بوتاکس زیر چشم – آیا می توانیم زیر چشمان خود را بوتاکس کنیم؟

0

بوتاکس زیر چشم – تزریق بوتاکس می تواند خطوط و چین و چروک در اطراف چشم و دهان را از بین ببرد. اما آیا می تواند حلقه های سیاه و  کیست های زیر چشم را نیز، کاهش دهد؟

سم بوتولینوم ،که معمولا به اسم  بوتاکس، شناخته می شود، داروئی است که انقباضات عضلانی که سبب بروز چین و چروک می شود، را کاهش می دهد.

بوتاکس، موقتا باعث کاهش چین و چروک در بین ابروها، پیشانی، اطراف چشم ها و دهان می شود.

با این حال، اداره غذا و دارو ایالات متحده (FDA) استفاده از بوتاکس، را در زیر چشم برای اهداف آرایشی و زیبایی تأیید نکرده است و تحقیقات کمی درباره اثربخشی یا عوارض جانبی آن ، انجام شده است.

در این مقاله، مطالبی در مورد بوتاکس در زیر چشم، از جمله عوارض جانبی احتمالی و جایگزینی برای این روش، ارائه می دهیم.

 بوتاکس، چگونه عمل می کند؟

آمپول های بوتاکس، حاوی سه ماده اصلی: سم بوتولینوم نوع A، آلبومین انسانی و کلرید سدیم هستند. عنصر فعال، که بیشترین اثر را دارد، سم بوتولینوم A است.

هنگامی که آمپول بوتاکس، به عضلات تزریق می شود، بوتاکس، عصب را مسدود کرده و مانع حرکت عضله می شود و باعث می شود چین و چروک کاهش پیدا کند.

بوتاکس، فقط می تواند چین و چروک را در ناحیه ای از صورت که حرکت دارند، کاهش دهد. پزشکان معمولا از  بوتاکس، برای از بین بردن خطوط اخم بین ابروها،  و همچنین خطوط روی پیشانی و پنجه کلاغی دو طرف چشم استفاده می کنند.

بوتاکس راه حلی دائمی برای از بین بردن چین و چروک نیست. در مدت ۳ تا ۶ ماه، ضربات عصبی را متوقف می کند و باعث می شود، عضلات منقبض شوند.فردی که بوتاکس، انجام داده، ممکن است  برای حفظ نتیجه نیاز به تزریق بیشتری داشته باشد.

بوتاکس، به عنوان یک راه درمانی برای برخی از بیماری ها، از میگرن گرفته تا کیست های پرخطر، می باشد.

مطالب مرتبط
عفونت گوش چیست؟ + بررسی علائم

بوتاکس در زیر چشم چقدر می تواند موثر باشد؟

تزریق بوتاکس برای درمان کیست یا حلقه های سیاه زیر چشم، توسط مرکز غذا و بهداشت آمریکا( FDA )، تائید نشده است.

به همین علت محققان مطالعات کمی در مورد استفاده از این روش انجام داده اند و پزشکان نیز مطمئن نیستند که به چه میزان این روش موثر است.

 مطالعه ای در سال ۲۰۰۳ به دنبال تعیین اینکه آیا تزریق بوتاکس در زیر و اطراف چشم می تواند چین و چروک در این مناطق را کاهش دهد، انجام شد.۱۹ نفر شرکت کننده زن، این تزریق را انجام دادند.کسانی که در پلک های پایینی و ناحیه پنچه کلاغی، بوتاکس را انجام دادند،نتایج مثبتی را نسبت به افرادی که فقط بوتاکس را در پلک های پائینی انجام داده بودند، به دست آوردند.

این نتایج نشان می دهد که تزریق بوتاکس در پلک پائینی، باعث می شود که چین و چروک و پف آلود بودن پوست زیر چشم ها کاهش یابد

محققان همچنین اثرات مقادیر مختلف تزریق بوتاکس را در پلک پایینی، اندازه گیری کردند. بیماران با دریافت ۸ واحد بوتاکس، نتایج خوبی را به دست آوردند، اما شدیدترین عوارض جانبی را نیز  تجربه کردند.

در حال حاضر تحقیقات کمی در مورد تزریق بوتاکس در زیر چشم، انجام گرفته است.

مقدار هزینه مورد نیاز برای بوتاکس

هزینه های بوتاکس بر اساس منطقه و همچنین متخصصی که این کار را انجام می دهد، متفاوت است. فردی که بوتاکس می کند، نه تنها برای دارو، بلکه برای زمان انجام عمل، مکان عمل و دیگر مواد مورد استفاده، هزینه پرداخت می کند.

به گفته هیئت مدیره جراحی زیبایی آمریکا، قیمت متوسط تزریق بوتاکس در حدود ۲۰۰ تا ۱۴۰۰ دلار در ایالات متحده است. قیمت  بسته به اینکه کلینیک در کجا واقع شده است، می تواند متفاوت باشد.

مطالب مرتبط
رژیم ضد التهاب چیست و چه کاربردی دارد؟

قبل از تزریق بوتاکس، فرد می تواند از چگونگی قیمت آن، سوالاتی بپرسد. همچنین باید بتواند برآورد معقولی درباره چگونگی استفاده از بوتاکس و مدت زمان تزریق داشته باشد.

عوارض جانبی

از آنجا که FDA  تزریق بوتاکس زیر چشم را تایید نکرده است، تحقیقات کاملی نیز در مورد سلامت این روش، وجود ندارد.

پوست ناحیه زیر چشم، ظریف و نازک است و خطر بوتاکس در اطراف چشم شامل موارد زیر می باشد:

  • مشکل بسته شدن چشم
  • آبریزش چشم
  • بی حسی چشم
  • تورم پلک پایین

در زیر برخی از عوارض جانبی بوتاکس را ذکر می کنیم:

  • خون ریزی
  • کبودی
  • سرگیجه
  • غش
  • درد در محل تزریق
  • قرمزی

افراد مبتلا به شرایط و بیماری های مزمن خاص،  نباید تزریق بوتاکس انجام دهند. این شرایط عبارتند از: اسکلروز جانبی آمیوتروپیک، که به اسم  Lou Gehrig نیز شناخته می شود، و همچنین ضعف عضلانی و ماهیچه ای و سندرم Lambert-Eaton .

 گزینه های پیشنهادی

درمان های خانگی و سایر داروهای تزریقی می توانند به عنوان جایگزینی برای بوتاکس زیر چشم ها باشند.

مهم است که  نتیجه دلخواه خود را در نظر بگیریم. به عنوان مثال، تکنیک هایی که چروک های زیر چشم را کاهش می دهند میتوانند بسیار متفاوت تر از روش هایی باشند که حلقه های سیاه دور چشم را روشن میکنند.

اولا، فرد باید عادت های روزانه خود را  مورد بررسی  قرار دهد تا مشخص شود که آیا این عادات ممکن است در بروز کیست ها و چین و چروک زیر چشم، نقش داشته باشند. بکارگیری استراتژی های زیر ممکن است کمک کننده باشند:

  1. داشتن خواب کافی، که معمولا بین ۷ تا ۸ ساعت، تخمین زده می شود.
  • درمان آلرژی های فصلی که باعث پف آلود شدن چشم ها شده و با داروهای بدون نسخه مانند آنتی هیستامین ها ، درمان می شوند.
  • خودداری از مصرف سیگار
  • اجتناب از مصرف سدیم بیش از حد در رژیم غذایی، که می تواند سبب احتباس آب در بدن شده و در نتیجه  باعث تورم پوست شود.
  • در زمان خواب، سر خود را کمی بالاتر ار بدن خود قرار دهید تا از جمع شدن مایع در زیر چشم جلوگیری شود.
  •  قرار نگرفتن در معرض نور آفتاب و  استفاده همیشگی از کرم ضد آفتاب در آب و هوای آفتابی.
مطالب مرتبط
فواید سلامتی مصرف قارچ برای بدن و پیشگیری از بیماری ها

برخی از لوازم آرایشی می توانند باعث نرمی و لطافت پوست زیر چشم شوند. اگر واقعا این موضوع باعث نگرانی شما شده است، می توانید ازکرم  چشم که حاوی کافئین است استفاده کنید. تولیدکنندگان ،کافئین را به منظور  سفت کردن پوست و کاهش پف و ورم چشم، اضافه می کنند. اگر از بابت حلقه های سیاه زیر چشم، نگرانی دارید، کرم هایی که به طور خاص برای ناحیه زیر چشم تولید شده اند، ممکن است کمک کننده باشند.

بعضی افراد از مواد حجم دهنده برای پر نشان دادن ناحیه زیر چشم استفاده می کنند و  شامل تزریق موادی است که می تواند چین و چروک و حلقه های تاریک زیر چشم را کاهش دهد.

درمان با لیزر گزینه دیگری است. درمان با لیزر رشد کلاژن در پوست را تحریک می کند و باعث می شود که پوست محکم و سفت شود. با این حال، درمان لیزر می تواند بسیار گران و پرهزینه باشد.

تزریق بوتاکس در زیر چشم مورد تایید نیست. بوتاکس برای کاهش چین و چروک در نواحی که حرکات عضلانی قابل توجهی دارد، انجام می شود. برای مثال، ممکن است تزریق بوتاکس در زیر چشم، تاثیر کمتری از تزریق آن در ناحیه پیشانی داشته باشد.

قبل از تزریق بوتاکس زیر چشم ، فرد باید به طور کامل درباره درمان،خطرات و مزایای آن، بحث و گفتگو کند و اطلاعاتی را کسب کند.

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.