۷ درمان خانگی برای کاهش درد دندان عقل

0

۷ درمان خانگی برای کاهش درد دندان عقل

مردم اغلب تصمیم می گیرند دندان های عقل خود را بکشند، زیرا باعث لثه های دردناک می شود. چگونه می توان درد دندان عقل را قبل از کشیدن، در خانه رفع کرد؟

دندان عقل آخرین دندانی است که می روید. این دندان ها در آخر لثه و انتهای دهان رشد می کنند. به طور معمول هر فردی چهار دندان عقل دارد، که در هر یک از گوشه های لثه های بالا و پایین قرار می گیرد.

در این مقاله که توسط کارشناسان سلامت health وبسایت ورد نگار تهیه شده است در مورد هفت درمان خانگی و درمان های پزشکی برای کاهش درد ناشی از دندان عقل توضیح داده شده است:

مطالب این مقاله:

  • علت درد دندان عقل چیست؟

  • درمان خانگی درد دندان عقل

  • جلوگیری از درد دندان عقل

علت درد دندان عقل چیست؟

دندان عقل معمولا هنگامیکه یک فرد بین سنین ۱۷ تا ۲۱ سالگی قرار می گیرد، می روید.

گاهی، به دلیل اینکه دندان های بالغ در آن سن، کامل روییده اند، اغلب برای دندان عقل در دهان فرد، فضای کافی وجود ندارد. به دلیل این کمبود فضا ممکن است دندان های عقل با یک زاویه بد برویند و یا به دندان های دیگر گیر کنند و به طور کامل در نیایند.

وقتی این اتفاق می افتد، دندان های عقل تحت تاثیر قرار گرفته می توانند لثه ها را آسیب پذیر کنند، چون سطح لثه شکافته می شود و دندان ها به طور کامل نمی رویند، مواد غذایی و باکتری ها می توانند در لثه ها به دام افتاده و منجر به مسائل مختلفی از جمله:

  • بیماری لثه

  • عفونت ها

  • آبسه دندان و

  • کیست در لثه

شوند.

درمان خانگی درد دندان عقل

دندان های عقل که خراب شده اند یا به هر دلیلی مشکلی را در فرد به وجود آورده اند، می توانند باعث درد و حساسیت شوند. در نهایت، کشیدن دندان های عقل می تواند به حل این مشکلات کمک کند.

در عین حال، چند درمان خانگی درد دندان عقل  و داروی طبیعی موجود است.

۱– ژل بی حسی

ژل بی حسی دندانپزشکی یک درمان خانگی درد دندان عقل  است که می تواند باعث کاهش احساس لامسه و درد شدید شود. این ژل ها بیش از حد در دسترس هستند و حاوی ماده فعال بنزوکائین هستند.

اکثر ژل های دندانی را می توان به طور مستقیم به دندان های آسیب دیده در طول روز اعمال کرد. با این حال، دقت و توجه به دستورالعمل های موجود در محصول مهم است. همچنین ممکن است فرد به بنزوکائین، حساسیت داشته باشد.

۲– ایبوپروفن

ایبوپروفن داروی ضد درد است که به کاهش التهاب کمک می کند. مصرف دوز توصیه شده در بسته قرص به کاهش ناراحتی کمک می کند. همچنین می تواند التهاب لثه های مرتبط با توسعه دندان های عقل را کاهش دهد.

ایبوپروفن یا سایر داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی ممکن است موثرترین درمان درد باشد تا فرد بتواند برای درمان به دندانپزشک، مراجعه کند.

۳-یخ

قرار دادن یک یخ بر روی فک می تواند یک درمان خانگی درد دندان عقل باشد و به کاهش التهاب کمک کند. با استفاده از یخ همچنین می توانید اثر بی حسی داشته باشد. یک فرد می تواند یک بسته یخ را با یک حوله تا ۱۵ دقیقه بر روی فک خود نگه دارد. بسته یخ را می توان تا زمانی که درد کاهش یافته است، روی فک نگه داشت.

۴-با آب نمک شستشو دهید

آب نمک دارای خصوصیات ضد عفونی کننده طبیعی است. مطالعه سال ۲۰۱۰ نشان داد که شستشو دهان با آب نمک می تواند به کاهش باکتری کمک کند و یک درمان خانگی درد دندان عقل است.

گاهی اوقات، ایجاد باکتری در شکاف لثه ی اطراف دندان عقل می تواند علت درد باشد. بنابراین، شستشو با آب نمک ممکن است برای درمان عفونت و کاهش ناراحتی کمک کند.

برای شستن با آب نمک، فرد می تواند چند قاشق غذا خوری نمک را با یک لیوان آب جوش، مخلوط کند. هنگامی که آب کمی خنک شد، می توان آن را در اطراف دهان به چند دقیقه چرخاند و سپس از دهان خارج کرد.

فرد می تواند دو یا سه بار در روز دهان خود را با آب نمک شستشو دهد یا تا زمانی که درد شروع به کاهش کند، از این درمان استفاده کند.

۵- میخک

تحقیقات در مورد اثربخشی گیاهان برای از بین بردن درد دندان عقل، مثبت است. یک مطالعه سال ۲۰۰۶ نشان داد که گل میخک به عنوان یک داروی ضد درد موضعی موثر است.

برای امتحان این درمان خانگی، یک فرد می تواند از گل میخک استفاده کند. اگر از گل میخک استفاده می کنید، مراحل زیر را انجام دهید:

  • میخک را روی دندان عقل خود قرار دهید

  • فک خود را ببندید اما میخک را نجوید

  • تا زمان کاهش درد، اجازه دهید میخک بر روی دندان عقل شما قرار داشته باشد

اگر از روغن گل میخک استفاده می کنید، مراحل زیر را انجام دهید:

  • چند قطره روغن گلبرگ را روی یک توپ از پنبه قرار دهید

  • پنبه را بر روی دندان عقل خود قرار دهید

  • پنبه را نگه دارید تا زمانی که درد کاهش یابد و سپس آن را در آورید.

۶– پیاز

مطالعه انجام شده در سال ۲۰۰۷ نشان داد که پیاز دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است. این مزایای پیاز به این معنی است که می تواند به کاهش تورم و مبارزه با عفونت باکتری کمک کنند.

برای استفاده از پیاز به عنوان یک درمان خانگی، فرد باید:

  • قطعه ای از پیاز را ببرد

  • پیاز را در قسمت دهانی که درد دارد بجود

  • چند دقیقه صبر کنید تا درد کاهش یابد و سپس پیاز را بیرون بیندازد

این روند باعث می شود که آب از پیاز به لثه وارد شود تا بتواند التهاب را کاهش دهد و باکتری را از بین ببرد.

۷– چای کیسه ای

یک مطالعه  در سال ۲۰۱۶ نشان می دهد که تانن های موجود در چای کیسه ای دارای خواص ضد باکتری و ضد التهابی هستند. این بدان معناست که چای کیسه ای ممکن است به کاهش تورم و مبارزه با عفونت باکتری کمک کنند.

برای استفاده از چای کیسه ای به عنوان یک درمان خانگی، یک چای کیسه ای را در آب جوش بیندازید سپس آن را در آورده و پس از اینکه کمی خنک شد، آن را روی دندان عقل خود قرار دهید تا درد دندان کاهش یاید.

جلوگیری از درد دندان عقل

وقتی دندان عقل رشد می کند، با انجام کارهای زیر می توانید از عفونت لثه و درد دندان عقل پیشگیری کنید. این اقدامات عبارتند از:

بهداشت دهان و دندان

مسواک زدن دو بار در روز، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه می تواند به از بین بردن باکتری در دهان که باعث عفونت می شود کمک کند.

نوشیدن آب زیاد

نوشیدن آب کمک می کند تا غذا و باکتری ها از دندان ها و لثه ها دور گردند.

اجتناب از غذاهای شیرین

غذاهای شیرین می توانند در داخل دندان شکسته گیر کرده و باعث رشد باکتری ها شوند.

سخن آخر:

در حالی که داروها در این مقاله برای کاهش درد ناشی از دندان عقل، اثبات شده اند اما آنها تنها راه حل های کوتاه مدت هستند.

هنگامی که دندان های عقل درد می گیرند، دندانپزشک معمولا توصیه می کند که بهتر است دندان عقل خراب یا مخفی شده در لثه، کشیده شود.

 

مطالب مرتبط
نحوه مصرف آریپیپرازول ( Aripiprazole ) - داروی بیماری های روانی

اختصاصی وبسایت وردنگار: کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.