تصویب قانون جدید در سوئد و کاهش زاد و ولد خرس های ماده

0

تصویب قانون جدید در سوئد و کاهش زاد و ولد خرس های ماده

خرس های ماده بر اساس  قانون مصوبه ای در سوئد که مانع از شکار خرسهای مادر و فرزندانشان می شود زمان بیشتری برای پرورش توله های خود دارند.

دانشمندان دریافتند که طول مدت زمانی که  توله خرسهای قهوه ای با مادران شان می مانند از ۱۸ ماه در ۲۰ سال پیش به ۲.۵ سال افزایش یافته است. افزایش زمان مراقبت از فرزندان در حدود یک سال بیشتر، به این معنی است که خرس های ماده فرصت کمتری برای تولید مثل مجدد دارند.

اما تحقیقات نشان داده است که این میزان باعث احتمال بقای بیشتر خرسهای مادر و توله های شان می شود.. تیمی از دانشگاه شرابروک در کانادا، دانشگاه جنوب شرقی نروژ و دانشگاه علوم انسانی نروژ (NMBU) داده های مربوط به خرس های قهوه ای اسکاندیناوی ۲۲ ساله را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

جان سوانسون، استاد دانشگاه نیویورک، گفت: “هم اکنون انسان ها یک نقش حیاتی را در روند زندگی خرس ها ایفا می کنند.” در سوئد هر کسی می تواند خرسها را بدون نیاز به صدور مجوز خاصی شکار کند. شکارچیان بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ هر سال حدود ۳۰۰  خرس را شکار نموده اند که آمار بسیار بالایی است. با این حال، مانند بسیاری از کشورهایی که در آن ها شکار خرس قانونی است، سوئد تیراندازی به خرس های ماده ای را که به همراه توله های شان هستند و همچنین شکار به گروه های خانوادگی خرس ها را ممنوع نموده است.

آقای سوانسون در ادامه سخنانش اذعان داشت: ” چهار برابر احتمال بیشتری وجود دارد که یک خرس ماده تنها در سوئد نسبت به یک خرس ماده که با فرزندانش است شکار شود. در این راستا محققان متوجه عمومیت یافتن یک رفتار غیرعادی در خرسهای سوئدی شدند.

مطالب مرتبط
افت شدید استفاده از وجوه نقد در کشور سوئد و هشدار بانک مرکزی این کشور

گرچه این رفتار از دیدگاه تکاملی یک استراتژی خوب نیست، اما باید اعتراف نمود که افزایش احتمال تولید مثل خرسهای ماده با افزایش شانس زنده ماندشان کاهش می یابد. آقای سوانسون در پایان سخنانش بیان داشت: “این امر به ویژه در مناطقی که در آنها فشار شکار بیشتر است، بیشتر صدق می کند زیرا در این مناطق خرسهای ماده سعی می کنند زمان بیشتری را با فرزندان شان سپری کنند تا شانس شکار شدنشان کاهش یابد که واقعا هوشمندانه است.

در این راستا شمار خرسهای ماده ای که توله های خود را یک سال بیشتر در کنار خود نگه می دارند، بین سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ از ۷ درصد به ۳۶ درصد افزایش یافته است. این تحقیق در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

اختصاصی وردنگار؛ هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.