چگونگی تشخیص تفاوت علائم بارداری و یائسگی

0

چگونگی تشخیص تفاوت علائم بارداری و یائسگی

در مورد اینکه آیا نشانه های شما به معنی یائسگی یا بارداری است، مشکلات زیادی وجود دارد. بعضی از زنان که در شرف یائسگی قرار دارند، در صورتی که باردار باشند علائم خود را ناشی از یائسگی می دانند و پس از اینکه می فهمند باردار هستند، بسیار تعجب می کنند.

در این مقاله که توسط کارشناس سلامت health وب سایت وردنگار، خانم پاشایی تهیه شده است، در مورد تشخیص علائم بارداری و یائسگی بحث شده است.

این نوع تعجب بدون شک باعث شوک بزرگی می شود، به همین دلیل ضروری است که تفاوت ها و شباهت های بین این دو وضعیت را درک کنید.

در این مقاله، ما به چگونگی تشخیص تفاوت علائم بارداری و یائسگی میپردازیم:

تفاوت علائم بارداری و یائسگی:

چگونه می توان تشخیص داد که نزدیک به یائسگی هستید؟

یائسگی یکی از دوره های زندگی زنان است که در آن دوره، دیگر قاعدگی ندارد. این در مرحله ای رخ می دهد که بدن او در ساخت بسیاری از هورمون های استروژن و پروژسترون متوقف می شود.

پزشکان زنانی را در معرض یائسگی قرار می دهند که بیش از ۱۲ ماه متوالی خونریزی قاعدگی، حتی لکه بینی نداشته باشد.

پیش از یائسگی، زنان به طور معمول طی دوره گذار نامیده می شوند که دوران پیش از یائسگی نامیده می شود. در طی این مدت، یک زن ممکن است متوجه شود که دوران قاعدگی اش، نامنظم ، طولانی و با شدت خونریزی بیشتری شده است.

طبق گزارش اداره بهداشت زنان ایالات متحده، اکثر زنان در سال های میان ۴۰ تا ۵۰ سالگی خود را به دوران یائسگی می رسانند.

علائم یائسگی

علاوه بر تغییرات در قاعدگی، یک زن ممکن است نشانه های دیگری از یائسگی را تجربه کند. این شامل:

علائم حاملگی

بسیاری از علائم یائسگی مشابه بارداری هستند.

هنگامی که یک زن باردار است، دوران قاعدگی نخواهد داشت، اما ممکن است برخی از ناهنجاری هایی را تجربه کند که بسیار شبیه به یائسگی باشد. بسیاری از زنان باردار همچنین نوسانات خلقی و مشکلات خواب را تجربه می کنند.

مطالب مرتبط
بی خوابی و افزایش بیماری کلیوی

سایر علائم مرتبط با حاملگی عبارتند از:

  • خستگی
  • سردرد
  • تهوع یا استفراغ، به خصوص در صبح
  • نیاز به استحمام بیشتر
  • درد در سینه ها

از آنجا که بسیاری از این علائم شبیه به یائسگی هستند، ممکن است زنانی که این علائم را تجربه می کنند، فکر کنند که باردار هستند و یا برعکس باردار باشند و فکر کنند به خاطر دوران پیش از یائسگی می باشد.

چگونگی تشخیص شرایط

راه های مختلفی وجود دارد که یک زن می تواند تشخیص دهد باردار است و یا به یائسگی نزدیک می شود.

تشخیص حاملگی

بهتر است یک تست بارداری از داروخانه خریداری کرده و در ابتدا تست بارداری را انجام دهید.

این تست ها سطح هورمون بارداری یعنی گونادوتروپین کوریونی انسان (hCG) را در ادرار زن اندازه گیری می کند.

هنگامی که یک زن باردار است، hCG معمولا در مقدار قابل توجهی وجود دارد. مهم است که به یاد داشته باشید که این تست های حاملگی خانگی ۱۰۰ درصد دقیق نیست.

برای دقت بیشتر، یک پزشک می تواند آزمایشات خون را برای اندازه گیری سطح بالای هورمون های مرتبط با بارداری، مانند hCG و پروژسترون انجام دهد.

سپس در صورت مشکوک بودن به بارداری، قطعی ترین روش یعنی سنوگرافی برای یک زن باردار تجویز می شود که یک پزشک برای انجام اولتراسوند و تشخیص ضربان قلب جنین اقدام میکند. اولتراسوند با استفاده از امواج صوتی برای تشخیص حضور جنین است.

تشخیص یائسگی

بعضی از افراد ممکن است دچار مشکل در تشخیص پیش از یائسگی و یائسگی شوند.

پزشکان می توانند، آزمایشاتی را برای حضور هورمون ها مانند استروژن و پروژسترون اناجم دهند که معمولا هنگامی که یک زن به سمت یائسگی می رود، کاهش می یابد. با این حال، این هورمون ها به طور طبیعی در هر ماه تغییر می کنند، بنابراین نتیجه آزمایش نشان می دهد که سطح هورمون های کم یا زیاد، همیشه به این معنی نیست که زن در معرض یائسگی است.

برای اطمینان از این که یک زن در معرض یائسگی باشد، پزشک احتمالا تمام علائمی را که او تجربه کرده است، شامل تغییرات در دوران قاعدگی وی را بررسی می کند. پزشک همچنین می تواند آزمایش های خون را برای شناسایی سطح هورمون انجام دهد.

مطالب مرتبط
آرتروز دست و راه های کاهش علائم آن

یک پزشک ممکن است قادر به پیش بینی زمانی باشد که دوران قاعدگی فرد، به طور کامل قطع می شود.

مراقبت های لازم در زمان یائسگی

اگر یک زن در معرض یائسگی باشد، چندین مرحله برای حفظ سلامتی وجود دارد. این شامل:

خوردن یک رژیم سالم

یک زن یائسه، باید مقدار زیادی میوه، سبزیجات، گوشت بدون چربی و لبنیات کم چرب مصرف کند. برنامه غذایی او همچنین باید مقدار زیادی کلسیم و ویتامین D را شامل شود، زیرا اینها باعث می شود استخوان های قوی ای داشته باشید.  استروژن در طی یائسگی کاهش می یابد، که این باعث می شود که تراکم استخوان ها کاهش یابد.

ورزش کردن

ورزش به کاهش استرس، حفظ عضلات قوی و قلب سالم کمک می کند. پیاده روی، دوچرخه سواری و یا شرکت در یک کلاس ورزشی، مانند ایروبیک، برای ۳۰ دقیقه در روز، همه نمونه هایی از عادات ورزشی خوب است.

مراجعه به پزشک برای بررسی های منظم

بررسی های سالانه می تواند به یک پزشک کمک کند که هر گونه مسائل بهداشتی یا درمانی که ممکن است برای خانم در معرض یائسگی باشد را شناسایی کند. به عنوان یک قاعده کلی، تشخیص به موقع، درمان موثر تری را به همراه دارد.

مصرف هورمون جایگزین (HRT)

بعضی از زنان ممکن است در پیش یائسگی یا بعد از یائسگی تصمیم به مصرف هورمون جایگزین (HRT) بگیرند. HRT می تواند برخی از علائم مرتبط با یائسگی را کاهش دهد اما ممکن است عوارض جانبی نامطلوب داشته باشد.

از جمله مسائلی است که باید بدانید این است که HRT می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد. قبل از گرفتن تصمیم به مصرف این قرص ها حتما با پزشک خود مشورت کنید.

مراقبت های لازم در حین بارداری

پزشکان، زنان باردار ۳۵ ساله و بالاتر از آن را “سن زیاد بارداری و پرخطر” در نظر می گیرند.

یک مطالعه جهانی منتشر شده در BJOG: یک مجله بین المللی زنان و زایمان، دریافت که حدود ۱۲.۳ درصد زنان باردار در این گروه قرار دارند.

صرف نظر از سن، برخی از مراحل که یک زن می تواند برای داشتن حاملگی سالم برای خود و کودک خود ایجاد کند، وجود دارد. آنها عبارتند از:

مطالب مرتبط
آنچه باید در مورد آلرژی به موز بدانید

تغییر عادات شیوه زندگی:

 زنان باردار باید از عاداتی که شامل سیگار کشیدن، استفاده از مواد مخدر غیر قانونی و نوشیدن مقادیر بیش از حد الکل است که می توانند موجب ناراحتی های تولد یا سایر مشکلات جنین شود، اجتناب کنند.

تجدید نظر در مورد دارو:

یک زن باردار باید هر داروی مصرفی خود را با پزشک خود بررسی کند تا اطمینان حاصل شود که آنها در دوران بارداری ایمن باشند.

خوردن یک رژیم سالم:

زنان باردار باید مقدار زیادی میوه، سبزیجات و غلات کامل بخورند. بسیاری از پزشکان توصیه می کنند که زنان باردار باید از سوشی و سایر گوشت خام، غذای گوشتی، ماهی با جیوه ی بالا، صدف های خام، تخم مرغ خام و شیر غیر پاستوریزه اجتناب کنند زیرا ممکن است خطر عوارض برای نوزاد را افزایش دهند.

اقدامات لازم برای از بین بردن استرس و اضطراب:

 این می تواند شامل فعالیت هایی مانند تفکر، ورزش سبک، خواندن یک مجله، گوش دادن به موسیقی یا خواندن یک کتاب باشد.

خواب کافی:

 استراحت برای کمک به یک زن باردار برای حفظ سطح انرژی خود مهم است.

مقدار زیادی آب مصرف کنید:

 حجم خون زن در دوران بارداری به طور چشمگیری افزایش می یابد، به این معنی که او نیاز به مقدار زیادی آب برای محافظت از سلامتی خود و کودک خود دارد. همچنین مقدار زیادی آب برای هیدراته شدن نیاز دارد. به عنوان یک قاعده کلی، اگر ادرار زن زرد کمرنگ است، او به خوبی هیدراته شده است.

یک زن باید با یک پزشک متخصص در مراقبت از زنان باردار که به عنوان متخصص زنان شناخته می شود، قرار گیرد. مراقبت های منظم قبل از زایمان می تواند به پزشک کمک کند تا عوارض بالقوه تولد را شناسایی و پیش بینی کند.

چشم انداز

از آنجا که زنان باردار و زنان که در معرض یائسگی هستند علائم مشابهی را تجربه می کنند، گاهی اوقات مشکل است که مشخص شود چه شرایطی وجود دارد.

بنابراین، هر زنانی که مطمئن نیستند علائم او ناشی از چیست، باید با پزشک برای مشاوره یا آزمایش های بیشتری صحبت کنند.

اختصاصی وبسایت وردنگار: کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.