بیماران کلیوی با مصرف کافئین زندگی طولانی تری دارند

0

بیماران کلیوی با مصرف کافئین زندگی طولانی تری دارند

بیماری مزمن کلیه یکی از علل اصلی مرگ و میر در ایالات متحده است. اما یک مطالعه جدید نشان می دهد با کمک یک استراتژی ساده، می توان به بیماران کمک کرد که شرایط  بقا را افزایش دهند. این  استراتژی  این است: قهوه بیشتر بخورند.

در این مقاله که توسط کارشناسان سلامت health وبسایت ورد نگار تهیه شده است در مورد اینکه بیماران کلیوی با مصرف کافئین زندگی طولانی تری دارند بحث شده است.

مطالعه دکتر بیگوت واییرا و همکارانش در پرتغال در سال ۲۰۱۷ نشان داد که بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیوی (CKD) که بیشتر کافئین مصرف می کردند، در مقایسه با افرادی که کمتر کافئین مصرف می کردند، خطر مرگ و میر خود را تقریبا یک چهارم کاهش دادند.

CKD وضعیت پیشرفته ای است که در آن کلیه ها به تدریج توانایی خود را برای فیلتر کردن آب و دفع مواد زائد خون از دست می دهند. با گذشت زمان، CKD ممکن است به نارسایی کلیه یا بیماری کلیوی مزمن منجر شود که در این صورت تنها راه حل درمان، پیوند کلیه یا دیالیز است.

برآورد شده است که بیش از ۳۰ میلیون بزرگسال در ایالات متحده دارای CKD هستند و حدود ۶۶۱ هزار نفر مبتلا به نارسایی کلیوی می باشند.

در سال ۲۰۱۴، بیش از ۴۸،۰۰۰ نفر در ایالات متحده در اثر بیماری کلیوی جان خود را از دست دادند و این امر علت اصلی مرگ و میر در کشور است.

خطر مرگ و میر به میزان ۲۴ درصد کاهش می یابد

مطالعات متعددی کافئین را به خاطر مزایای آن در افزایش طول عمر، توصیه کرده است، اما دکتر واییرا و همکارانش بررسی کردند که بیماران مبتلا به CKD نیز امکان دریافت چنین مزایایی را از مصرف کافئین دارند یا نه؟

برای مشخص شدن این مسئله، محققان داده ها را از نظر سنجی های بررسی سلامت و تغذیه ملی سال های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۰ استخراج کردند و ۳۲۲۸ بیمار مبتلا به CKD را شناسایی کردند.

مصرف روزانه کافئین شرکت کنندگان در ابتدای مطالعه مورد بررسی قرار گرفت و افراد بر اساس این داده ها به چهار گروه تقسیم شدند:

  • اولین گروه که روزانه ۵/۲۹ میلی گرم کافئین مصرف داشتند

  • دوم گروه که مصرف ۳۰.۵ تا ۱۰۱ میلی گرم کافئین روزانه داشتند

  • سومین گروه که مصرف روزانه ۱۰۱.۵ تا ۲۰۶ میلیگرم کافئین داشتند

  • چهارمین گروه که مصرف روزانه ۲۰۶.۵ تا ۱۳۷۸.۵ میلیگرم کافئین داشتند

سپس محققان تعداد مرگ و میر هر گروه شرکت کننده را مورد بررسی قرار دادند و این موضوع را با مصرف کافئین مرتبط کردند.

افرادی که در گروه چهارم، قرار داشتند، در مقایسه با افرادی که در اولین گروه مصرف کافئین قرار داشتند، ۲۴ درصد کمتر، جان خود را از دست دادند. این نسبت در گروه دوم و سوم نیز صادق بود و آنها نیز ۱۲ و ۲۲ درصد کمتر نسبت به گروه اول، به مرگ دچار شدند.

به گفته محققان،  این یافته ها پس از بررسی سن، جنس، نژاد، فشار خون، وضعیت سیگار کشیدن، شاخص توده بدنی (BMI) و بسیاری دیگر از عوامل دیگر انجام گرفت.

نتیجه تحقیقات

دکتر واییرا و تیم او می گویند: “احتیاط کنید”. زیرا مطالعه آنها تنها بر اساس مشاهده بوده و نمی تواند ارتباط بین مصرف کافئین بالا و کاهش مرگ و میر در بیماران مبتلا به CKD  را ثابت کند.

محققان بر این باورند که نتایج آنها نشان می دهد که نوشیدن یک فنجان کافئین در روز ممکن است مزایای سلامتی را به همراه داشته باشد.

“این نتایج نشان می دهد که بیماران کلیوی با مصرف کافئین بیشتر ممکن است مرگ و میر خود را کاهش دهند. این گزینه یک گزینه ساده، بالینی مفید و ارزان است، گرچه این مزیت به صورت ایده آل در یک کارآزمایی بالینی تصادفی تایید شده است.”

 

مطالب مرتبط
پلاکت درمانی (سلول درمانی) یا PRP چیست؟

اختصاصی وبسایت وردنگار: کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.