درد دلتوئید چیست؟ انواع و راه های درمان

درد دلتوئید

0

دلتوئید یک عضله بزرگ است که مسئول بلند کردن دست و ممکن کردن حرکت شانه است. این در قسمت بالایی بازو در شانه قرار دارد. تاندون ها دلتوئید را به استخوان ترقوه، شانه و بالای بازو وصل می کنند. دلتوئید مانند بسیاری از عضلات دیگر می تواند به دلایل مختلف، از جمله فعالیت بیش از حد و آسیب تاندون، درد بگیرد.

در این مقاله، علل درد دلتوئید را بررسی می کنیم. ما همچنین درمان های خانگی و درمان هایی را که می تواند کمک کند، پیشنهاد می کنیم.

علائم درد دلتوئید

هنگامی که عضله دلتوئید آسیب می بیند، فرد ممکن است احساس درد یا حساسیت در جلو، اطراف یا پشت شانه، به ویژه هنگام بلند کردن دست داشته باشد. در برخی موارد، عضله دلتوئید ممکن است پاره شود که باعث تورم و کبودی می شود. با توجه به شدت آن، از ۱ تا ۳ درجه بندی می شوند.

درجه ۱: این حالت با گرفتگی های خفیف با تنگی ماهیچه و تورم کم مشخص می شود. کار کردن با بازو ممکن است درد کمی ایجاد کند، اما دامنه حرکات اغلب محدود نمی شود.

درجه ۲: افزایش درد، تورم و حرکات محدود معمولا در درجه ۲ وجود دارد. در بسیاری از موارد، فشار دادن، کشیدن یا بلند کردن بازو در هر جهت می تواند باعث درد شود.

درجه ۳: این آسیب های جدی می توانند باعث درد شدید، تورم و انقباض یا شکاف عضلانی شوند. با توجه به شدت درد، حرکت بازو ممکن است به شدت محدود یا غیرممکن باشد.

درمان درد دلتوئید

فشارهای دلتوئیدی می تواند منجر به نشانه هایی از گرفتگی خفیف عضله و درد شود.

برای آسیب های خفیف ناشی از کار بیش از حد، پزشک ممکن است انجام تمرینات منظم را برای جبران آسیب و جلوگیری از بدتر شدن توصیه کند.

مطالب مرتبط
مزایای شگفت انگیز گوجه فرنگی و ارزش غذایی آن

بسیاری از افراد، از جمله ورزشکاران، ممکن است نیاز به کاهش شدت و مدت زمان تمرینات و فعالیت های ورزشی خود داشته باشند، در حالی که شانه هایشان بهبود می یابند.

مردم همچنین می توانند از ضد التهاب ها مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن استفاده کنند تا التهاب، تورم و ناراحتی را کاهش دهند.

پزشک ممکن است بسته به شدت گرفتگی، درمانهای زیر را توصیه کند:

برای درجه ۱:  برای کاهش تورم، از بسته بندی و فشرده ساز یخ استفاده کنید و به مدت ۲۴ ساعت بعد از آسیب به صورت دوره ای از یخ استفاده کنید. بعدا از پد گرما برای کاهش درد و تنش استفاده کنید. همچنین ضروری است که اجازه دهیم شانه استراحت داشته باشد.

برای درجه ۲: دوره اعمال یخ ۳-۵ روزه می تواند تورم را کاهش دهد. پس از یک آسیب حاد، استفاده متناوب بین یخ و بسته های حرارتی نیز می تواند به کاهش درد کمک کند. این روش اجازه می دهد زمان درمان کمتر شده و طول و شدت روش های تمرین در این دوره کاهش یابد.

برای درجه ۳: یخ را به منطقه آسیب دیده  اضافه کنید، آن را در صورت امکان افزایش دهید و سعی کنید از دست و شانه آسیب دیده استفاده نکنید. داروهای ضد درد می توانند ناراحتی را کاهش دهند.
اگر درد در طول زمان با این داروهای خانگی کاهش پیدا نکند، یک پزشک یا متخصص توانبخشی

می تواند توصیه های بیشتری را برای سرعت بخشیدن زمان بهبود و کنترل درد ارائه دهد.

ورزش ها و حرکات کششی

همانطور که برای هر نوع ورزش، گرم کردن، سرد کردن و حرکات کششی حیاتی است. انجام این کار به حفاظت از دلتوئیدها کمک می کند. برای بهبود انعطاف پذیری و جلوگیری از آسیب، کشش باید شامل شانه و دلتوئید باشد. آموزش مداوم تمرین و تهویه نیز می تواند به جلوگیری از فشار و آسیب کمک کند. هنگامی که یک فرد در حال بهبودی از آسیب دلتوئیدی است، کشش ملایم می تواند به کاهش درد کمک کند.

مطالب مرتبط
تفاوت بین کیست و تومور چیست؟

کشش و تمرینات دلتوئید عبارتند از:

  • با زاویه تقریبی ۴۵ درجه به جلو خم شوید و بازوی آسیب دیده را آویزان نگه دارید. به آرامی بازو را به عقب و جلو به مدت ۳-۵ دقیقه بچرخانید تا عضلات اطراف شانه شل شوند و درد از بین برود.

  • در بین یک چارچوب در بایستید، ساعد را در هر دو طرف قاب قرار دهید و به مدت ۳۰ ثانیه به خارج فشار وارد کنید
  • در حالی که در مقابل صندلی ایستاده یا نشسته اید، بازوی آسیب دیده را با استفاده از دست دیگر به سمت مخالف بکشید، و ۳۰ ثانیه نگه دارید.

  • دراز بکشید، بازوی آسیب دیده را بالا ببرید تا نوک انگشتان به سمت سقف اشاره کنند. در صورت لزوم از بازوی دیگر استفاده کنید تا از آن حمایت کند. بازو را راست نگه داشته، به عقب بچرخانید و سپس ۳-۵ دقیقه در همین حالت نگه دارید.

  • در موقعیت ایستاده، بازوها را به پشت برده و دستها را به هم قلاب کنید. تا آنجا که امکان داشته باشد دستها را به آرامی به سمت سقف بلند کنید.

علل درد دلتوئید

شایعترین علل درد دلتوئید آسیبها و فعالیت های بیش از حد است. افرادی که از شانه ها و ماهیچه های دلتوئید خود استفاده می کنند، به خصوص ورزشکاران، به طور مرتب آسیب تاندونی را افزایش می دهند.

فشار ناگهانی می تواند ناشی از بلند کردن اجسام سنگین یا حادثه ای مانند لغزش و افتادن باشد. بیشتر آسیب های عضله دلتوئید به مرور زمان توسعه می یابند و ایجاد فعالیت هایی نظیر شنا، بلند کردن وزنه یا بازی بیس بال به آن ها کمک می کند.

پیشگیری
مردم می توانند به پیشگیری از درد دلتوئید و آسیب شانه کمک کنند:

  • گرم کردن قبل از شروع تمرین به اندازه کافی
  • داشتن “روزهای استراحت” تا پس از ورزش به ماهیچه اجازه بهبودی دهد
  • حرکات کششی قبل و بعد از ورزش
  • اگر آسیب مربوط به کار باشد، از تجهیزات ایمنی مناسب استفاده کرده و از بهترین شیوه های انجام کار پیروی کنید.
  • انجام ماساژ ورزشی منظم برای از بین بردن تنش در عضلات
مطالب مرتبط
با افتادگی باسن خداحافظی کنید: 10 تمرین برای سفت کردن قسمت خارجی ران

درمانگران ورزشی، مربیان تناسب اندام و متخصصان پزشکی ممکن است بتوانند در حین ورزش های خاص توصیه ها و پیشنهادات متفاوتی جهت پیشگیری از آسیب ها را ارائه دهند.

چه زمان باید به ملاقات یک دکتر بروید

افراد اغلب می توانند آسیب های ناشی از فعالیت بیش از حد و کشیدگی ها را در منزل درمان کنند. برای جلوگیری از ایجاد یک مشکل مزمن، صحبت کردن با پزشک، فیزیوتراپیست یا درمانگر در مورد

جلوگیری از آسیب بیشتر ممکن است یک ایده خوب باشد.

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.