظر خود خواهید یافت که این امر اثباتی برای قضیه مذکور می باشد.

۳- چای سبز در بهترین غذاهای ژاپنی

از دیگر مواد مهم و کاربردی در بهترین غذاهای ژاپنی می توان به چای سبز اشاره نمود که در هنگام آماده سازی و حتی خوردن آن نیز از هیچ ماده دیگری استفاده نمی کنند و به صورت کاملا خالص به مصرف می رسد و البته سرشار از خاصیت می باشد. کشور ژاپن نوشیدنی های مخصوص و بسیاری را در لیست خوشمزه های خود جای داده است که چای سبز مخصوص چین خود را در جایگاه اول در این لیست جای داده است.

در ایران و جاهای دیگر از جهان نیز در هنگام خوردن چای سبز به آن انواع طعم دهنده و قند و لیمو … را اضافه می کنند که این افزودن مواد در ژاپن دیده نمی شود و همین امر چای سبز را در رژیم غذایی این کشور خاص و پر آوازه کرده است. البته تنها چای مورد استفاده در بین مردم این کشور چای سبز نیست؛ چایی به نام چای سیاه کوچا نیز از شهرت و محبوبیت خاصی در بین بومیان کشور مذکور برخوردار است که در لیست نوشیدنی ها در جایگاه دوم قرار گرفته است و طرفداران بسیاری را به خود اختصاص داده است. این طرفداران تنها از بومیان نیستند؛ چرا که طعم و عطر خوب این چای انواع بومی و گردشگر را به خود جذب می کند.

۴- جلبک دریایی در غذای ژاپنی

ماده اولیه بعدی که به شرح آن می پردازیم، جلبک دریایی ست که حتما نام آن را در انواع غذاهای دریایی و کشور های گوناگون شنیده اید. در کشور ژاپن سوپ های مختلف و بسیار خوشمزه ای به چشم می خورد که در هیچ جای دیگری از جهان نمی توان چنین طعمی از سوپ ها را پیدا کرد. در مورد مواد اولیه مصرفی در تهیه سوپ ها باید گفت که جلبک دریایی نقش مهم و بسزایی را دارد.

مطالب مرتبط
هزینه تحصیل در دانشگاه های برتر آمریکا

علاوه بر سوپ در غذاهای دیگری از این کشور نیز می توان این ماده اولیه پر اهمیت را پیدا کرد که نقش اصلی و مهم را در تهیه غذا ایفا می کند. این جلبک های دریایی از خود دریاهای ژاپن تأمین می شود که طبق تحقیقاتی که در دریاهای این کشور انجام شد، حدود ۱۲۰۰ نوع جلبک دریایی گزارش شد. از این ۱۲۰۰ جلبک می توان به جلبک هایی به نام واکامه، کونبو و نوری و… اشاره نمود که هر کدام نحوه طبخ و آماده سازی منحصر به فردی را در لیست غذایی مردم این کشور به خود اختصاص داده اند.

 از غذاهایی که نحوه طبخ آن ها به این جلبک ها بستگی دارد و طعم و عطرش را مدیون آن می باشد، می توان به سنبی، رامن، اونیگیری و سوشی و… از غذای محبوب ژاپنی ها اشاره نمود که در هر یک از این ها جلبک های مختلفی را می توان یافت.

برای مثال می توان به نحوه مصرف جلبک کونبو از غذاهای ژاپنی اشاره کرد که در ابتدا آن را خشک می کنند و هنگام تهیه سوپ از آن استفاده می کنند که طعم و عطر ویژه ای را به سوپ می بخشد. دیگر جلبک ها نیز در نوع خود بی نظیر بوده و هر یک نحوه طبخ به خصوصی را از آن خود کرده اند و در غذاهای مختلف استفاده می شوند.

آداب و رسوم غذا خوردن در ژاپن

هر کشوری برای خود آداب و رسومی را در زمینه های مختلف لباس و رفتار و غذا و… تعیین می کند که این آداب و رسوم غذاهای ژاپنی نشأت گرفته از موارد بسیاری می تواند باشد. یکی از نکات مهم در هنگام ژاپن گردی، آداب و رسوم غذا خوردن در کنار بومیان آن می باشد که ارزش و احترام بسیاری را برای این آداب و رسوم قائل می باشند.

 این نکته به قدری مهم است که حتی برای آن مراسم هایی نیز تحت عنوان مراسم باستانی آداب و رسوم غذا خوردن در این کشور بر گزار می کنند. این مراسم های مربوط به آداب و رسوم به قدری تماشایی است که به جرأت می توان گفت خود به تنهایی به یکی از جاذبه های گردشگری مردم این کشور تبدیل شده است که گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می کند. یکی از آداب و رسوم مهم این کشور گفتن جمله ای مخصوص قبل از صرف غذا می باشد.

 جمله ای تحت عنوان «ایتا داکی ماسو» جزو آداب و رسوم مهم قبل از خوردن غذای این کشور شده است. «گوچیسو ساما دشیتا» نیز جمله ای است که در پایان غذا گفته می شود و این جمله نیز خود را در لیست آداب و رسوم غذایی این کشور جای داده است. اگر در مورد معنی این دو جمله کنجکاو می باشید، باید گفت که این دو جمله را هنگام شکرگزاری از خداوند و میزبان بیان می کردند که امروزه به صورت یکی از آداب و رسوم مهم غذایی در این کشور شده است.

مطالب مرتبط
رونمایی از لوکس‌ترین قطار مسافربری جهان

 یکی از نکات جالبی که هنگام خوردن غذا در میان بومیان این کشور به چشم می خورد، نشان دادن رضایت خود از نحوه طبخ و طعم غذای میزبان می باشد که با حرکات خاصی به چشم می خورد. از این حرکات می توان به تمیز کردن ظرف پس از صرف غذا اشاره کرد. حرکت دیگری که باز هم جزو آداب و رسوم مهم غذایی در این کشور پیشرفته به چشم می خورد، کشیدن غذا به اندازه مناسب و کافی در ظرف غذا می باشد که در صورت برگرداندن این غذا به ظرف اصلی در پایان وعده غذایی، این حرکت در میان بومیان از حرکاتی می باشد که بی احترامی محسوب می شود و با فرد برخورد می شود.

حرکت بعدی نیز که باز هم آداب و رسوم غذای محبوب ژاپنی ها را شکل داده است، هورت کشیدن می باشد که این حرکت مخصوص غذاهای آبکی و سوپ مانند می باشد. انجام این حرکت در هنگام غذا خوردن به معنی رضایت از نحوه طبخ و تشکر از میزبان می باشد.

اگر به ژاپن سفر کردید و مهمان بومیان شدید، حتما در هنگام غذا خوردن به این آداب و رسوم دقت کنید تا باعث ناراحتی و بی ارزش و احترام شدن میزبان و بومیان نشوید.

بهترین غذاهای ژاپنی

در پایان مقاله نیز بد نیست با تعدادی از بهترین غذاهای ژاپنی آشنا شویم تا در صورت سفر به این کشور با رعایت آداب و رسوم و آگاهی از غذاهای خوشمزه، سفر خود را دلپذیر تر کنیم.

از بهترین غذاهای ژاپنی می توان به اوکونومیاکی، میسو، تاکو رایس، نبه، تاماگویاکی، تای یاکی، کابایاکی، اوچازوکی، خوراک زبان و… اشاره نمود. نحوه طبخ هر یک از این غذاها به عنوان بهترین غذاهای ژاپنی ویژه و منحصر بوده و مواد اولیه مختلفی را در تهیه آن بکار می برند.

سخن آخر

در این مقاله با رژیم غذایی و نحوه طبخ و مواد اولیه‌ی برخی از بهترین غذاهای ژاپنی آشنا شدیم و فهمیدیم که مردم سرزمین آفتاب از بهترین مواد خوراکی و سالم ترین نوع آن در تهیه غذاهای خود استفاده می کنند که هر کدام با نحوه طبخ خاصی آماده می شوند. علاوه بر این با آداب و رسوم مختلف غذا خوردن نیز در این کشور آشنا شدیم که این امر کمک بزرگی به ما در سفر به ژاپن می کند تا باعث ناراحتی و بی احترامی به میزبان نشویم. با رعایت کردن آداب و رسوم و اطلاع از مواد اولیه و نحوه طبخ لیست غذایی مردم ژاپن سفری جاودانه و خوشمزه را تجربه خواهیم کرد.

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.