افزایش استفاده از داروهای ضد افسردگی می تواند موجب افزایش خطر چاقی شود

0

مطالعات نشان می دهند که افزایش استفاده از داروهای ضد افسردگی می تواند موجب افزایش خطر چاقی شود

یک مطالعه جدید نشان می دهد افرادی که به مدت طولانی از داروهای ضد افسردگی استفاده می کنند، ۲۱ درصد بیشتر دچار اضافه وزن می شوند و این امر سبب ابتلای این افراد به انواع امراض ناشی از چاقی می گردد. علاوه بر این، این مطالعات نشان می دهند که چنین اختلالی امروزه در کشورهای توسعه یافته فراگیرتر است.

محققان کالج لندن کینگ، با انجام مطالعه ای نشان دادند که این اثر بعد از دو یا سه سال استفاده بیشتر خواهد شد. در این مرحله خطر ابتلای بیمارانی، که قبلا دارای وزن طبیعی بودند به انواع امراض ناشی از چاقی و یا اضافه وزن ، ۲۹ درصد بیشتر بود.

استاد متخصص بهداشت عمومی و همکارانش، مارتین گولیفورد، به این یافته ها در زمینه چاقی دست یافتند و به این نتیجه رسیدند که در طولانی مدت، استفاده روز افزون از داروهای ضد افسردگی می تواند باعث افزایش وزن افراد شود. همچنین این گونه داروها تاثیر اندکی بر درمان افسردگی داشته و لذا مداخلات درمانی مانند درمان رفتاری شناختی و همچنین گروه های درمانی باید در دستور کار قرار گیرد.

نتایجی که امروز در مجله پزشکی BMJ منتشر شده ، از تجزیه و تحلیل سیصد هزار پرونده سلامت بیماران انگلستان در سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۴  و تعیین شاخص توده بدنی و بررسی این موضوع که آیا افراد تحت مطالعه در سال های گذشته داروهای ضد افسردگی دریافت کرده اند، یا نه به دست آمده است.

افزایش وزن بیش از ۵ درصد

هر افزایش وزن بیش از ۵ درصد، در افرادی با وزن بیشتر از ۷۰ کیلوگرم ثبت شد. احتمال این افزایش وزن سالانه، در افرادی که داروهای ضد افسردگی دریافت نمی کردند،  ۸.۱ درصد و در افراد بیماری که داروهای ضد افسردگی دریافت می کردند ۱۱.۲ بود.
اما پس از سه سال مصرف داروهای ضد افسردگی، احتمال افزایش پنج درصدی وزن این افراد بیمار، در سال حدودا ۴۶ درصد بالاتر از افرادی بود که داروهای ضد افسردگی مصرف نمی کردند و این مطالعه نشان داد که این خطر افزایش وزن تا شش سال همچنان افزایش می یابد.

مطالب مرتبط
کودکان مبتلا به مالاریا بیشتر هدف نیش پشه قرار می گیرند

این تیم بر روی ۱۲ مورد از داروهای رایجی که غالبا برای افسردگی تجویز می شوند متمرکز بود و مشاهده گردید که همه این دارو ها   با افزایش وزن مرتبط هستند هر چند، بعضی از آن ها اثر جدی تری نسبت به سایرین داشتند.

میرتازاپین، شایع ترین داروی ضد افسردگی تجویز شده

میرتازاپین، شایع ترین داروی ضد افسردگی تجویز شده در NHS برای افرادی است که نمی توانند مهار کننده های بازجذب سروتونین انتخابی (SSRIs) را تحمل کنند.

رافائل گافور، نویسنده اصلی این مقاله بیان داشت که: “نتایج ما نشان می دهد که درمان با دارو های ضد افسردگی در طی یک سال  باعث افزایش خطر ابتلا به چاقی در بیماران مبتلا به افسردگی می شود.”

“از دیدگاه بالینی، این مشاهدات نیاز به مدیریت وزن فعال، متناسب و پایدار دارد که با تجویز داروهای ضد افسردگی هماهنگ شده باشد.”

نتایج حاصل از  ارزیابی های این مطالعه در مجله BMJ، منتشر گردید.  استفانو پورسیل  از دانشگاه بولونیا اذعان داشت که این افزایش خطر ابتلا می تواند به این معنی باشد که افراد افسرده  بیشتر از افراد سالم در معرض بیماری های ناشی از چاقی قرار دارند، به خصوص با توجه به این امر که میزان تجویز  این داروها در چند وقت اخیر در انگلستان و دیگر مناطق افزایش یافته است.

لذا هم اکنون سطح ریسک ابتلا به این بیماری ممکن است بی سابقه به نظر آید و تاثیر آن بر سطح سلامت جمعیت  جامعه نیز قابل توجه خواهد بود.

هزاران نفر در سال به بیماری چاقی مفرط مبتلا خواهند شد

اگر حدود ۱۳ درصد از جمعیت انگلستان داروی ضد افسردگی مصرف کنند، هزاران نفر در سال به بیماری چاقی مفرط مبتلا خواهند شد.
پروفسور دیوید بالدوین، رئیس کمیته روانپزشکی کالج سلطنتی روانپزشکان، که در این گزارش شرکت نموده بود، بیان داشت که: یافته های مربوط به میرتازاپین با بیماری چاقی مرتبط می باشد.

مطالب مرتبط
دیابت: آیا ژن درمانی می تواند سطح قند خون را تنظیم کند؟

او افزود: “پیش بینی می شود که بیماران مبتلا به افسردگی، بیشتر در معرض خطر افزایش وزن قرار داشته باشند، اما خطرهای نسبی افزایش وزن با مصرف داروهای ضد افسردگی مختلف متفاوت است و لذا باید تحقیقات بیشتری در این عرصه انجام شود.”

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.