درمان بیماری پوستی صدف یا پسوریازیس با نور خورشید

0

درمان بیماری پوستی صدف یا پسوریازیس با نور خورشید


افراد مبتلا به بیماری پوستی صدف یا پسوریازیس اغلب متوجه می شوند که علائم آنها در تابستان هنگامی که بیشتر در معرض آفتاب قرار می گیرند، بهتر می شوند. این یک تصادف نیست، زیرا نور خورشید می تواند برای پسوریازیس مفید باشد، زمانی که از آن به درستی استفاده کنند.

پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است که باعث می شود سیستم ایمنی بدن سلول های پوستی زیادی تولید کند. این سلولها در سطح پوست در تکه هایی به نام پلاک ها تجمع می یابند که می تواند دردناک بوده و ایجاد خارش داشته باشد.

نور خورشید ممکن است یکی از ساده ترین روش ها برای بهبود زخم های بیماری پوستی صدف یا پسوریازیس باشد اما برخی از سوء تفاهمات در مورد بیماری پوستی صدف یا پسوریازیس و قرار گرفتن در معرض آفتاب وجود دارد. در این مقاله، ما نگاهی به برخی اقدامات احتیاطی در هنگام قرار گرفتن بدن در برابر خورشید و نحوه استفاده از تابش خورشید می کنیم.


چگونه نور خورشید به بیماری پوستی صدف یا پسوریازیس کمک می کند؟

خورشید اشعه ماوراء بنفش (UV) را منتشر می کند که به عنوان اشعه های UVA و UVB طبقه بندی می شوند. تفاوت این نوع ها در اندازه موج هایشان است. تحقیقات نشان می دهد که اشعه ماوراء بنفش اثرات ایمنی سرکوب کننده دارد که می تواند باعث کاهش علائم پسوریازیس شود.
اشعه ماوراء بنفش (UVA) از ۳۲۰ تا ۴۰۰ نانومتر (nm) می باشد و می تواند به داخل پوست نفوذ کند. اشعه UVB از ۲۸۰-۳۲۰ نانومتر است و تنها به لایه های بالای پوست می رسد.

اشعه ماوراء بنفش طبیعی به تنهایی در بهبود علائم پسوریازیس بسیار مؤثر نیست، اما اشعه UVB در درمان این بیماری نقش زیادی ایفا می کند. قرار گرفتن در معرض UVB از خورشید می تواند رشد سریع سلول های پوست را کاهش دهد که یکی از علائم اصلی پسوریازیس است. این ممکن است باعث کاهش التهاب و کاهش مقیاس در افراد مبتلا به پسوریازیس خفیف تا متوسط شود.

نور آفتاب، دارای فوایدی برای کمک به بدن به منظور تولید ویتامین D است که از پوست محافظت می کند و ایمنی طبیعی آن را تنظیم می کند. ویتامین D به طور طبیعی در بسیاری از غذاها یافت می شود و به طور منظم به برخی از محصولات لبنی اضافه می شود.

مطالب مرتبط
کمبود ویتامین D با تجمع چربی شکم و چاقی مرتبط است


یک مطالعه نشان داد که کمبود ویتامین D در افراد مبتلا به بیماری پوستی صدف یا پسوریازیس رایج می باشد، به خصوص در زمستان بدلیل اینکه نور خورشید کمتر است، تشدید می یابد.

همانطور که ویتامین D به محافظت از پوست و تعادل پاسخ ایمنی پوست کمک می کند، برای افرادی که مبتلا به پسوریازیس هستند، نور خورشید مفید به نظر می رسد. متخصصین پوست نیز ممکن است توصیه کنند افرادی که پسوریازیس دارند از کرم های موضعی استفاده کنند که حاوی ویتامین D هستند.

فتوتراپی یا نور درمانی و درمان PUVA

فتوتراپی فرآیند جذب اشعه UV، برای کمک به تسکین علائم پسوریازیس است. این اصطلاح به طور معمول برای توصیف نور درمانی با UV در یک محیط کنترل شده مانند مطب متخصص پوست استفاده می شود.

به خودی خود، اشعه UVB برای درمان پسوریازیس مطلوب تر است، زیرا آنها سرعت رشد سلول های پوست را کم می کنند. پزشکان همچنین ممکن است یک درمان ترکیبی به نام درمان PUVA را توصیه کنند. در طول این درمان، قبل از اینکه در معرض اشعه قرار بگیرند، افراد دارویی به نام پسورالن دریافت می کنند تا حساسیت بدن را نسبت به اشعه UVA افزایش دهند.

درمان PUVA به افراد مبتلا به پسوریازیس متوسط تا شدید داده می شود، اما ممکن است در افرادی که بیماری پوستی صدف یا پسوریازیس به درمان های موضعی یا UVB پاسخ نمی دهند، استفاده شود. PUVA یک درمان بسیار موثر برای پسوریازیس است و به مدت طولانی برای کمک به حفظ علائم از بازگشت استفاده می شود.

بهره مندی از آفتاب با خیال راحت

مردم استفاده از نور خورشید را یک ابزار مفید برای درمان پسوریازیس می دانند. این می تواند به آرامی شروع به کاهش احتمال آسیب پوست شود. متخصصین پوست توصیه می کنند که میزان روزی را که فرد در روزهای آفتاب می گذراند را محدود کند.

حتی ۱۰ دقیقه قرار گرفتن در معرض آفتاب کافی است تا تمام بدن بدن را قادر می سازد که نور خورشید را جذب کند و در عین حال آسیب آفتاب را کاهش دهد.
اگر بدن این را مقدار نور را تحمل می کند و خورشید نشانه های پسوریازیس را کاهش داد، می توان زمان قرار گرفتن در معرض نور خورشید را تا ۳۰ دقیقه افزایش دهد.

مطالب مرتبط
عسل مانوکا و تاثیر آن بر بیماری ها

خطرات و عوارض نور خورشید برای بیماری پوستی صدف یا پسوریازیس

هنگامی که در حد اعتدال از نور خورشید استفاده شود، می تواند برای درمان پسوریازیس عالی است؛ با این حال، نور خورشید بیش از حد می تواند موجب آسیب بیشتر به پوست شود.

افراد مبتلا به پسوریازیس، به دلیل داشتن سطوح پایین ملانین در پوست خود، خطر ابتلا به آفتاب سوختگی در آنها بالا می باشد. با توجه به مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، خطر ابتلا به سرطان پوست خطرناک نیز در افرادی که مشکل پوستی دارند، نیز بیشتر است.

افراد مبتلا به پسوریازیس باید از قرار گرفتن بیش از حد به نور خورشید جلوگیری کنند و پوست خود را از آفتاب سوختگی محافظت کنند. قرار گرفتن در معرض بیش از حد و آفتاب سوختگی سبب آسیب به سلول ها می شود که می تواند باعث بروز خارش پسوریازیس شود.

تخت های برنزه

بنیاد ملی پسوریازیس استفاده از تخت های برنزه برای علائم پسوریازیس را توصیه نمی کند. بر خلاف واحدهای فتوتراپی، طول موج هایی که در تخت های برنزه اعمال می شود، می تواند به پوست آسیب برساند و خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد. تختخواب های برنزه از نور UVA بیشتر از نور UVB استفاده می کنند و باعث می شوند که آنها در کاهش علائم پسوریازیس موثر باشند.

اقدامات احتیاطی

هر زمان که پوست را در معرض نور خورشید قرار می دهید، همیشه باید اقدامات احتیاطی بیشتری انجام دهید. چند مورد برای افراد مبتلا به پسوریازیس وجود دارد که باید قبل از آنکه به در معرض نور خورشید قرار بگیرند، انجام دهند.


کرم ضد آفتاب

پیدا کردن یک کرم ضد آفتاب خوب بخش مهمی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. یک کرم ضد آفتاب با درصد بالا ممکن است مفید باشد، زیرا پوست را در برابر اشعه های UVA و UVB محافظت می کند.
یک متخصص پوست ممکن است توصیه کند که انتخاب یک کرم ضد آفتاب با یک عامل محافظت از خورشید (SPF) حداقل ۳۰ باشد. اعداد بیشتر محافظت بیشتری از آفتاب سوختگی ناشی از اشعه UVB خواهند داشت.
بعضی از افراد نیز از ضدآفتاب ضد آب استفاده می کنند تا به محافظت از پوست خود در هنگام شنا یا عرق کردن در معرض آفتاب داغ کمک کنند.
برای افراد مبتلا به پسوریازیس، کرم های ضد آفتاب های مخصوص یا کرم های ضد آفتاب برای پوست حساس وجود دارد. برخی از مواد شیمیایی در کرم های ضد آفتاب عمومی می توانند پوست را آزاردهنده کرده یا باعث بروز خارش پسوریازیس شوند.

مطالب مرتبط
رژیم غذایی خام خواری چیست؟ مزیت ها و نوع مواد غذایی

داروها

بعضی از داروها، مخصوصا کرم ها و پماد موضعی، پوست را حساس تر به نور می کنند. این می تواند خطر آفتاب سوختگی و آسیب پوست را افزایش دهد.
مهم است که از یک متخصص مراقبت های بهداشتی در مورد هر گونه خطری در رابطه با دارو یا درمان خاصی بپرسید.

احتیاط های دیگر

پوشیدن پیراهن، کلاه و شلوار با آستین بلند، همچنین می تواند در هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید، باعث کاهش میزان تاثیر شدید نور شود. همچنین می تواند به استفاده از عینک آفتابی کمک کند، زیرا پوست حساس در اطراف چشم ممکن است بیشتر از خورشید آسیب ببیند.

هنگامیکه تابش نور خورشید، شدید است، می توانید بیشتر از سایه استفاده کنید، همچنین می توانید تا حد امکان کمتر از خانه بیرون بیایید. سایه از یک درخت، چتر یا چادر میتواند به حذف برخی از اشعه خورشید کمک کند.

نکته آخر

در حال حاضر درمان برای پسوریازیس وجود ندارد، بنابراین درمان بر کاهش و کنترل علائم تمرکز دارد. اشعه ماوراء بنفش توسط خورشید و جذب ویتامین D توسط بدن از این اشعه ها می تواند برای افراد مبتلا به پسوریازیس مفید باشد.

اقدامات احتیاطی هنگام قرار گرفتن پوست آسیب دیده در برابر نور خورشید می تواند به بهبود علائم در طول زمان کمک کند یا از بدتر شدن آنها جلوگیری کند.
با مراجعه ی این افراد به متخصص پوست، می توانند از فوتوتراپی استفاده کنند و مزایای آن را برای درمان و کاهش علائم دریافت کنند.

ترجمه از: فرزانه پاشایی

شاید علاقه مند باشید که بخوانید:

افزایش خطر ابتلا به سرطان ناشی از دیابت و چاقی

مقادیر جدید فشار خون :شاید شما هم مبتلا باشید

 

اختصاصی وبسایت وردنگار: هرگونه کپی تنها با ذکر لینک وردنگار مجاز می باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.