افزایش خطر ابتلا به سرطان ناشی از دیابت و چاقی

0

افزایش خطر ابتلا به سرطان ناشی از دیابت و چاقی

تحقیقات جدید، گویای افزایش خطر ابتلا به سرطان ناشی از دیابت و چاقی است. محققان در چندین موسسه در سراسر جهان – از جمله کالج امپریال لندن در انگلستان و آژانس بین المللی تحقیقات سرطان سازمان بهداشت جهانی (WHO) در لیون، فرانسه اخیرا اعلام کرده اند که سرطان های مربوط به بیماری های متابولیکی، به ویژه دیابت و چاقی، به طور فزاینده ای بروز می کند و خطر ابتلا به سرطان ناشی از دیابت و چاقی هر روز بیشتر می شود.

بر اساس اطلاعات تیم تحقیقاتی، ۵.۶ درصد از موارد سرطان در سراسر جهان در سال ۲۰۱۲ با دیابت، پیش دیابت و شاخص توده بدنی بالا (BMI) ارتباط داشتند که بیش از ۲۵ کیلوگرم در هر متر مربع تعریف شده است. از مجموع این موارد، ۳.۹ درصد موارد مربوط به دیابت بود: تقریبا دو برابر مواردی که مربوط به BMI بالا می شد.

سرطان ناشی از دیابت و چاقی

نویسنده تحقیق دکتر جاناتان پیرسون استوتارت و همکارانش برآوردهای احتمالی سرطان های مربوط به دیابت و سایر بیماری های متابولیکی در چند سال آینده را پیش بینی کرده اند و پیش آگهی آنها دلگرم کننده نیست. یافته های این تحقیق محققان در روزنامه دیابت لانست و اندوکرینولوژی منتشر شده است.

ارتباط دیابت و BMI بالا
دیابت و BMI بالا به طور چشمگیری خطرناک است

براساس گزارش هایی که در سال گذشته در The Lancet منتشر شد، حدود ۴۲۲ میلیون بزرگسال در سراسر جهان به همراه بیماری دیابت زندگی می کنند و ۲.۰۱ میلیارد بزرگسال دارای اضافه وزن یا چاقی هستند.

دیابت و چاقی از عوامل خطر در بسیاری از انواع مختلف سرطان مانند روده بزرگ، سرطان لوزالمعده، و همچنین سرطان های کبد و کیسه صفرا، سرطان سینه و سرطان آندومتر می باشد. دکتر جاناتان پیرسون استوتارت می گوید:

“با توجه به شیوع این عوامل پر خطر سرطان، تلاش های بالینی و بهداشت عمومی باید بر روی شناسایی اقدامات پیشگیرانه و غربالگری برای جمعیت ها و بیماران فردی متمرکز شود.”

مطالب مرتبط
3 ماده غذایی افزایش دهنده ایمنی بدن که باید در زمستان بخورید

او افزود: “مهم است که سیاست های غذایی موثر برای مقابله با افزایش دیابت، BMI بالا و بیماری های مربوط به این عوامل خطر ساز اجرا شود.” مطالعه جدید با توجه به افزایش میزان بروز ۱۸ نوع سرطان مرتبط با دیابت و BMI بالا در ۱۷۵ کشور بین ساله ای ۱۹۸۰ و ۲۰۰۲ صورت گرفت. محققان با استفاده از داده های GLOBOCAN، میزان بروز ۱۲ نوع سرطان را در ۱۷۵ کشور در سال ۲۰۱۲ با توجه به سن و جنس بیمار بررسی کردند.

دکتر پیرسون اشتوتارت و همکارانش متوجه شدند که اکثر موارد سرطان مربوط به دیابت و BMI بالا – یعنی ۳۸.۲ درصد موارد – به کشورهای غربی با درآمد بالا اشاره می کرد. دومین مورد مربوط به کشورهای شرق و جنوب شرقی آسیا، در حدود ۲۴.۱ درصد موارد بوده است. کشورهای کم درآمد و متوسط موارد کمتری از سرطان را در بر می گیرند، اما به نظر می رسد که دیابت و شاخص توده بدنی بالا، تأثیر قویتری در این مناطق داشته باشند. در کشورهایی مانند مغولستان، مصر، کویت و وانوتو، بین ۹ تا ۱۴ درصد از کل سرطانها مربوط به BMI و دیابت بود. با این حال، در همان زمان، تانزانیا، موزامبیک و ماداگاسکار کمترین میزان شیوع سرطان مرتبط با وزن و دیابت را شامل می شدند.

سرطان کبد (۵/۲۴ درصد موارد) و سرطان آندومتر (۴/۳۸ درصد موارد) در سطح جهانی، شایعترین نوع سرطان از کسانی است که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند.

در یک زمینه خاص منطقه ای، ۳۰.۷ درصد موارد از سرطان کبد در آسیای میانه با درآمد بالا ایجاد شده است. سرطان کبد به میزان ۵۳.۸ درصد موارد در کشورهای شرق و جنوب شرقی آسیا را تشکیل می دهد. سرطان سینه و سرطان آندومتر در کشورهای با درآمد بالا، ۹/۴۰ درصد موارد در کشورهای اروپای مرکزی و شرقی و کشورهای جنوب صحرای آفریقا رخ داده بود.

مطالب مرتبط
تورم لب به چه علتی رخ می دهد؟ از عوامل تا راه های درمان

پیش بینی نگران کننده برای میزان سرطان ناشی از دیابت و چاقی

مسئله ای که نگران کننده تر است این است که دکتر پریسون استوتارت و همکارانش تخمین می زنند، شماری از موارد سرطان مربوط به دیابت و چاقی در سراسر جهان افزایش می یابد، زیرا این شرایط متابولیسمی رو به گسترش است.

افزایش پیش بینی شده در مورد سرطان های مرتبط با دیابت و وزن، در سال ۲۰۲۵ نشان می دهد که سرطان بیش از ۳۰ درصد برای زنان و مردان به طور متوسط ​ افزایش می یابد.

طبق گفته دکتر پریسون استوتارت ، “افزایش دیابت و بالا بودن BMI در سرتاسر جهان می تواند منجر به افزایش قابل توجهی در میزان سرطان های مرتبط با این عوامل خطرناک شوند، اگر هیچ کاری برای کاهش آنها انجام نگیرد.”

وی افزود: “با توجه به افزایش هزینه های بیماری های سرطان و متابولیسم، این پیش بینی ها، هشدار دهنده است. نیاز به بهبود اقدامات کنترل و افزایش آگاهی در مورد ارتباط بین سرطان، دیابت و BMI به میزان زیادی وجود دارد.”

محققان می گویند بهترین راه حل در این مرحله، تلاش های مداوم برای جلوگیری از افزایش بیماری های متابولیک است تا خطر سرطان را در آینده کاهش دهیم.

هرگونه کپی برداری با نام وردنگار مجاز می باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.