تعداد گوریل های موجود در جهان از آنچه قبلا تصور می شد بیشتر است

0

تعداد گوریل های موجود در جهان از آنچه قبلا تصور می شد بیشتر است

بر طبق یک مطالعه جدید ، گوریل های به مراتب بیشتری نسبت به آن چه قبلا تصور می کردیم در جهان وجود دارند. یک بررسی عظیم ۱۰ ساله نشان داد که حداقل ۳۶۱،۹۰۰ گوریل در غرب وحشی آفریقا زندگی می کنند که حدود یک سوم بیشتر از برآوردهای قبلی انجام شده در این زمینه می باشد.

با این حال، این موجودات عظیم الجثه هنوز هم در معرض خطر انقراض قرار دارند چرا که جمعیت آنها در هشت سال پیش، بیش از ۲۰ درصد کاهش داشته است. محققان در این خصوص بیان داشته اند که هشتاد درصد گوریل های باقی مانده در خارج از مناطق حفاظت شده زندگی می کنند، که آن ها را در معرض آسیب قرار داده و یا حتی باعث ایراد آسیب به زیستگاهشان می شود.

 دانشمندان،  تحقیقاتی را بر روی رد پای این موجودات عظیم الجثه انجام دادند که حدود ۷۲۰۰۰ مایل مربع از آفریقای استوایی و غربی از جمله برخی از جنگل های دوردست جهان را پوشش می داد. محققان در مجموع بیش از ۵۴۰۰ مایل را مورد بررسی قرار دادند، و داده هایی را از حدود ۲۰، هزار لانه گوریل های غربی زمین پست، که یکی از عجیب ترین و گسترده ترین نوع گوریل ها هستند جمع اوری نمودند.

اگر چه اکثریت این لانه ها در خارج از مناطق حفاظت شده ساخته شده بودند، لکن همه آنها در جنگل های نزدیک به پارک های ملی و یا مناطق حفاظت شده طبیعی دور از فعالیت های انسانی قرار داشتند، و لذا دانشمندان تلاش های حفاظتی بیشتر را برای حفظ بقای این گوریل ها پیشنهاد نمودند.

شکار غیرقانونی، بزرگترین تهدید برای گوریل های زمین پست

بزرگترین تهدید برای گوریل های زمین پست شکار غیرقانونی، تخریب زیستگاه و بیماری – به ویژه بیماری ابولا است که در سال های اخیر تعداد آنها را به شدت کاهش داده است. دیوید گرر، هماهنگ کننده برنامه های تیم تحقیقاتی در افریقا در این خصوص اذعان داشت که: “تمام جمعیت ها و انواع گونه های این میمون های بزرگ، چه در آفریقا و چه در آسیا، از طریق شکار، به ویژه برای تجارت bushmeat تهدید می شوند.

مطالب مرتبط
شوخی‌های جالب شبکه‌های اجتماعی - قسمت اول

مطالعه این تیم نشان داد که  اگر گوریل ها بتوانند در شرایط ایمنی زندگی کنند، تعداد آنها نسبت به زندگی در مکان های محافظت شده به سرعت افزایش خواهد یافت. اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN)، که لیست “قرمزی از انواع گونه های در خطر انقراض را فراهم آورده است بیان نمود که چیزی در حدود ۱۵۰،۰۰۰ تا ۲۵۰،۰۰۰ گوریل زمین پست در غرب آفریقا زندگی می کنند.

محققان دریافتند که این رقم جدید با استفاده از داده های نواحی ای که پیش از این مورد بررسی قرار نگرفته بودند، و نیز روش شناختی بهبود یافته ، دقیق تر شده است. علاوه بر این، دانشمندان جمعیت شامپانزه های مرکزی، که یک گونه محلی در همین منطقه هستند را نیز ارزیابی نمودند. تعداد آنها نیز چیزی در حدود ۱۳۰،۰۰۰ شامپانزه بود، که در حدود یک دهم بیشتر از آن چیزی بود که قبلا تصور می شد.

نویسنده این مطالعه، سامانتا استریندبرگ، دانشمند انجمن حفاظت از حیات وحش، در این خصوص گفته است خبر خوب این است که جنگل های استوایی و غربی آفریقا هنوز هم دارای صدها هزار گوریل و شامپانزه می باشند، اما خبر بد این است که بسیاری از این گونه های اولیه در خارج از مناطق حفاظت شده قرار دارند و لذا نسبت به شکارچیان، بیماری ها و تخریب و از دست دادن زیستگاه ها آسیب پذیر هستند.

  وی افزود: “این یافته ها می تواند به استراتژی های مدیریتی ملی و منطقه ای برای حفاظت از زیستگاه های باقی مانده، افزایش تلاش های مبارزه با شکار و کاهش اثرات توسعه ساخت و ساز بر روی گوریل های بزرگ و سایر حیوانات بومی تبدیل شود.” در حالی که جمعیت جدید برآورد شده گوریل ها بسیار بالاتر از آن چیزی است که قبلا تصور می شد، این مقدار به میزان قابل توجهی پایین تر از ارزیابی IUCN در سال ۲۰۰۵ است که بر اساس آن ۴۵۰، هزار گوریل در جهان زندگی می کردند.

مطالب مرتبط
15+ عکس و زیبا و نایاب میکروسکوپی

پل گاربر ، متخصص پستانداران نخستین پایه دانشگاه ایلینوی، که بخشی از این مطالعه را بر عهده داشت، در این رابطه گفت با توجه به میزان تلفات ، ۸۰ درصد گوریل ها تا پایان قرن از بین خواهند رفت.  وی در ادامه سخنانش افزود: “این یک سناریوی جهنمی است و ما باید بلافاصله آن را معکوس کنیم.” هالیمر،محقق انسان شناسی تکاملی   موسسه ماکس پلانک ، که در این تحقیق شرکت داشت، بیان داشت که: “حفاظت از گوریل ها و شامپانزه ها به افزایش توجه سیاسی در سطح ملی، منطقه ای و جهانی نیاز دارد. “تعهدات مالی دولت ها و سازمان های بین المللی برای حفاظت از گونه های در معرض خطر ، به ویژه این حیوات که نزدیگترین اقوام انسان ها به شمار می آیند و زیستگاه هایشان ضروری است.

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.