خارش ناشی از عفونت قارچی ناحیه کشاله ران یا Jock Itch چیست؟

0

خارش ناشی از عفونت قارچی ناحیه کشاله ران یا Tinea cruris، که اغلب به عنوان Jock Itch شناخته می شود، نوعی عفونت قارچی پوست است. متعلق به گروهی از عفونت های قارچی پوست به نام tinea است. مانند سایر عفونتهای tinea، این نوع عفونت نیز توسط قارچهای انگلی ایجاد می شود که به عنوان درماتوفیت شناخته می شوند. این قارچ های میکروسکوپی بر روی پوست و همچنین مو و ناخن ها زندگی می کنند.

 معمولا بی ضرر هستند، اما در مناطق گرم و مرطوب می توانند به سرعت تکثیر یافته و باعث عفونت شوند. به همین دلیل است که Jock Itch( خارش ناشی از عفونت قارچی ناحیه کشاله ران) ، معمولا در پوست اطراف کشاله ران، قسمت داخلی ران ها و باسن ایجاد می شود.

این نوع عفونت در مردان و نوجوانان شایع است. عفونت باعث ایجاد جوشهایی می شود که اغلب خارش یا سوزش دارند. مناطق آسیب دیده نیز می توانند قرمز، پوسته پوسته یا زبر شوند.

اگرچه Jock Itch( خارش ناشی از عفونت قارچی ناحیه کشاله ران) می تواند پر دردسر باشد، اما معمولا عفونتی خفیف است و درمان به موقع،بروز علائم را به حداقل می رساند و از گسترش عفونت جلوگیری میکند.

اکثر مردم به راحتی و با استفاده از داروهای ضد قارچی موضعی و تمییز و خشک  نگه داشتن منطقه آسیب دیده، از پیشرفت عفونت جلوگیری میکنند.

نشانه های Jock Itch( خارش ناشی از عفونت قارچی ناحیه کشاله ران) چیست؟

نشانه های شایع این عفونت در منطقه آسیب دیده عبارتند از:

  • قرمزی
  • خارش دائمی
  • احساس سوزش
  • پوسته پوسته شدن، لایه لایه شدن یا ترک خوردن پوست
  • محل خارش و جوشها با ورزش یا فعالیت، بدتر می شوند
  • تغییر رنگ پوست

در صورت خوب نشدن یا بدتر شدن جوشها،از پماد هیدروکورتیزون (ضد خارش) میتوان استفاده کرد

مطالب مرتبط
ارتباط تنگاتنگ بین بیماری طیف اوتیسم و صرع

این عفونت معمولا در رانها و قسمتهای داخلی ران، دیده میشوند و امکان پخش شدن آنها به شکم و باسن نیز وجود دارد، اما  معمولا بیضه ها را تحت تاثیر قرار نمی دهد.

چه چیزی باعث Jock Itch( خارش ناشی از عفونت قارچی ناحیه کشاله ران) می شود؟

علت خارش ناشی از عفونت قارچی ناحیه کشاله ران، گروهی از قارچ ها هستند که به نام درماتوفیتس ها شناخته می شوند. این قارچ ها به طور طبیعی بر روی پوست شما زندگی می کنند و  معمولا مشکلاتی را ایجاد نمی کنند. با این حال، بعد از انجام تمرینات ورزشی، لباس ورزشی مرطوب خود را تعویض کنید زیرا تماس طولانی مدت پوست با لباس مرطوب، سرعت تکثیر این قارچ را افزایش میدهد.

رشد بیش از حد درماتوفیت ها در ناحیه کشاله ران، به عفونت خارش ناشی از عفونت قارچی ناحیه کشاله ران تبدیل می شود.

قارچی که باعث خارش ناشی از عفونت قارچی ناحیه کشاله ران می شود بسیار مسری است و ممکن است عفونت قارچی، از طریق تماس نزدیک با فرد آلوده یا از طریق تماس با لباس های شسته نشده فرد آلوده، سرایت کند.

اصطلاح “خارش ناشی از عفونت قارچی ناحیه کشاله ران” ممکن است نشان دهنده این تصور باشد که تنها ورزشکاران به این عفونت گرفتار میشوند، اما می تواند برای هر کسی اتفاق بیفتد.کسانی که دارای اضافه وزن هستند احتمال بیشتری دارند که دچار این عفونت شوند چون این قارچ در لایه های چین خورده و عرق کرده پوست، میتواند رشد کند.

به عنوان یک اقدام پیشگیرانه، به صورت روزانه، با آب و صابون، مناطق کشاله ران و زیر بغل را شستشو دهید. خارش ناشی از عفونت قارچی ناحیه کشاله ران همچنین بر اثر تماس طولانی مدت با رطوبت و اصطکاک با لباس ها نیز ممکن است ایجاد شود.

مطالب مرتبط
دیابت: آیا ژن درمانی می تواند سطح قند خون را تنظیم کند؟

چگونگی تشخیص خارش ناشی از عفونت قارچی ناحیه کشاله ران

پزشک احتمالا با انجام معاینه فیزیکی و بررسی ناحیه آسیب دیده پوست، خارش ناشی از عفونت قارچی ناحیه کشاله ران را میتواند تشخیص دهد.

در بعضی موارد، ممکن است پزشک برای تشخیص این وضعیت، از سلولهای پوست، نمونه برداری کند. نمونه برداری ممکن است سایر اختلالات پوستی مانند پسوریازیس را نیز مشخص کند.

چگونگی درمان خارش ناشی از عفونت قارچی ناحیه کشاله ران

در بیشتر موارد، خارش ناشی از عفونت قارچی ناحیه کشاله ران را می توان در خانه به طور موثری درمان کرد. برای خلاص شدن از عفونت، از روش های زیر میتوانید استفاده کنید:

استفاده از یک پماد، پودر یا اسپری ضد قارچ در ناحیه آسیب دیده

شستشوی کامل منطقه آسیب دیده با صابون و آب گرم

خشک کردن منطقه آسیب دیده بعد از حمام کردن و ورزش

تعویض هر روزه لباس ها و لباس های زیر

پوشیدن لباس پنبه ای گشاد

درمان هر گونه عفونت  قارچی از جمله عفونت قارچی پای ورزشکاران

چه وقت باید در مورد خارش ناشی از عفونت قارچی ناحیه کشاله ران، به پزشک مراجعه کنم؟

اگر علائم، با درمانهای خانگی، پس از دو هفته، بهبود نیافتد، باید به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است به یک عفونت ثانویه مبتلا شده باشید که به درمان سریع نیاز دارد.

اگر دچار خارش ناشی از عفونت قارچی ناحیه کشاله ران هستید و با مصرف داروهای بدون نسخه و داروهای خانگی، پاسخی مبنی بر بهبودی، دریافت نکردید، پزشک ممکن است داروی قوی تری را تجویز کند. داروهایی که احتمالا تجویز میشوند عبارتند از:

داروهای موضعی

  •  اکونازول (اکوزا)
  • اکسیکونازول (اکسیستات)

داروهای خوراکی

  • ایتراکونازول( اسپرانوکس)
  • فلوکونازول (دیفلوکان)

داروهای ضد قارچی خوراکی ممکن است عوارض جانبی ناخوشایندی، مانند ناراحتی معده و سردرد ایجاد کنند. در صورت داشتن هر یک از این عوارض جانبی، با پزشک خود صحبت کنید.

مطالب مرتبط
10 مزیت شگفت انگیز زایلیتول که باید بدانید

چگونه می توان از خارش ناشی از عفونت قارچی ناحیه کشاله ران پیشگیری کرد؟

رعایت بهداشت، بهترین حالت ممکن برای پیشگیری از خارش ناشی از عفونت قارچی ناحیه کشاله ران است. شستن مرتب و منظم دست ها، می تواند خطر گرفتن این عفونت از دیگران راکاهش دهد. همچنین داشتن پوستی تمیز و خشک ، به ویژه در ناحیه اطراف کشاله ران، اهمیت دارد.

منطقه آسیب دیده را به طور منظم با صابون بشویید و پس از حمام، کاملا آن ناحیه را خشک کنید. استفاده از پودر بچه در اطراف کشاله ران از رطوبت بیش از حد پیشگیری میکند.

 لباسهای تنگ نپوشید زیرا ممکن است خطر ابتلا به خارش را بیشتر کند. لباس های تنگ باعث سایش و اصطکاک پوست شده و پوست را بیشتر تحریک میکند. سعی کنید از شورت های پاچه دار استفاده کنید.

 در هوای گرم و مرطوب، از لباسهای گشاد استفاده کنید. لباسهای گشاد از عرق کردن جلوگیری میکنند زیرا محیط گرم و رطوبت برای رشد قارچ ها بسیار مناسب هستند. لباس های ورزشی خود را پس از هربار استفاده، بشوئید.

 عفونت پای ورزشکاران نیز توسط همین قارچ هایی که باعث خارش ناشی از عفونت قارچی ناحیه کشاله ران می شوند، به وجود می آیند. اگر به این نوع عفونت مبتلا هستید، به سرعت آن را درمان کنید. از حوله ای که برای پای خود استفاده میکنید، برای مناطق دیگر استفاده نکنید زیرا باعث پخش شدن این عفونت به ناحیه کشاله ران میشود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.