ده درمان خانگی برای خس خس سینه

0

خس خس سینه یک نشانه رایج از اختلالات تنفسی مختلف است که سبب سفتی در گلو می شود. چند راه وجود دارد که یک فرد می تواند، خس خس را در خانه متوقف کند، اما این به علت بستگی دارد. هشدارها زمانی اتفاق می افتد که راه های هوایی تنگ، مسدود یا ملتهب شوند و تنفس فرد مانند صدای سوت زدن یا گریه می شود. علایم شایع شامل سرما خوردگی، آسم، آلرژی یا شرایط جدی تر مانند بیماری مزمن انسدادی ریوی (COPD) هستند.

ده درمان خانگی برای خس خس سینه

هدف درمان های خانگی زیر برای خس خس سینه باز کردن راه های هوایی،  درمان  عوامل تحریک کننده یا آلودگی هایی که فرد در آن نفس می کشد و یا درمان علل اصلی خس خس است. اگر فرد مبتلا به آسم یا بیماری دیگری است که موجب خس خس می شود، باید با پزشک خود صحبت کند و از داروهای تجویز شده مانند استنشاق آسم برای درمان آن استفاده کند.

درمان های خانگی موثر برای خس خس عبارتند از:

۱- استنشاق بخار

هوای گرم و رطوبت غلیظ می تواند برای پاک کردن سینوس ها و باز کردن راه های هوایی بسیار موثر باشد. برای انجام این کار، فرد می تواند از روش زیر استفاده کند:

آب گرم را داخل یک کاسه بزرگ قرار دهید و در بخار آن نفس بکشید.

حوله را روی سر بگذارید تا رطوبت اضافی را بگیرد.

چند قطره روغن ذرت یا اکالیپتوس را به آب اضافه کنید تا جریان آب بیشتر شود.

اسانس نعناع ممکن است دارای اثرات ضد درد و ضد التهابی باشد. تحقیقات از سال ۲۰۱۳ نشان می

دهد که ممکن است ماهیچه های سیستم تنفسی را تقویت کند، که می تواند به کاهش خستگی و سایر مشکلات تنفسی کمک کند.

روغن های ضروری را می توان از داروخانه ها یا به صورت آنلاین خریداری کرد.

اگر استنشاق بخار برای شما مفید واقع نمی شود، یک اتاق سونا یا دوش داغ نیز می تواند باعث کاهش تراکم شود. به آرامی ضربه زدن به پشت یا قفسه سینه و تنفس عمیق می تواند نتیجه کار  را بهتر کند.

۲-نوشیدنی های گرم

نوشیدنی های گرم و داغ می توانند به کاهش جریان هوا و کاهش تراکم کمک کنند. عسل طبیعی ضد التهابی و ضد میکروبی است، بنابراین اضافه کردن یک قاشق چای خوری عسل به نوشیدنی داغ ممکن است علائم فرد را بهبود بخشد. یک مطالعه ۲۰۱۷ نشان داد که خوردن یک قاشق غذا خوری عسل دو بار در روز همراه با سایر روشهای درمانی، به کاهش گرفتگی گلو کمک می کند.

مطالب مرتبط
فیبریلاسیون دهلیزی قلب ، باعث افزایش خطر ابتلا به زوال عقلی خواهد شد

بعضی افراد متوجه می شوند که نعناع یا دیگر نوشیدنی های دم کردنی به خوبی عمل می کنند. یک فرد می تواند برای کمک به درمان بهتر، چای های مختلف را امتحان کند.

۳-تمرینات تنفسی

تمرینات تنفسی ممکن است به  COPD، برونشیت، آلرژی و دیگر علل شایع خس خس کمک کند.
مطالعه ای در سال ۲۰۰۹ نشان داد که برخی از تکنیک های تنفس الهام گرفته از یوگا می تواند به مشکلات تنفسی مرتبط با آسم برونش از جمله خس خس، کمک کند.

تمرینات تنفسی اغلب شامل استنشاقهای عمیق و منظم و استحمام است. یک پزشک یا درمانگر تنفسی می تواند به تصمیم گیری در مورد موثر ترین روش های تنفس کمک کند.

یک فرد ممکن است متوجه شود که در هنگام ترس دچار مشکلات تنفسی می شود. تمرینات تنفس عمیق نیز می تواند در اینجا کمک کند. این ممکن است به شما کمک کند تا تنفس آرام را تمرین کنید، بر شدت تنفس در معده و شمارش تنفس تمرکز کنید.

۴-ایجاد رطوبت

در طول ماه های زمستان خشک، خس خس سینه اغلب بدتر می شود. مرطوب کننده در اتاق خواب می تواند سبب کاهش تراکم و کاهش شدید خس خس شود.

فرد می تواند روغن نارگیل یا روغن های دیگر را به آب در مرطوب کننده اضافه کند، هرچند قبل از اضافه کردن چیزی به آب، دستورالعمل های مرطوب کننده را بررسی کنید. رطوبت ساز ها را می توان در برخی از سوپرمارکت ها یا فروشگاه های آنلاین پیدا کرد.

۵-فیلتر هوا

بسیاری از شرایطی که سبب ایجاد خس خس می شوند، می توانند بدتر شوند وقتی که هوا آلوده یا در پاسخ به آلرژن ها باشد. یک فیلتر هوای خانه می تواند عوامل ایجاد حساسیت های مضر در بدن که باعث ایجاد خس خس سینه و مشکل تنفس می شود را از بین ببرد.

۶-شناسایی و از بین بردن آلرژن ها

بیماری های مزمن مانند آسم و آلرژی ممکن است در پاسخ به برخی عوامل مانند استرس یا آلرژن ها بدتر شوند. کنترل این عوامل تا حد ممکن، می تواند کمک کند. به عنوان مثال، یک فرد مبتلا به بیماری تنفسی مزمن که آلرژی دارد، ممکن است داروهای آلرژیک را مصرف کند و از ایجاد عوامل آلرژیک جلوگیری کند.

۷-داروهای آلرژی

افراد مبتلا به آلرژی ممکن است از طیف گسترده ای از داروهای آلرژیک، از جمله ضد احتقان ها،

قرص های کورتیکواستروئید و آنتی هیستامین ها استفاده کنند. اسپری بینی ممکن است به خصوص برای تسکین سینه تنگ، گرفتگی و التهاب که می تواند باعث خس خس سینه شود، مفید باشد.

آلرژی شدید تر ممکن است نیاز به  تجویز داروهای آلرژیک داشته باشد.

مطالب مرتبط
میکروبیوم روده می تواند عملکرد ایمنی ضد تومور در کبد را کنترل کند

۸- ایمونوتراپی آلرژی

ایمونوتراپی یک فرایند بازآموزی سیستم ایمنی است که بدن نسبت به آلرژن ها واکنش نشان نمی دهد. فرد ممکن است نیاز به درمان های مختلف داشته باشد، اما در طول زمان، ایمونوتراپی می تواند فرکانس خس خس سینه را کاهش دهد. ایمونوتراپی همچنین ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری های مزمن دیگر مانند COPD و همچنین کسانی که آلرژی داشته باشند، مفید باشد.

۹-برونکودیلاتور

برونکودیلاتورها داروهایی هستند که به ریه ها کمک می کنند و موانع راه های هوایی را از بین می برند. آنها می توانند به خس خس ناشی از COPD و آسم کمک کنند.

برونکودیلاتورها در دو شکل آمده است:

برونکودیلاتور دیورتیک کوتاه مدت: گاهی اوقات با عنوان ناهنجاری های شناخته شده مشخص می شود، این می تواند یک حمله آسم یا COPD را متوقف کند.

برونکودیلاتور دهلیزی طولانی مدت: این نوع کمک می کند راه های هوایی را در طولانی مدت ترمیم شود و موجب کاهش فرکانس و شدت خفگی شود.

برونکودیلاتورها باید از یک پزشک تهیه شوند و در صورت نیاز می توانند در منزل استفاده شوند.

۱۰-داروهای دیگر

طیف گسترده ای از داروها می توانند خس خس را که افراد به علت بیماری در معرض آن هستند، درمان کنند. به عنوان مثال، فردی که از طریق یک واکنش شدید آلرژیک خفگی را تجربه می کند، ممکن است نیاز به اپینفرین یا کورتیکواستروئیدها داشته باشد.

افراد مبتلا به بیماری های قلبی ممکن است داروهای فشار خون یا رقیق کننده های خون را برای جلوگیری از آسیب بیشتر به قلب مصرف کنند. با پزشک صحبت کنید، آیا دارو ممکن است کمک کند و اینکه چگونه داروهای مختلف ممکن است با یکدیگر در تداخل باشند، حیاتی است.

زمان ملاقات با پزشک

اغلب دشوار است که علت ایجاد خس خس سینه بر اساس علائم به تنهایی تشخیص داده شود و فرد باید پزشک خود را ببیند اگر خس خس باعث ایجاد نگرانی است.

اگر فردی یکی از موارد زیر را تجربه کند، باید به اتاق اورژانس مراجعه کند:

  • اختلالات تنفسی
  • خفگی ناگهانی
  • علائم دیگر مانند درد قفسه سینه
  • علائم آنافیلاکسی

فردی که خس خس را تجربه می کند اما در غیر اینصورت قادر به نفس کشیدن است، ممکن است چند روز برای دیدن یک پزشک صبر کند. اگر خس خس سینه بدتر شود، باید یک روز یا چند روز بعد  یک پزشک را ببیند.

علل خس خس در نوزادان و کودکان

نوزادان تنها از طریق بینی تنفس می کنند، بنابراین وقتی که آنها در موقعیت اشتباه قرار می گیرند،

ممکن است صدای خس خس سینه را ایجاد کنند.

مطالب مرتبط
نحوه مصرف آمینوفیلین ( Aminofilin ) - داروی بیماری تنفسی

تا زمانی که آنها به حالت طبیعی نفس بکشند و قفسه سینه در حال گرفتگی نباشد، این مشکلی  نیست که نگران آن باشیم.

اگر قفسه سینه کودک شروع به گرفتگی کند، آنها به سرعت در حال نفس کشیدن باشند یا خس خس سینه همراه با یک بیماری باشد، آنها باید توسط یک پزشک یا متخصص اطفال معاینه شوند.

علل خس خس در بزرگسالان

هنگامی که مسیرهای هوایی به علت تحریک، بیماری یا انسداد باریک می شوند، هوا که از طریق آنها عبور می کند، می تواند صدای خس خس سینه ایجاد کند.

بعضی افراد علائم دیگری نیز دارند، از جمله ناراحتی در هنگام تنفس یا احساس خفگی.

علل عبارتند از:

آسم: یک اختلال تنفسی مزمن که سبب می شود راه های هوایی باریک و ملتهب شود.

آلرژی: آلرژی های فصلی و آلرژی غذایی می تواند باعث التهاب، تنش و تنفس شود.

انسداد فیزیکی: هنگامی که ریه فرد با غذا یا یک شی دیگر مسدود می شود، معمولا یک اورژانس پزشکی در نظر گرفته می شود.

بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) :COPD یک گروه از بیماری های التهابی، از جمله برونشیت مزمن و آمفیزم است.

وحشت : یک حمله تهاجمی می تواند خس خس سینه را در فرد افزایش دهد و تنفس را دشوار کند.

برونشیت: برونشیت التهاب لوله های برونش است که اغلب به علت عفونت ویروسی یا باکتریایی ایجاد

می شود.

سرماخوردگی و آنفولانزا: عفونتهایی که موجب سرماخوردگی یا آنفلوآنزا می شوند باعث التهاب و مشکلات تنفسی می شوند.

ذات الریه: پنومونی عفونت ریه می باشد.

بیماری قلبی: بیماری قلبی می تواند مشکلات تنفسی، سرفه و مایع در ریه ها را ایجاد کند.

چشم انداز

درمان دراز مدت خس خس سینه در نهایت بستگی به علت آن دارد. حتی زمانی که خس خس سینه به علت بیماری مزمن است، اغلب می تواند با دارو و درمان های خانگی به خوبی مدیریت شود.
با این حال، مراقبت های پزشکی در حال انجام مهم است و افرادی که علائم آنها بهبود نیافته است باید با پزشک مشورت کنند. علائم ردیابی را برای تشخیص هر عامل محرک در نظر بگیرید.
اگر خس خس سینه باعث نگرانی باشد، آرامش بخشیدن به فرد ضروری است، زیرا هراس از خس خس سینه می تواند آن را بدتر کند. تنفس را به آرامی و منظم نگه دارید و در صورت لزوم به دنبال درمان پزشکی باشید.
حتی زمانی که خس خس سینه به علت بیماری جدی پزشکی باشد، داروها علائم را بهبود می بخشند.

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز می باشد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.