خواب آسوده در آخر هفته می تواند شما را از مرگ زودهنگام برهاند

0

خواب آسوده در آخر هفته می تواند شما را از مرگ زودهنگام برهاند

با توجه به آخرین تحقیقات به عمل آمده، خواب بیشتر در آخر هفته ها ممکن است باعث کاهش مشکلات ناشی از سلامتی در طول هفته شود و حتی خطر ابتلا به مرگ را کاهش دهد.

مطالعه بر روی بیش از ۳۸  هزار  بزرگسال نشان داد که مرگ و میر بالاتر در میان بزرگسالان جوان و میانسالی که کمتر از پنج ساعت در شب هنگام می خوابند بیشتر است – اما زمانی که آن ها  این کمبود خواب را در آخر هفته ها جبران می کنند، تفاوت در میزان مرگ و میر ناپدید می شود.

این مطالعه طولانی اثبات نمود که خوابیدن بیشتر در آخر هفته ها می تواند از آسیب دیدن بدن ما، به علت کمبود خواب جلوگیری کند، اما  تیم Torbjörn Åkerstedt از دانشگاه استکهلم سوئد می گوید که این امر مزایای جانبی زیادی را برای ما به همراه دارد.

دانشمندان می گویند برای اینکه خواب آخر هفته بتواند موثر باشد باید یک خواب طولانی مدت، عمیق و پایدار باشد تا بتواند اثرات بی خوابی روزهای هفته را از بین ببرد.

در حالی که مطالعات فراوانی در رابطه با رابطه بین خواب و سلامت انجام شده، اغلب، تعادل بین روزهای هفته و تعطیلات آخر هفته در نظر گرفته نشده است لذا محققان در این مطالعه، ارتباط بین خواب آخر هفته و میزان سلامت را مورد بررسی قرار دادند.

در این مطالعه داده های خود گزارش شده  مجموع  ۱۵ هزار نفر مورد استفاده قرار گرفت و محققان لیست خواب آن ها را در طول روزهای کاری و روزهای تعطیل، که به خاطر سادگی به عنوان “روزهای هفته” و “تعطیلات آخر هفته” دسته بندی د شدند مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

علاوه بر این ، این تیم از مدل های آماری برای تعیین تأثیر عوامل تاثیر گذار مانند جنسیت، شاخص توده بدنی، فعالیت بدنی، مصرف الکل و اینکه آیا فرد سیگاری است یا نه، استفاده نمودند.

مطالب مرتبط
اخیرا درصد مرگ و میر ناشی از عفونت قارچی بیشتر از مالاریا بوده و محققان در مورد این مقاومت جدید دارویی هشدار داده اند

در افراد دارای خواب سبک  و بازه ی سنی زیر ۶۵ سال   که کمتر از پنج ساعت در شب های هفته و آخر هفته ها می خوابیدند – میزان مرگ و میر، ۶۵ درصد بالاتر از گروه مرجع بود که شش یا هفت ساعت در شبانه روز استراحت می کردند.

این نتایج بر اساس سوابق مرگ و میر ۱۳ سال گذشته به دست آمد، گرچه باید توجه داشته باشیم که رفتار خواب تنها در ابتدای دوره آزمایش اندازه گیری شده بود.
با این حال، میزان مرگ و میر افراد مبتلا به  کمبود خواب در روزهای هفته، که خوابی متوسط ​​یا طولانی در طول تعطیلات آخر هفته داشتند با گروه مرجع هیچ تفاوتی نداشت.

محققان می گویند این تفاوت در میزان مرگ و میر برای افرادی که بیش از ۶۵ سال سن دارند، قابل مشاهده نبود – شاید به این دلیل که این گروه سنی می توانند بیشتر از آن مقداری که به خواب نیاز دارند بخوابند.. در محدوده سنی سالخوردگی، بین مدت خواب و میزان مرگ و میر، هیچ  ارتباطی مشاهده نشد.

یکی دیگر از یافته های جالب این تحقیق این است که: کسانی که   بیش از نه ساعت   در شب می خوابیدند نیز دارای نرخ مرگ و میر بالاتری نسبت به گروه مرجع بودند. این امر احتمالا به این دلیل است که استراحت بیشتر در بستر باعث بروز سایر مشکلات بهداشتی و سلامتی می شود.

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.