آیا ارتباط با گوسفندان می تواند سبب بروز بیماری ام اس شود؟

0

آیا ارتباط با گوسفندان می تواند سبب بروز بیماری ام اس شود؟

ام اس : مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری خود ایمنی است که آهسته آهسته ارتباطات بین  مغز و ستون فقرات را مختل نموده و در نهایت باعث مشکلات بینایی، تعادل، کنترل عضلات، و دیگر مشکلات عملکردی می شود.

با وجود اینکه این بیماری مهلک چیزی بیش از ۲.۳ میلیون نفر را در سراسر جهان گرفتار نموده، دانشمندان هنوز هم مطمئن نیستید که چه چیزی باعث آن می شود.

اما هم اکنون محققان دانشگاه اکستر متوجه شده اند که قرار گرفتن در معرض سم خاصی که عمدتا در گوسفندان یافت می شود، با پیشرفت مولتیپل اسکلروزیس مرتبط است.

واضح است که این بدان معنا نیست که قرار گرفتن در معرض این سموم یا گوسفند باعث ایجاد مولتیپل اسکلروزیس می شود، اما نتایج این تحقیق  قطعا می تواند اطلاعات با ارزشی را در مورد روند و علت رخ دادن این بیماری در اختیار ما قرار دهد.

آخرین تحقیق صورت گرفته در این خصوص، دویست و پنجاه نفر را مورد بررسی قرار داد که نیمی از آنها به مولتیپل اسکلروزیس مبتلا بودند.

یافته ها نشان می دهد که نزدیک به ۴۳ درصد از بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس ، آنتی بادی هایی را برای سم زدایی اپسیلون حمل می کنند که به این معنی است که سیستم ایمنی بدن این افراد دچار سم زدگی شده و در حال مقابله با آن است.

در مقایسه، تنها ۱۶ درصد از شرکت کنندگانی که به ام اس مبتلا نبودند آنتی بادی مذکور را حمل می نمودند.

از آنجا که این سم در روده گوسفند توسط باکتری Clostridium perfringens تولید می شود، محققان به این نتیجه رسیدند که مردمی که در نزدیکی گوسفند زندگی کنند یا با این حیوان سر و کار دارند، بیشتر به این سم آلوده خواهند شد.

مطالب مرتبط
جایگزین های فوق العاده برای آزمایش بارداری در خانه

ریک تیتبال، پروفسور و نویسنده ارشد این مقاله بیان داشت که با این وجود، حتی اگر میزان ابتلا به مولتیپل اسکلروزیس در مناطقی که در آنها تعداد گوسفندان بیشتر است بالاتر باشد، باز هم نمی توان به صورت قطعی بیان داشت که قرار گرفتن در معرض این سموم قطعا باعث مولتیپل اسکلروزیس می شود.

در عین حال تحقیقات ما نشان می دهد که ارتباط نزدیکی بین سم اپسیلون و ابتلا به مولتیپل اسکلروزیس وجود دارد.

“علل  ابتلا به  مولتیپل اسکلروزیس هنوز به طور کامل مشخص نشده و در حالی که ممکن است این سم نقش حیاتی را در این روند ایفا کند باز هم برای نتیجه گیری خیلی زود است.”

ایده این تحقیق از مطالعه قبلی به وجود آمد که در ایالات متحده انجام شده بود و در آن آنتی بادی های سم زدایی اپسیلون در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس بسیار بیشتر از افراد سالم بود.

نتایج نشان داد که سم اپسیلون ممکن است نقش مهمی را در توسعه مولتیپل اسکلروزیس ایفا نماید.

این ایده به نظر منطقی می آید چرا که قرار گرفتن در معرض سم اپسیلون، سبب شکسته شدن آن به پوشش غلاف مانندی می شود که عصب را فرا گرفته و اجازه نمی دهد تا این اعصاب به خوبی با اعصاب سایر قسمت ها ارتباط برقرار نمایند.

این غلاف میلین نامیده می شود، و درست دارای همان ساختار سیستم ایمنی بدن در هنگام ابتلا به مولتیپل اسکلروزیس می باشد. در نتیجه، بعضی از کارشناسان فرض می کنند که این سم می تواند عامل ایجاد کننده مولتیپل اسکلروزیس باشد.

با اینکه این مطالعه تایید نمود که قرار گرفتن در معرض سم اپسیلون، احتمال ابتلا به مولتیپل اسکلروزیس را دو برابر می کند اما ، تحقیقات بیشتری باید انجام شود تا دانشمندان بتوانند دقیقا در مورد نقش این سم در ایجاد این بیماری تصمیم بگیرند.

مطالب مرتبط
بر طرف کردن مشکلات خواب با 7 راهکار ساده علمی

“ما اطمینان داریم که یافته های مهم این مطالعه  کمک خواهند کرد تا به پاسخ قطعی در مورد منشا بیماری ناخوشایند مولتیپل اسکلروزیس دست یابیم.”

اگر ارتباط بین سم اپسیلون و مولتیپل اسکلروزیس اثبات شود، یک واکسیناسیون ساده می تواند درمان موثری برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری و تحمل عوارض ناخوشایند آن برای یک عمر باشد.

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.