آیا تاموکسیفن می تواند باعث افزایش وزن شود؟

0

آیا تاموکسیفن می تواند باعث افزایش وزن شود؟

تاموکسیفن داروئی است که برای درمان سرطان پستان برای بیش از ۳۰ سال استفاده شده است. گرچه با افزایش وزن ارتباط دارد، بیشتر تحقیقات از آن پشتیبانی نمی کنند.

تاموکسیفن یک نوع هورمون درمانی است که به عنوان یک مولکول گیرنده استروژن انتخاب می شود (SERM). یکی از نام های تجاری تاموکسیفن Nolvadex است.

تاموکسیفن با اتصال به گیرنده های استروژن در سلول های پستان کار می کند، به طوری که استروژن نمی تواند به آنها متصل شود. تاموکسیفن با جلوگیری از اتصال استروژن به گیرنده ها، رشد و تکثیر سلول های سرطان پستان حساس به استروژن را کاهش می دهد.

تاموکسیفن و سرطان پستان

برخی از سرطان ها به هورمون های خاصی حساس هستند. این بدان معنی است که برخی از هورمون ها می توانند باعث رشد سلول های سرطانی شوند. هورمون هایی که می توانند بر سرطان تاثیر بگذارند عبارتند از استروژن و پروژسترون.

برخی از سلول های سرطانی دارای گیرنده های استروژن هستند. طبق گفته موسسه ملی سرطان، حدود ۸۰ درصد تومورهای سرطان پستان دارای گیرنده های استروژن در سلول هایشان هستند. زنان ممکن است تاموکسیفن را برای پیشگیری، درمان و یا جلوگیری از عود سرطان سینه مصرف کنند.

در حالی که تاموکسیفن تنها دارویی نیست که برای درمان سرطان سینه حساس به هورمون استفاده می شود، اما یک داروی رایج است.

ارتباط بین تاموکسیفن و افزایش وزن

یکی از گسترده ترین مطالعات بالینی مربوط به تاموکسیفن و افزایش وزن، مطالعه تغذیه سالم و شیوه زندگی زنان (WHEL) بود. در این تحقیق، بیش از ۳۰۰۰ زن مبتلا به سرطان سینه که حدودا سنی بین ۲۷ تا ۷۴ ساله داشتند و تاموکسیفن مصرف کرده بودند یا از شیمی درمانی استفاده کرده بودند را مورد بررسی قرار دادند. نتایج این تحقیقات در مجله تحقیقات و درمان سرطان پستان منتشر شده است.

مطالب مرتبط
دانشمندان منبع فیزیکی اضطراب موجود در مغز را کشف نمودند

محققان پس از ۶ سال درمان، زنان را دنبال کردند. آنها فهمیدند که دریافت شیمی درمانی با افزایش خطر ابتلا به افزایش وزن ارتباط دارد، اما مصرف تاموکسیفن با وزن ارتباطی نداشت.

یک مقاله دیگر در مجله جهانی انکولوژی بالینی گزارش داد که درمان های هورمونی مانند تاموکسیفن افزایش وزن قابل توجهی بعد از درمان سرطان پستان به دنبال ندارد.

برخی نوشته ها نشان داده بودند که داروهایی مثل تاموکسیفن سبب اضافه وزن به عنوان یک عارضه بالقوه می شود. با این حال، تحقیق جدید نشان می دهد که تمام زنان که تاموکسیفن مصرف می کنند، اضافه وزن نداشتند.

سایر عوارض جانبی تاموکسیفن

در حالی که پزشکان اظهار کردند تاموکسیفن ارتباطی با تاموکسیفن ندارد، عوارض جانبی دیگری نیز وجود دارد که با مصرف این دارو همراه است.
این عوارض جانبی می تواند شامل موارد زیر باشد:
• لخته شدن خون
افسردگی
• پلک زدن ناگهانی
• افزایش خطر ابتلا به سرطان آندومتر
دوره های قاعدگی نامنظم
• نوسانات خلقی
• ترشحاتی از واژن یا خونریزی واژینال
مصرف تاموکسیفن ممکن است اثربخشی بعضی از داروها را تغییر دهد.

این به این دلیل است که تاموکسیفن به آنزیم CYP2D6 نیاز دارد تا به درستی کار کند. این آنزیم مواد تشکیل دهنده فعال در تاموکسیفن را به شکل قابل استفاده تری در بدن تبدیل می کند. با این حال، داروهای دیگر وجود دارد که ممکن است بر دسترس بودن CYP2D6 در بدن تاثیر بگذارد. این داروها ممکن است با تاموکسیفن برای اثربخش بودن در بدن رقابت کنند.

بعضی از این دارو ها عبارتند از:

• بوپروپیون
• فلوکستین
• پاروکستین (Paxil)
• کینیدین (Cardioquin)
• سرترالین (Zoloft)
هر زنی که هر کدام از این داروها را مصرف می کند، باید با پزشک خود صحبت کند. همانطور که تعدادی از داروها وجود دارد که می تواند اثربخشی تاموکسیفن را تحت تاثیر قرار دهد، بعضی از داروها و مکمل های دارویی نیز بر آن اثر می گذارند. بنابراین بهتر است در مورد تمام داروهای مصرفی خود چه شیمیایی و چه گیاهی با پزشک خود مشورت کنید و حتما به وی اطلاع دهید.

مطالب مرتبط
9 روش درمانی خانگی برای کاهش خارش نیش پشه

مدیریت افزایش وزن

بعضی از عوامل خطرساز پس از درمان سرطان پستان که با افزایش وزن همراه هستند عبارتند از:

• داشتن شیمی درمانی یا تابش به عنوان درمان سرطان پستان
BMI پایین تر در تشخیص سرطان پستان
• وضعیت پیش از یائسگی
• مبتلا به سرطان سینه در سن جوانی
اگر چه افزایش میانگین وزن مرتبط با برخی از درمان های سرطان پستان همیشه قابل توجه نیست، افزایش وزن می تواند اثرات مضری داشته باشد.
این به این علت است که بافت چربی بیش از حد می تواند ترکیبات التهابی ایجاد کند. این می تواند به طور بالقوه رشد یا گسترش سلول های سرطان پستان را تحریک کند.

چرا در درمان سرطان پستان ممکن است افزایش وزن رخ دهد؟

دلایل بسیاری وجود دارد که چرا ممکن است در اثر ابتلا به سرطان سینه و یا مصرف دارو، افزایش وزن پیدا کنید. یکی از این دلایل کاهش فعالیت بدنی به دلیل احساس خستگی پس از بهبودی و پس از جراحی، شیمی درمانی و یا تابش مرتبط با درمان سرطان پستان است.
افزایش کیفیت سبک زندگی از افزایش وزن جلوگیری می کند یا کاهش وزن را تحت تاثیر قرار دهد. مواردی که در درمان سرطان سینه تاثیرگذار است شامل موارد زیر می باشد:

رژیم غذایی و افزایش وزن

خوردن یک رژیم سالم با دانه های کامل، میوه ها، سبزیجات، محصولات لبنی کم چرب و یا گوشت کم چرب

ورزش و افزایش وزن

در صورت امکان ورزش را انجام دهید. حتی ورزش آهسته و با شدت کم می تواند کمک کند مانند راه رفتن یا تمرین یوگا.

تغییر سبک زندگی و افزایش وزن

تمرین روش های مراقبت از خود که می تواند به فرد کمک کند استرس را کاهش دهد و از لحاظ جسمی بهتر شود، بسیار موثر می باشد. این شامل مدیتیشن یا تمرین تای چی است.

مطالب مرتبط
افزایش خطر ابتلا به سرطان ناشی از دیابت و چاقی

از بین بردن سرطان پستان

تاموکسیفن کمک بسیاری به زنان می کند تا سرطان پستان را از بین ببرد و زندگی خود را بهبود بخشند. با توجه به داده های موسسه ملی سرطان، مصرف ۵ سال تاموکسیفن برای کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه و مرگ برای افرادی که مبتلا به سرطان پستان هستند تشخیص داده شده است.

ترجمه از: فرزانه پاشایی

منبع: medicalnewstoday

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.