تفاوت هوش با استعداد در چیست؟

هوش به توانایی های شناختی افراد اشاره دارد که شامل حافظه، درک مطلب،  توانایی حل مسئله، استدلال و اندیشه انتزاعی است. هوش، کاملا مشابه IQ نیست، اگرچه افراد از این اصطلاح برای تعیین سطح هوش، استفاده می کنند. IQآزمایش هایی است که برای اندازه گیری هوش فردی، توانایی عمومی طراحی شده اند.

اما استعداد در اصل، توانایی فرد در یادگیری است که شخص با دخیل کردن مهارت ها و تخصص های شخصی خود در آن، تفاوت هایی آشکار با دیگر افراد بروز می دهد.

تا به حال با افرادی برخورد داشته ایم که با اینکه از بهره هوشی کمتری برخوردار بوده اند و یا حتی بعضا جزء افرادی با عقب افتادگی ذهنی بوده اند، اما توانسته اند در یک رشته خاصی بدرخشند و موفقیت های چشم گیری از خود بروز دهند. به این توانایی فرد استعداد گفته می شود.

به گفته پیتر تیلور، هوش به عنوان یک توانایی عمومی است که آن را می توان به ۶ توانایی جداگانه تقسیم کرد:

  • سازگاری با محیط جدید یا تغییرات در محیط فعلی
  • ظرفیت دانش و توانایی آن برای به دست آوردن و دستیابی به موفقیت
  • ظرفیت برای اندیشه و تفکر انتزاعی
  • توانایی درک روابط
  • توانایی ارزیابی و قضاوت
  • ظرفیت تفکر اصلی و مولد

داشتن اطلاعات و دانش لازم در مورد هوش و استعداد، می تواند به والدین کمک کند تا بتوانند فرزندان باهوش تری پرورش دهند و از روی نشانه های فردی و ویژگی های رفتاری فرزندانشان، تشخیص دهند که کودکشان باهوش است یا با استعداد.

در ادامه به ویژگی های کودک باهوش و کودک با استعداد می پردازیم.

 تشخیص یک کودک باهوش

هشت هوش برتر را در ابتدا توضیح خواهیم داد و بررسی می کنیم که کودکانی که دارای هوش بالایی در هر نوع هستند، چه ویژگی هایی دارند.

مطالب مرتبط
چگونه یک کودک با استعداد را تشخیص دهیم؟

هوش زبانی و کلامی (تلفظ خوب و صحیح کلمات)

اینگونه بچه ها زودتر می توانند صحبت کنند و زبان را با زیاد حرف زدن و خواندن ترانه ها و داستان ها آموزش می بینند و می توانند به زودی خواندن را آغاز کنند. آنها عاشق قصه ها و گوش دادن به داستان هایی هستند که برایشان خوانده می شود.

به عنوان مثال، نام شوهر من لون است. وقتی دخترم، آیلین، کمتر از یک سال داشت، یک ماشین چمن زنی را دید و با صدای بلندی گفت: “بابا چمن، بابا چمن “. او همچنان به همین روش ادامه داد و در سن ۶ سالگی قادر بود داستان تعریف کند.

 هوش منطقی (مناسب مسائل ریاضی و حل مشکلات منطقی)

شاید یکی از بچه های شما هنوز شروع به حرف زدن نکرده باشد، اما در ساختن پازل استعداد بالایی داشته باشد و بتواند قطعات بزرگ را به یکدیگر متصل کند. اگر این چنین باشد، احتمالا در آینده مهندسی خواهید داشت که همیشه قادر خواهد بود از این هوش خود برای تفکر منتقدانه و حل مشکلات استفاده کند.

هوش فضایی (ارتباط خوب با تصاویر)

آیا شما یک هنرمند کوچک در دستانتان دارید؟ این کوچولوها، عاشق  نقاشی کشیدن هستند و زمانی که در حال پیاده روی باشید، می توانند تشخیص دهد کجا هستید. (این خانه ای آبی است که دیروز با یک سنجاب کوچک دیدیم). این کودک، همچنین عاشق دیدن کتاب های عکس دار و عکس های خانوادگی است.

هوش بدنی و حرکتی (مناسب در ورزش و حرکت)

بعضی از کودکان زودتر راه می افتند. فردی تعریف می کرد: پسر من بریکان، خیلی زود به راه افتاد (او در ۹ ماهگی راه می رفت در حالی که خواهر دوقلوی او تا ۱۵ ماهگی نمی توانست راه برود)، در سن ۲ سالگی بدون تمرین، دوچرخه سواری می کرد و  مانند یک ستاره ماراتن راه می رفت. حفظ تعادل او استثنایی است و به راحتی ورزش می کند. شما ممکن است کودکی داشته باشید که هنوز نتواند بخواند، اما یک ستاره در تیم فوتبال لیل کیکرز باشد. خوش به حالش!

مطالب مرتبط
چگونه یک کودک با هوش و با استعداد پرورش دهیم؟

هوش موسیقیایی (مناسب در موسیقی و نواختن موزیک)

آیا دختر کوچولوی شما یک ستاره موسیقی در کلاس است؟ آیا او با ابزاری مانند گلدان ها و تابه ها، ادوات موسیقی درست می کند و عاشق آواز خواندن در وان حمام است؟ اگر چنین است، احتمالا او دارای استعداد در موسیقی است. همانطور که او را پرورش می دهید، بر روی مهارت های او نیز کار کنید  زیرا که موفقیت به آسانی به دست نمی آید!

هوش ارتباطی با مردم ( مناسب روابط با مردم و ارتباطات اجتماعی)

بعضی از کودکان در ارتباط بر قرار کردن با مردم، موفق تر هستند. آنها در خارج از منزل می توانند با افراد غریبه صحبت کنند و احتمالا هرگز از اینکه در مهد کودک رها شوند، ناراحت نمی شوند، زیرا دوستانی دارند که می توانند با آنها بازی کنند. آنها جذاب  و دلربا هستند!

 هوش درون فردی (هوشمندی و زیرکی)

برخی از بچه ها در خواندن احساسات خود و تفکر عمیق در مورد آنها بسیار عالی هستند. آنها منعکس کننده حالات خود و بی نظیر بوده و همیشه می دانند چه زمانی غمگین، گوشه گیر یا خجالتی هستند و چرا. در زمانی که با بچه ها  برای کمک به درک احساساتشان کار می کنیم، برخی از این بچه ها به طور طبیعی، از احساسات خودشان آگاهی دارند.

هوش طبیعی (طبیعتی هوشمندانه)

آیا کوچولوی شما زمانی را  برای تماشای حشرات صرف می کند؟ آیا عاشق بازی کردن در گل و لای است؟ آیا او همیشه از پنجره به بیرون اشاره می کند؟ اگر این چنین است، احتمالا از یک هوش طبیعی برخوردار است و باغ، پیاده روی و غلتیدن در میان برگ ها را دوست دارد.

بنابراین امشب، بررسی کنید که کودک شما دارای کدام یک از انواع هوش است تا بهتر بتوانید نقاط قوت او را در نظر بگیرید. شناختن این نقاط قوت به او اجازه می دهد تا بر موانع غلبه کند و در زندگی اش موفق باشد.

مطالب مرتبط
ابتلای مردان به ویروس جنسی پاپیلوم انسانی یا HPV دهانی و عوارض آن

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام ولینک دهی مستقیم مجاز است

نظرات بسته شده است.