بهترین ویتامین ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن

0

وظیفه اصلی سیستم ایمنی بدن محافظت از ما در برابر باکتری ها و ویروس ها و … است. با این حال، سیستم ایمنی بدن بعضی اوقات نمی تواند به درستی وظیفه خود را انجام دهد و این می تواند به بیماری، عفونت و یا هر عارضه و مشکلی منجر شود. این جایی است که بدن پس از آن نیاز به تقویت سیستم ایمنی با استفاده از ویتامین ها و دیگر مواد مغذی دارد.  در این مقاله، ما بهترین ویتامین هایی را که برای سلامت سیستم ایمنی مفید می باشد آورده ایم.

سیستم ایمنی بدن شما حاوی بافت، آنتی بادی، سلول های سفید خون، مواد شیمیایی و تمام ارگان های سیستم لنفاوی است که با هم برای محافظت از شما کار می کنند. آنها اولین خط دفاع خود را در برابر مهاجمینی مانند میکروارگانیسم ها و میکروب ها ایجاد می کنند. به یاد بیاورید که ویتامین ها چگونه با میکروبیوم شما برای یک سیستم ایمنی قوی و سالم کار می کنند.

بهترین ویتامین ها برای سلامت سیستم ایمنی

فقدان تغذیه مناسب یکی از موارد کلیدی آسیب به سیستم ایمنی بدن است. خوشبختانه ویتامین ها دارای خواصی هستند که به حفاظت از سیستم ایمنی کمک می کنند و در برابر بیماری، باکتری ها و عفونت مبارزه می کنند. ممکن است ویتامین ها را از غذاهای رژیم غذایی و همچنین مکمل ها دریافت کنید.

بعضی از ویتامین ها دارای قدرت محافظت از دستگاه ایمنی  هستند. بهترین ویتامین ها برای سلامت سیستم ایمنی شامل ویتامین C، ویتامین B6، ویتامین E، ویتامین D3، ویتامین A، ویتامین B9 (فولات یا اسید فولیک) و ویتامین K می باشند.

ویتامین C

ویتامین C (اسید اسکوربیک) یکی از بزرگترین تقویت کننده های دستگاه ایمنی است. این ویتامین که محلول در آب است، یک ویتامین آنتی اکسیدان است که نقش حیاتی در افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف به علت استرس دارد.

مطالب مرتبط
سکسکه مزمن و چگونگی جلوگیری از آن

مصرف کافی ویتامین C می تواند به شما در جلوگیری از ویروس ها، سرماخوردگی و سایر عوارض مانند عفونت های ریه و پنومونی کمک کند. برعکس، یک سیستم ایمنی ضعیف به علت کمبود ویتامین C ممکن است هر عفونت را شدیدتر کند و این در بین افراد سالمند حتی بدتر است.

افزایش ویتامین C همچنین موجب افزایش تولید پروتئین های تقویت کننده دستگاه ایمنی با تکثیر سلولی می شود. این شبکه ای است که به سیستم ایمنی قوی منجر می شود. به عنوان یک آنتی اکسیدان، ویتامین C نیز باعث خنثی سازی رادیکال های آزادی می شود که ممکن است به دیگر سلول ها آسیب برسانند.

ویتامین B6

ویتامین B6 (پیریدوکسین) جزو خانواده  ویتامین B است که نقش مهمی در سطوح انرژی و ایمنی دارد. کمبود ویتامین B6 همچنین منجر به خستگی، کاهش انرژی و درد مزمن می شود. تحقیقات نشان می دهد که دوزهای بالایی از مکمل های ویتامین B6 (50 میلی گرم یا ۱۰۰ میلی گرم در روز) می توانند پاسخ دستگاه ایمنی را در بیماران با مشکلات حاد ا افزایش دهند.

مصرف مناسب ویتامین B6 به ویژه برای سیستم ایمنی بدن به خصوص در افراد مسن حیاتی است. التهاب مزمن نیز باعث تضعیف تریپتوفان می شود و ممکن است باعث از دست دادن پرییدوکسال ۵P-فسفات (PLP) شود که نیاز به ویتامین B6 را افزایش می دهد.

ویتامین E

ویتامین E (توکوفرول) ویتامین آنتی اکسیدان بسیار قوی است که به تقویت ایمنی و مبارزه با عفونت کمک می کند. کمبود ویتامین E منجر به افزایش بیماری های عفونی و تومور می شود.

تحقیقات نشان می دهد که سطح ویتامین E کم با مشکلات گوارشی مرتبط است، از جمله جذب کمتر مواد مغذی در دستگاه گوارش. این منجر به بروز انواع مسائل ایمنی، از جمله آسیب دیدن پوست، مشکلات هورمونی، اختلالات چشم، آسیب عصبی و عضلاتی و التهاب می شود.

مطالب مرتبط
بیماری فیموزیس در آلت مردانه و آنچه لازم است بدانید

از سوی دیگر، ویتامین E بدست آمده طریق غذا و مکمل میتواند باعث ایجاد تمایز بالاتری از سلولهای غیرقابل رشد T در تیماس شود که منجر به بهبود ایمنی بدن، به ویژه در سالمندان می شود.

ویتامین A

ویتامین A (رتینول و بتا کاروتن) ویتامین محلول در چربی و آنتی اکسیدان قوی است که نقش حیاتی در افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن دارد. ژن های دخیل در پاسخ ایمنی توسط ویتامین A تنظیم می شوند که برای مبارزه با بیماری هایی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا و شرایط جدی تر مانند بیماری های خودایمنی و سرطان مورد نیاز است.

کمبود ویتامین A منجر به عفونت تنفسی، آسیب زودرس پوست و مسائل گوارشی می شود. مصرف ناکافی همچنین باعث کاهش  عملکرد سلول های ایمنی مانند  ماکروفاژها و نوتروفیل ها می شود.

اسید فولیک (ویتامین B9)

فولات (اسید فولیک مصنوعی) نیز ویتامین B9 نامیده می شود. علائم عمومی کمبود فولات عبارتند از: عملکرد ضعیف ایمنی و بیمار بودن در اکثر مواقع , خستگی مزمن؛ زخم و کم خونی , رنگ پریدگی و مسائل گوارشی مثل نفخ، یبوست و IBS (سندرم روده تحریک پذیر).

فولات همچنین باعث تولید بیشتر و عملکرد بهتر سلول های سفید خون می شود. تحقیقات نشان می دهد که فولات باعث افزایش توزیع سلول T و تقسیم سلولی می شود تا ایمنی را افزایش دهد. سلول های T لنفوسیت ها هستند که نقش مهمی در ایمنی دارند.

ویتامین K

ویتامین K یک ویتامین محلول در چربی است که در سلامت قلب و استخوان نقش زیادی دارد. این ویتامین به عنوان بهترین ویتامین برای سلامت سیستم ایمنی محسوب می شود. ویتامین K توسط باکتری های موجود در روده، از غذاهایی که مصرف می کنید، جذب می گردد. بنابراین سطح ویتامین K بدنتان، به سلامت دستگاه گوارش شما بستگی دارد.

کمبود ویتامین K می تواند منجر به  سندرم روده تحریک پذیر یا IBS، بیماری التهابی روده و سایر مشکلات روده شود. سایر شرایطی که بدن از جذب ویتامین K جلوگیری می کند شامل بیماری های کبدی، بیماری کیسه صفرا، بیماری سلیاک و حساسیت گلوتن می باشد.

مطالب مرتبط
آیا یک رژیم غربی به طور دائمی سیستم ایمنی بدن را تغییر می دهد؟

مکمل های حاوی این ویتامین ها اغلب در دوزهایی تجویز می شوند که بیش از حد مجاز روزانه توصیه شده, است. در نتیجه، داشتن یک رژیم غذایی غنی از تمام ویتامین ها بهترین راه برای به دست آوردن ویتامین های مورد نیاز بدن برای داشتن سیستم ایمنی سالم است.

منابع غذایی ویتامین ها

ویتامین A

 سیب زمینی شیرین، کلم، هویج، اسفناج، کبد گوشت گاو، کاهو رومی، کره، تخم مرغ، اسکواش زمستانه، کلم بروکلی، زردآلو، کتانوپ، انبه، فلفل قرمز و ماهی تن

ویتامین B6

 گوشت گاو ، ماهی تن، سینه مرغ، دانه های آفتابگردان، دانه های کنجد، نخود، نخود فرنگی، آووکادو، لوبیا و پسته

ویتامین B9

اسفناج، کلم بروکلی، مارچوبه، نخود سیاه چغندر، کبد و گوشت گاو، بروکسل، سبزیجات ، لوبیا، آووکادو، کاهو رومی و پرتقال

ویتامین C

 فلفل قرمز، فلفل سبز، تخمه و روغن آفتابگردان، گواوا، کیوی، پرتقال، توت فرنگی، پاپایا، بروکلی، جعفری، آناناس، گریپ فروت، گل کلم، انبه و جوانه های بروکسل

ویتامین D3

 پالتو، کپور، ماهی خال مخالی، ماهی قزل آلا، ماهی سالمون،  ماهی قزل آلای رنگین کمان، ساردین ، روغن کبد ماهی، ماهی تن، تخم مرغ، شیر خام، قارچ مایتک، و قارچ پرتابل

ویتامین E

 فندق، بادام، تخم آفتابگردان، انبه، آووکادو، کلم بروکلی، اسفناج، اسطوخدوس قارچ، فلفل، زیتون،  گوجه فرنگی ، کیوی

ویتامین K

 سبزیجات و قارچ، پیاز بهاره، بروکسل،  اسفناج، مارچوبه، کلم بروکلی، سبزیجات دریایی، خیار، کلم، توت فرنگی، کبد مرغ و گل کلم

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.