تاثیر نمک بر فشار خون و راهکارهای موثر برای کاهش آن

0

بر هیچ کس پوشیده نیست که مصرف بیش از حد نمک باعث افزایش فشار خون ما می شود. و با توجه به یک مطالعه جدید، این ارتباط حتی زمانی که رژیم غذایی ما پر از مواد غذایی سالم است باقی می ماند.

در مطالعه بیش از ۴،۰۰۰ بزرگسال، دانشمندان نشان دادند که رژیم غذایی غنی از غذاهایی که با فشار خون پایین ارتباط دارند مانند میوه ها و سبزیجات، اثرات افزایش فشار خون ناشی از مصرف بیش از حد نمک را جبران نمی کند.

دکتر جریمه استاملر، نویسنده پژوهشی مشترک، که در دانشکده پزشکی فاینبرگ در دانشگاه شمال غربی شیکاگو، کار می کند، اخیرا نتایج خود را در مجله Hypertension منتشر کرده است.

فشار خون بالا یا پرفشاری خون زمانی اتفاق می افتد که نیروی خونی که به دیواره های رگ ها وارد می شود، خیلی زیاد می شود. این می تواند باعث آسیب به قلب و عروق و افزایش خطر سکته مغزی و بیماری قلبی شود.

با توجه به مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC)، حدود ۷۵ میلیون نفر در ایالات متحده – یا ۳۲ درصد از جمعیت کشور – فشار خون بالا دارند.

با این حال، دستورالعمل های اصلاح شده انجمن قلب آمریکا (AHA) و کالج آمریکایی قلب و عروق – که در ماه نوامبر سال گذشته منتشر شد – اکنون به این معنی است که تقریبا نیمی از بزرگسالان ایالات متحده می توانند به عنوان افراد مبتلا به فشار خون طبقه بندی شوند.

تحت این دستورالعمل های جدید، اگر فرد، فشار خون سیستولیک یا ۱۳۰ میلی متر جیوه (mmHg) یا بالاتر و فشار خون دیاستولیک یا ۸۰ میلی متر جیوه یا کمتر داشته باشد، به عنوان مبتلا به فشار خون بالا دسته بندی می شود.

نمک و فشار خون

خوردن بیش از حد نمک یک عامل خطر اصلی برای فشار خون بالا است. بنابراین، دستورالعمل های تغذیه ای ۲۰۱۵-۲۰۲۰ برای آمریکایی ها توصیه می کنند که مصرف سدیم – که جزء اصلی نمک است – محدود به مقداری کمتر از ۲۳۰۰ میلی گرم یا تقریبا یک قاشق چای خوری هر روز باشد.

مطالب مرتبط
زخم معده مزمن چیست؟ علل، علائم، تشخیص و درمان پزشکی

اما با وجود این توصیه، اکثر بزرگسالان در ایالات متحده بیش از ۳۴۰۰ میلی گرم سدیم در روز مصرف می کنند.

سازمان های بهداشتی اعلام می کنند که یک رژیم غذایی غنی از میوه ها و سبزیجات می تواند به کاهش فشار خون کمک کند، اما آیا چنین رژیم غذایی می تواند اثرات مصرف زیاد نمک را کاهش دهد؟

محققان با یافته های خود از طریق تجزیه و تحلیل داده های مربوط به ۶،۶۸۰ مرد و زن که بخشی از مطالعه بین المللی ماکرو / مواد مغذی و فشار خون بودند، به یافته های خود رسیدند.

افراد مورد مطالعه از ایالات متحده آمریکا، انگلستان، چین و ژاپن بودند و همه آنها بین ۴۰ تا ۵۹ سال بود.

در طی یک دوره ۴ روزه، دو نمونه ادرار از هر سوژه در روز گرفته شد. نمونه ادرار برای سطوح سدیم و پتاسیم مورد آزمایش قرار گرفت.

پتاسیم معدنی است که معمولا در میوه ها و سبزیجات یافت می شود، از جمله سبزی های برگ دار، کلم بروکلی، هویج و کدو تنبل.

همچنین در هر ۴ روز از شرکت کنندگان خواسته شد که غذا و نوشیدنی خود را در ۲۴ ساعت گذشته به یاد بیاورند و ثبت کنند. تیم این اطلاعات را برای محاسبه مصرف بیش از ۸۰ ماده غذایی از جمله چربی ها، پروتئین ها، اسید آمینه، ویتامین ها و مواد معدنی مورد استفاده قرار داد.

فشارخون شرکت کنندگان نیز در طول دوره مطالعه دو بار در روز اندازه گیری شد.

داشتن رژیم کم نمک ، نقش کلیدی دارد

نتایج مطالعه نشان داد که شرکت کنندگانی که مقدار زیادی سدیم در رژیم غذایی خود مصرف می کنند، بیشتر از کسانی که سدیم رژیم غذایی شان ، به علت مصرف بالای میوه ها و سبزیجات پایین تر است، دارای فشار خون بالاتری هستند.

مطالب مرتبط
داشتن چند کیلو اضافه وزن برای سلامت شما مفید است یا مضر؟

بر اساس این نتایج، محققان نتیجه گرفتند که مصرف مقادیر زیاد میوه ها، سبزیجات و دانه های جامد، اثرات منفی بیش از حد نمک را از بین نمی برد.

محقق دکتر کویین چان از کالج امپریال لندن اظهار کرد: “ما در حال حاضر یک اپیدمی جهانی مصرف زیاد نمک و فشار خون بالا داریم. این تحقیق نشان می دهد که در مورد کاهش فشار خون هیچ کدام از اینها وجود ندارد. داشتن یک رژیم غذایی کم نمک مهم است حتی اگر رژیم غذایی شما سالم و متعادل باشد “.

تیم یادآور شد که حدود ۷۵ درصد مصرف نمک در ایالات متحده از غذاهای رستوران یا غذاهای آماده یا پردازش شده می باشد.

به همین ترتیب، تیم برای تولید کنندگان مواد غذایی از تولیدکنندگان مواد غذایی خواست تا میزان نمک مصرفی خود را به عنوان یک راه برای کمک به حفظ سلامت قلب افراد کاهش دهند.

شریل اندرسون، معاون ریاست کمیته تغذیه AHA می گوید: “تمرکز ما در مورد نقش های مواد مغذی در تأثیرات سدیم بر فشار خون بالا و تمرکز بر سدیم همچنان مهم است ، که در این مطالعه دخالت نداشت.”

او همچنین بیان کرد:  “کنترل رستوران ها و شرکت های پخش کندده مواد غذایی بسته بندی شده، باید بخشی از راه حل باشد و مردم باید تمایل به انتخاب مواد غذایی ای داشته باشند که به آنها اجازه می دهد تا اهداف کاهش سدیم خود را برآورده کنند” .

اختصاصی وردنگار، هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.