چرا ترک داروهای ضد افسردگی سخت است؟

داروهای ضد افسردگی

داروهای ضد افسردگی – ترک ناگهانی هر گونه دارویی، اغلب با عوارض جانبی همراه است. مصرف داروی افسردگی باعث تغییرات شیمیایی در مغز فرد میشود. بدن، خود را با این تغییرات تطبیق میدهد، بنابراین قطع کردن فوری دارو، میتواند باعث بروز واکنش هایی شود که غالبا بعنوان علائم ترک، شناخته میشود.

داروهای ضد افسردگی اعتیادآور نیستند. اعتیاد به این معنی است که فرد به چیزی که در انجام آن کنترلی ندارد و قادر به ترک آن نیست، وابسته میشود، حتی اگر باعث ضرر و آسیب به فرد شود. این حالت معمولا درمورد  اعتیاد به الکل یا داروهای خاصی اتفاق می افتد.

به همین علت، در پزشکی، واکنش به ترک داروهای ضد افسردگی، سندرم توقف داروهای ضد افسردگی نامیده میشود.

ترک داروهای ضد افسردگی، از نظر احساسی و جسمی میتواند برای فرد چالش برانگیز باشد و ممکن است باعث نگرانی او شود که شاید  علائم افسردگی برگشت کنند.

ترک مصرف کدام داروهای ضد افسردگی دشوارتر است؟

ترک داروهای ضد افسردگی، علائم متفاوتی را از خود نشان میدهند. داروهای ضد افسردگی با نیمه عمر کوتاه ،عوارض جانبی بیشتری دارند و ترک آنها نیز با مشکلات بیشتری همراه است.

نیمه عمر، مقدار زمانی را شامل میشود که سطح ماده در بدن به نصف کاهش می یابد و این حالت از فردی به فرد دیگر میتواند متفاوت باشد.

داروهای ضد افسردگی با نیمه عمر کوتاه شامل ونلافاکسین و ترازودون هستند، در صورتیکه داروهای فلوکستین و سیتالوپرام از داروهای ضد افسردگی با نیمه عمر طولانی به شمار میروند.

داروهای ضد افسردگی با نیمه عمر طولانی، عوارض جانبی کمتری را نشان میدهند.اما  به این معنی نیست که وقتی افراد مصرف این داروها را قطع میکنند، علائم ترک آن را تجربه نمیکنند.

نکاتی برای ترک صحیح و درست دارو

ترک مصرف داروهای ضد افسردگی تصمیمی جدی است که میتواند بر روی سلامت فرد  تاثیر بگذارد. یک پزشک میتواند اطلاعات و مشاوره هایی را در این زمینه، در اختیار شما قرار دهد.

مطالب مرتبط
آیا گوشت کروکودیل مفید است؟ فواید سلامتی گوشت کروکودیل در برخی کشورهای آسیایی

مصرف انواع داروها با مزایا و خطرات زیادی همراه است و این مورد شامل داروهای ضد افسردگی نیز میشود . قبل از اینکه تصمیم بگیرید که داروهای ضد افسردگی را قطع کنید، لازم است تا جوانب مثبت و منفی این کار را در نظر بگیرید، هرچند که همیشه میتوان انجام این تصمیم را به تعویق انداخت.

خیلی مواقع، پزشک به فرد توصیه میکند تا مصرف داروهای ضدافسردگی را به تدریج قطع کند. شخص بیمار، مقدار مصرفی دارو را در طول زمان به آرامی کم میکند تا وقتی که دیگر به مصرف این داروها نیازی نداشته باشد.

زمان ایده آل برای ترک وابستگی به داروهای ضد افسردگی، بستگی به مدت زمانی دارد که فرد از دارو استفاده میکرده است. پزشک در مورد مدت زمان فرایند ترک دارو و چگونگی کاهش مقدار دارو میتواند فرد را راهنمایی کند.

چنانچه علائم ترک دارو، شدید باشد ممکن است لازم باشد تا دارو را تغییر دهید. ترک داروهای ضد افسردگی با نیمه عمر کوتاه، معمولا سخت تر است..بنابراین، تغییر دارو ها به داروی ضد افسردگی با نیمه عمر طولانی و کاهش تدریجی مقدار دارو،میتواند کمک کننده باشند.

داشتن یک تیم حامی شامل اعضای خانواده، دوستان و یا یک گروه حمایتی میتواند به فرد، در ترک داروهای ضد افسردگی با خیال راحت ، کمک کند.

 زمانی که افراد از روش های متعددی برای ترک داروهای ضدافسردگی استفاده میکنند، غالبا درمان افسردگی، موثرتر خواهد بود. این روشها  شامل دارو، درمان، ورزش، و کمک به افراد همسن و سال میباشد.  شخص ممکن است بعد از ترک داروهای ضدافسردگی، تمایل داشته باشد تا درمان های دیگر را نیر دنبال کند.

علائم ترک داروهای خاص میتواند باعث شود تا فرد به خودکشی  فکر کند.در صورت بروز این حالت، پشتبانی فوری، بسیار لازم و ضروری میباشد.

مطالب مرتبط
داروی فشار خون هیدروکلروتیازید و افزایش هفت برابری سرطان پوست

هرگونه کپی برداری با نام وردنگار و لینک دهی مستقیم مجاز است

نظرات بسته شده است.