چرا با یکی از حفره های بینی خود نفس می کشیم

0

چرا تنها با یکی از حفره های بینی خود نفس می کشیم

شما همواره از یکی از حفره های بینیِ خود بیشتر از دیگری نفس می کشید، البته ممکن است این موضوعی باشد که چندان بدان توجه نکنید مگر اینکه بیمار شوید.

در طول روز، دو حفره  بینی جای خود را با هم عوض می کنند  و حفره دیگر بینی تان شروع به کار می کند، اما به راستی چرا؟ این فرایند همانند بسیاری از چیزهای دیگری که در بدن شما به صورت خودکار انجام می شوند همانند هضم و یا کنترل ضربان قلب به وسیله سیستمی که سیستم عصبی خودکار نامگذاری شده ، کنترل می گردد.

در بینی شما، این سیستم چرخه کارکرد حفره های بینی را کنترل می کند، به طوری که هر حفره بینی دارای عملکرد موثری می باشد.
طبق گزارش کتابخانه ملی پزشکی آمریکا، چرخه تغییر عملکرد هر یک از حفره های بینیِ شما  چندین بار در طول روز اتفاق می افتد و تنها زمانی شما متوجه آن خواهید شد که یکی از حفره های بینی تان مسدود شده باشد.

به منظور باز کردن یک حفره و بستن دیگری، سیستم خودکار بدن، بافت آن را از خون انباشته می سازد. جنیفر شو از سی ان ان می گوید: افزایش جریان خون در یکی از حفره ها سبب مسدود شدن ان برای ۳ تا ۶ ساعت و واگذاری عملکرد آن به حفره دیگر  می گردد.

همانطور که مت سونیاک بیان داشته اعتقاد بر این است که این چرخه به شما در احساس بوی غذاها کمک خواهد کرد و بر میزان حس بویایی شما نیز تاثیر گذار خواهد بود. بعضی از انسان ها بو ها را  به سرعت از طریق بینِیِ خود احساس می کنند، در حالی که دیگران به زمان بیشتری برای درک و حس همان بو نیاز دارند.
اگر یک طرف بینی شما به اندازه کافی باز  و سمت دیگر اندکی بسته باشد شما به سرعت تمام بوها را تشخیص خواهید داد.

مطالب مرتبط
مواد شیمیایی مورد استفاده برای تولید محصولات با ایجاد اختلالات مغزی در کودکان مرتبط هستند

علاوه بر این، این فرآیند ممکن است از ایجاد اختلال در حفره های بینی تان ممانعت نماید، زیرا جریان دائمی هوا در درون هر دو حفره بینی به شدت می تواند آن ها را خشک کرده و موهای زائد کوچکی را که از بدن در برابر آلاینده های خارجی محافظت می کنند، از بین ببرد.

سونیاک می گوید: هنگامی که بیمار می شوید، کل این فرآیند می تواند برای شما  غیر قابل تحمل و عذاب آور شود، چرا که عملکرد روتین یک بینی که به صورت خودکار بسته شده با مسدود شدن حفره دیگر که به دلیل بیماری گرفته است سبب بروز اختلالاتی می شود.

در واقع، شما فقط زمانی که سرما می خورید و یا دچار آنفولانزا می شوید به فرایند خودکار مسدود شدن بینی تان پی خواهید برد.

بنابراین، دفعه بعدی که متوجه شدید تنها بایکی از حفره های بینی تان نفس می کشید بدانید که این پروسه جزو فرایندهای طبیعی و خودکار بدن تان است و جای هیچ گونه ترسی وجود ندارد چرا که بدن تان با این کار، از شما در برابر بسیاری از عفونت ها محافظت می کند.

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.