بیماری التهابی روده ممکن است خطر پارکینسون را افزایش دهد

0

بیماری التهابی روده – مطالعات جمعیتی در سراسر کشور دانمارک که تقریبا ۴۰ سال طول کشیده است، نشان می دهد که افرادی که مبتلا به بیماری التهابی روده هستند، ۲۲ درصد بیشتر در معرض ابتلا به  بیماری های پارکینسون هستند نسبت به افرادی که ناراحتی های شکمی و روده ای در درازمدت ندارند.

این مطالعه از مفهوم “روده- مغز- مهره” حمایت می کند. محققان این نتایج را در یک مقاله در مورد تحقیق خود که در مجله Gut منتشر شده است، انتشار دادند.  نظریه مهره روده مغز پیشنهاد می دهد که آنچه در دستگاه گوارش (GI) اتفاق می افتد بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می گذارد. این شواهد نشان می دهد که سیستم گوارشی و عصبی با یکدیگر صحبت می کنند و فعالیت های میکروبی در روده می تواند شیمی مغز را کنترل کند. انتشار مطالعات دانمارک و همچنین  یک گزارش دیگر از یک مطالعه مشاهداتی که در ایالات متحده انجام شد نشان داد که بیماری بیماری التهابی روده (IBD) با افزایش  ۲۸ درصد خطر بیماری پارکینسون مرتبط است.

بیماری التهابی روده و بیماری پارکینسون

IBD  ( بیماری التهابی روده ) یک بیماری مزمن است که موجب بروز GI یا مشکلات گوارشی می شود، زیرا سیستم ایمنی بدن سلول های بافت سالم را در روده و باکتری های مفید که در آن زندگی می کنند، مورد حمله قرار میدهد. دو نوع اصلی IBD وجود دارد: کولیت اولسراتیو، که به طور عمده بر روی روده بزرگ تاثیر می گذارد؛ و بیماری کرون، که می تواند بر روی هر قسمت از روده از دهان تا پایانه انسدادی آن موثر باشد.

برآوردها نشان می دهد که حدود ۳ میلیون بزرگسال در ایالات متحده در طول زندگی خود مبتلا به IBD  (بیماری روده التهابی) شده اند. IBD نباید با دو وضعیت دیگر روده اشتباه گرفته شود: سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و بیماری سلیاک. اگرچه IBS روی دستگاه گوارش اثر میگذارد اما موجب التهاب نمیشود. در حالی که بیماری سلیاک باعث سوزش روده می شود، به علت واکنش خاصی نسبت به گلوتن است که پروتئین موجود در گندم و سایر دانه ها است.

مطالب مرتبط
نحوه مصرف داروی آنتونکس 5 ( Antenex 5 )

بیماری پارکینسون یک اختلال حرکتی در حال افزایش است که به علت مرگ سلول های مغزی ایجاد می شود. شایع ترین نشانه های آن عبارتند از استحکام عضلانی، لرزش، کند شدن حرکت و اختلال در هماهنگی و تعادل. همچنین می تواند با علائم غیر حرکتی مثل افسردگی، اضطراب، خستگی، اختلال خواب و مشکلات روده همراه باشد. برآورد ها نشان می دهد که بیش از ۱۰ میلیون نفر در سراسر جهان بیماری پارکینسون دارند که حدود ۱ میلیون نفر از آنها در ایالات متحده زندگی می کنند.

التهاب روده و پارکینسون

مطالعات قبلی نشان داده اند که التهاب روده بر توسعه بیماری پارکینسون و آتروفی چند سیستمی (MSA) تأثیر می گذارد که یک اختلال عصبی نادر است و دارای علائم مشابه با پارکینسون است.  محققان – از جمله متخصص مولف دکتر توماس برودک از آزمایشگاه تحقیقاتی استریولوژی و علوم اعصاب در بیمارستانی در کپنهاگ – در مقاله خود خاطرنشان کردند که اختلالات گوارشی در اوایل بروز پارکینسون بوجود می آیند و به طور قابل توجهی به عوارض مرتبط با بیماری ها افزوده می شود .

دکتر برودک و همکارانش بررسی کردند که آیا ممکن است ارتباط بین بیماری التهابی روده و خطر ابتلا به بیماری پارکینسون یا MSA وجود داشته باشد. آنها همه ساکنان دانمارکی را که بین سالهای ۱۹۷۷ تا ۲۰۱۴ تشخیص داده شده بودند و هر یک از آنها را با اعضای جمعیت بزرگی که بیماری التهابی روده نداشتند مقایسه کردند. در مجموع، مطالعه ۷۶،۴۷۷ نفر مبتلا به IBD و بیش از ۷،۵ میلیون نفر بدون IBD را بررسی نمودند. ۳۷ سال پیگیری از روز تشخیص به «وقوع» پارکینسون یا MSA آغاز شد که از سوابق در بیمارستان دانمارک به دست آمد.

مطالعه اثبات علیت نیست

تجزیه و تحلیل نشان داد که افرادی که مبتلا به بیماری التهابی روده بودند، ۲۲ درصد بالاتر از همتایان غیر IBD در معرض خطر ابتلا به پارکینسون قرار داشتند.  خطر ابتلا به پارکینسون تحت تأثیر جنسیت، سن تشخیص IBD یا طول پیگیری قرار نگرفت. نویسندگان این مطالعه خاطرنشان ساختند که افرادی که مبتلا به IBD مبتلا به کولیت زخمی هستند “نسبت به کسانی که مبتلا به بیماری کرون هستند، دارای ریسک کمی بالاتری برای ابتلا به پارکینسون هستند. تجزیه و تحلیل همچنین نشان می دهد که ممکن است ۴۱ درصد بیشتر احتمال بروز MSA در افراد مبتلا به IBD در مقایسه با همتایان غیر بیماری التهابی روده وجود داشته باشد، اما این بر اساس میزان بسیار پایین وقوع MSA بود.

مطالب مرتبط
اسهال مزمن و برخی داروها که باعث اسهال می شوند

محققان خاطر نشان می سازند که از زمانی که مطالعه ی مشاهداتی آنها انجام شد، نمی توانستند بفهمند که آیا بیماری التهابی روده خطر ابتلا به پارکینسون را افزایش می دهد یا خیر.  با این حال، چون آنها ارتباط را پیدا کردند – و به این دلیل که مطالعه آنها اولین “مطالعه اپیدمیولوژیک برای بررسی خطر پارکینسون در یک گروه انتخاب شده در سراسر کشور  در بیماران مبتلا به بیماری التهابی روده با پیگیری طولانی مدت” است – آنها از پزشکان می خواهند ” از علائم پارکینسونی در بیماران مبتلا به بیماری التهابی روده آگاهی پیادا کنند.  ” آنها همچنین پیشنهاد می کنند که:

“شناسایی عوامل خطر مرتبط با فازهای پرونده ای بیماری پارکینسون ممکن است برای مطالعات مداخله ای اولیه موثر باشد و روند سرعت بیماری را کاهش دهد.

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.