گرم شدن کره زمین و نابودی نیمی از گونه های گیاهی و جانوری

0

گرم شدن کره زمین و نابودی نیمی از گونه های گیاهی و جانوری

یک گزارش جدید بیان داشته است که بیش از نیمی از حیات وحش موجود در مناطقی با بیشترین تنوع زیستی در جهان ممکن است تا پایان قرن به دلیل تغییرات آب و هوایی با خطر انقراض مواجه شوند.

مطالعه انجام شده توسط نهاد جهانی حیات وحش، دانشگاه آنجلیای شرقی و دانشگاه جیمز کوک، نشان داده است که افزایش دما می تواند تاثیر فاجعه آمیزی بر روی نواحی نظیر آمازون، جزایر گالاپاگوس و ماداگاسکار، و همچنین سواحل اروپا و کارائیب داشته باشد.

محققان اثرات تغییرات آب و هوایی را بر روی حدود ۸۰ هزار گونه گیاهی و حیوانی موجود در ۳۵ منطقه طبیعی غنی در سراسر جهان بررسی نموده اند.

آنها سه تغییر عمده آب و هوایی مختلف را در چند سال اخیر مورد بررسی قرار داده اند که عبارتند از:

۱- افزایش دو درجه سانتی گرادی دما در کل جهان

۲- افزایش ۳.۲ درجه سانتی گرادی دما تا پایان قرن ۳ و افزایش ۴.۵ درجه سانتی گرادی در سال های آتی اگر انتشار کربن همچنان بدون کنترل افزایش یابد.

این مطالعه نشان می دهد که افزایش میانگین دما در جهان به میزان ۴.۵ سانتیمتر تاثیرات فاجعه آمیزی بر روی گیاهان و حیوانات خواهد گذاشت و آمازون در معرض خطر از دست دادن ۶۹ درصد از گونه های گیاهی خود قرار دارد.

تغییرات آب و هوایی و نابودی گونه های مختلف جانوری

افزایش دما در حدود ۳.۲ درجه سانتی گراد تا پایان قرن نیز می تواند باعث از بین رفتن تقریبا ۵۰ درصد از گونه های حیوانی موجود در آمازون شود.

در حدود ۶۰ درصد از تمام گونه های بومی ماداگاسکار در معرض خطر انقراض قرار دارند و این احتمال وجود دارد که حدود۸۰٪ از پستانداران جنگل های میومبو در جنوب آفریقا از صحنه روزگار محو شوند.

مطالب مرتبط
تبلت جدید Iconia One 8 ایسر

میانگین دما افزایش یافته و پدیده های مرتبط  با آن مانند تغییرات جوی نامنظم تاثیر فاجعه باری داشته اند چرا که این امر با کاهش قابل توجه بارش در مدیترانه، ماداگاسکار و Cerrado-Pantanal در آرژانتین همراه بوده است.

لذا این شرایط می تواند باعث تحت فشار قرار گرفتن فیل های آفریقایی شود، که باید در حدود ۱۵۰ تا ۳۰۰ لیتر آب در روز بنوشند.

افزایش سطح دریا نیز می تواند زمین های پرورش ببر را در ساندربانز، بزرگترین جنگل های موجود در جهان، واقع در خط ساحلی هند و بنگلادش، غرق نماید.

پروفسور راشل وارن، پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات تغییر آب و هوا بیان داشت که:

“تحقیقات ما مزایای کاهش گرمایش کره زمین و رساندن آن به حدود ۲ درجه سانتیگراد را برای گونه هایی موجود در ۳۵ منطقه غنی حیات وحش جهان تحلیل می نماید.”

ما ۸۰ هزار گونه گیاهی، پستانداران، پرندگان، خزندگان و دوزیستان را مورد بررسی قرار دادیم و متوجه شدیم که ۵۰ درصد از گونه های موجود در این مناطق به دلیل تغییرات آب و هوایی در حال نابودی هستند.

با این حال، اگر گرم شدن کره زمین به حدود ۲ درجه سانتیگراد محدود شود، این میزان می تواند به ۲۵ درصد کاهش یابد.

اختصاصی وردنگار؛ هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.