خون آشام ها و هاری : ارتباط چیست؟

0

خون آشام ها و هاری : در ابتدا، به نظر میرسد که بین خون خواری و بیماری جدی پزشکی یک ارتباط وجود دارد. با این حال، همانگونه که خواهیم دید، این دو می توانند بسیار پیچیده باشند.

بر اساس برخی از محققان، منشا افسانه خون آشام می تواند در یک تهدید بسیار واقعی به نام هاری ریشه داشته باشد.

 هاری ها یک ویروس کشنده است که توسط نیش حیوان آلوده به انسان منتقل می شود. در سراسر جهان، هر سال تقریبا ۵۹۰۰۰ نفر را می کشد – یعنی تقریبا هر ۹ دقیقه یک مرگ. علائم اولیه شبیه به بیماری آنفلوانزا هستند، اما هنگامی که ظاهر می شوند، بیماری هاری همیشه مرگبار است.
موجودات ناقل ویروس عبارتند از راسو، سگ، شغال، روباه و خفاش ها

بوجود آمدن خون آشام

در دهه های ۱۷۰۰میلادی خون آشام ها نه تنها افسانه ها نبودند بلکه تا آنجا که به مردم عادی مربوط می شود، خون آشام ها یک نگرانی واقعی بودند. همانطور که ولتر گفت، “خون آشام ها تنها موضوع مورد مکالمه بین مردم در سال های ۱۷۳۰ و ۱۷۳۵ بود.”

و این زمانی اتفاق می افتد که در دهه ۱۷۲۰ یک بیماری اپیدمی در مجارستان بوجود آمد – به نظر می رسد همان زمان افسانه خون آشام ایجاد شده است. اما رابطه های عمیق تر وجود دارد.

رابطه های زیر توسط دکتر J. Gómez-Alonso، یک متخصص مغز و اعصاب اسپانیایی ساخته شده است، که نظریه جذاب خود را در مجله Neurology در سال ۱۹۹۸ منتشر شده است. در زیر، ما برخی از مشاهدات اصلی او را شرح می دهیم.

ابتلا در مردان:

خون آشام ها تقریبا همیشه بین مردان دیده می شود و بیماری هاری هفت بار بیشتر از زنان در مردان رخ می دهد.

گاز گرفتن:

افرادی که مبتلا به هاری هستند به طور خاص رفتار تهاجمی دارند و آن ها گاهی اوقات تلاش می کنند دیگران را گاز بگیرند. همچنین، هنگامی که یک خون آشام شما را گاز می گیرد، شما یکی از آنها می شوید، همانطور که در مورد هاری این اتفاق می افتد – با گاز گرفتن این ویروس گسترش می یابد. با این حال، بسیار کم پیش می آید هاری بوسیله گاز گرفتن توسط انسان به انسان دیگری منتقل شود.

مطالب مرتبط
8 نوع حرکت ایروبیک درون آب

بیزاری:

ممکن است موجب شود افراد با محرک های قوی یا شگفت انگیز، از جمله بوها (مانند سیر)، نور و آینه ها، مقابله کنند. در حقیقت، طبق مقاله گومز-آلونسو، “اگر کسی بتواند خودش را در یک آینه ببیند، دچار هاری نشده است”.

هنگامی که فرد مبتلا به هاری با چنین محرکی ارتباط برقرار کند، چهره آنها می تواند به عنوان اسپاسم عضلات صورت متورم شود؛ آن ها لب های خود را برای نشان دادن دندان هایشان باز می کنند و رگ های نای آنها ممکن است به حالت تعلیق درآیند و صداهای خیره کننده ای تولید کنند. آنها ممکن است از دهانشان کف و یا خونریزی داشته باشند.

بی خوابی و سرگردانی:

بعضی از افراد مبتلا به هاری برای خوابیدن دچار مشکل هستند و به همین دلیل مستعد ابتلا به شب بیداری هستند.

تحریک پذیری جنسی:

خون آشام ها اعتقاد دارند که آن ها تحریک پذیری کمتری دارند. به همین ترتیب، افرادی که مبتلا به هاری هستند، به راحتی می توانند تحریک شوند. به نظر می رسد این موضوع به این دلیل است که ویروس سیستم لنبی (لیمبیک) را که احساسات و رفتار فرد را کنترل می کند، تحت تاثیر قرار می دهد.

در برخی موارد، مردان مبتلا به هاری ممکن است دچار پریاپیسم شوند، که یک نعوظ دردناک است و گاهی اوقات برای چند روز طول می کشد.

دگرگونی:

خون آشام ها اغلب به حیوانات دیگر تبدیل می شوند – خفاش شایع ترین است. حیواناتی که دارای هاری هستند رفتار بسیار مشابهی با افراد مبتلا به هاری دارند.

بعد از مرگ:

هنگامی که کسی بر اثر هاری بمیرد، معمولا به دلیل آسفیکسی یا گرفتگی قلبی عروقی است. همچنان که بافت تجزیه می شود، بخش هایی از بدن و اندام های داخلی که تورم دارند می توانند گازهایی تولید کنند. این اختلال میتواند خون را از دهان خارج کند.

مطالب مرتبط
علت صدای مفاصل چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

تمام این اتفاقات می تواند پشت سر هم رخ دهد، اما به صورت موازی هم اتفاق می افتند.

او اضافه می کند، “این تحقیق به ما نشان می دهد که گاهی اوقات چیزهایی که ظاهرا عجیب و غریب و بی معنی هستند می توانند توضیح منطقی داشته باشند.”

“همچنین به ما یادآوری می کند که سیستم لنفاوی،” دکتر گومز-آلونسو “یا” بخش خشن و حیوانی مغز ما “نقش مهمی در رفتار ما ایفا می کند و خشونت یا رفتار جنسی غیرمعمول می تواند به راحتی اشتباه تفسیر شود و می تواند نتیجه یک اختلال سیستم لنبی باشد. ” ما نمی توانیم بگوییم که اتصال بین خون آشام ها و هاری وجود دارد، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، اما نیاز به بودجه زیادی دارد.

اختصاصی وردنگار – هر گونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.