درمان خانگی کبودی پوست

0

درمان خانگی کبودی پوست

کبود شدن پوست یک واکنش طبیعی در اثر آسیب خوردگی است. رگ های خونی کوچک زیر پوست می توانند حتی با یک ضربه کوچک آسیب ببینند و پس از خونریزی در زیر پوست، بروز کنند.

در نهایت، این خون به دام افتاده در زیر پوست، به عنوان صدمه دیده می شود و بدن سعی می کند آن را بهبود بخشد. در عین حال، می تواند یک لکه ی خاکستری، صورتی یا بنفش را ایجاد کند که به این حالت کبودی گفته می شود.

در این مقاله که توسط کارشناس سلامت health وب سایت وردنگار، خانم فرزانه پاشایی تهیه شده است، در مورد درمان خانگی کبودی پوست توضیح داده شده است.

درمان و بهبودی این کبودی ها می توانند دشوار باشد زیرا بیشتر آسیب ها در زیر پوست قرار دارند. با این حال، برخی از درمان های خانگی ممکن است قادر به سرعت بخشیدن درمان و به حداقل رساندن کبودی ها باشند.

داروهای خانگی زیر برای کبودی های جزئی ایمن هستند و ممکن است به بهبودی هر چه سریعتر کبودی کمک کنند.

مطالب این مقاله:

  • تنباکوی کوهی یا آرنیکای کوهی

  • بروملین

  • کورستین

  • کرم ویتامین K

  • I.C.E.

  • یک رژیم غذایی برای بهبود زخم

  • روغن گیاهی برای درمان خانگی کبودی پوست

  • مراجعه به پزشک

تنباکوی کوهی یا آرنیکای کوهی

تنباکوی کوهی یا آرنیکای کوهی، یک گیاه است که برای درد و کبودی استفاده می شود. بدلیل اینکه این گیاه حاوی ترکیباتی است که دارای اثر ضد التهابی بوده و می تواند از طریق پوست جذب شود.

برخی از تحقیقات نشان داده اند که آرنیکا ممکن است یک درمان موثر برای کبودی باشد.

یک مطالعه نشان داد افرادی که آرنیکای خوراکی را بعد از رینوپلاستی (عمل بینی) مصرف کردند، کبودی و ورم های پس از جراحی را سریعا درمان کرد.

مطالعه دیگری نشان داد که استفاده از پماد ۲۰ درصدی آرنیکا به پوست، نسبت به خوردن قرص آن، تاثیر زیادی در سرعت بهبودی دارد. اگر از آرنیکای خوراکی استفاده می کنید، بهتر است قرص را زیر زبان بگذارید. در صورت تحریک یا بثورات، فرد باید مصرف محصول را متوقف کند.

بروملین

بروملین مخلوطی از آنزیم هایی است که در گیاه آناناس وجود دارد. این آنزیم ها خواص ضد التهابی دارند و در هنگام استفاده از پوست به کاهش کبودی و تورم کمک کند.

مطالب مرتبط
معرفی 8 ماده‌ی غذایی برای افزایش بهره وری

یک مطالعه در مجله جراحی دهان و فک و صورت نشان داد که بروملین خوراکی بعد از کشیدن دندان،ردر مقایسه با روش های موضعی دیگر درد و تورم آن را بهبود می بخشد.

یک فرد می تواند یک کرم یا ژل حاوی بروملین را دو تا سه بار در روز استفاده کند.

مکمل های خوراکی بروملین، می توانند عوارض جانبی ناخواسته ای مانند مشکلات گوارشی و افزایش ضربان قلب را ایجاد کنند. افرادی که به آناناس آلرژی دارند نباید از بروملین استفاده کنند.

بعضی از مکمل های بروملین بعد از جراحی توصیه می شود تا به کم شدن خونریزی ها کمک کنند.

کورستین

همانند بروملین ، کورستین یک فلاونوئید مشتق شده از میوه های خاص است. ممکن است دارای قدرت های طبیعی ضد التهابی باشد که می تواند باعث بهبودی کبودی شود.

برخی از کرم ها و ژل های پوستی که به درمان کبودی کمک می کنند، حاوی کورستین هستند، که معمولا با برمیلین، ویتامین K یا سایر مواد تشکیل دهنده ترکیب شده اند. کرم ها یا ژل هایی که حاوی کورستین می باشند می توانند به صورت منظم دو بار در روز استفاده شوند.

کورستین خوراکی به اثبات نرسیده است. همچنین می تواند با بسیاری از داروها تداخل برقرار کند. از مصرف مکمل های کورستین خوراکی اجتناب کنید مگر اینکه توسط یک متخصص تجویز شده باشد.

کرم ویتامین K

بدن نیاز به ویتامین K برای کمک به لخته شدن خون در صورت لزوم دارد. قرص ممکن است بهترین راه حل باشد، مخصوصا برای افرادی که از داروهای دیگر استفاده می کنند. ویتامین K موضعی، بعضی از مواقع، برای درمان کبودی ها، موثر دیده شده است و عموما برای بسیاری از افراد مفید است.

یک مطالعه در مجله داروهای درماتولوژی نشان داد افرادی که ژل ویتامین K را پس از انجام یک عمل زیبایی استفاده می کردند کبودی کمتری نسبت به افرادی که از این دارو استفاده نکرده بودند، داشتند.

اکثر مردم با کبودی، تغییر رنگ و تورم آشنا هستند که با ضربه به عضلات و بافت نرم رخ می دهد. با این حال، استخوان ها نیز می توانند کبود شوند.

مطالب مرتبط
6 نکته سلامت دندانهای نوزادان و مادران شیرده

 R.I.C.E.

R.I.C.E. مخفف استراحت، یخ، فشرده سازی و ارتفاع است. بسیاری از افرادی که جراحی داشته اند یا دارای رگ به رگ شدن و گشیدگی عضلات شده اند، این تاکتیک را برای کمک به بهبودی استفاده می کنند، اما برای کبودی نیز مفید است.

هدف موقت این اقدامات، کاهش جریان خون در ناحیه آسیب دیده است که می تواند به جلوگیری از تورم و کبودی کمک کند.

بالا بردن و استراحت دادن ناحیه ی کبود شده و همچنین استفاده از یخ تا ۲۰ دقیقه در ساعت و استفاده از یک پانسمان بندی با فشار کم، می تواند به کاهش جریان خون و التهاب کمک کند که موجب کبودی شده است.

انجام R.I.C.E. در اسرع وقت، پس از آسیب دیدگی می تواند همچنین درد را کاهش دهد.

 

 یک رژیم غذایی برای بهبود زخم و درمان خانگی کبودی پوست

رژیم غذایی می تواند بر تمام حوزه های سلامت تاثیر بگذارد، از جمله اینکه چگونه با کمک آن جراحات و کبودی ها را بهبود بخشیم. برخی غذاها می توانند رگ های خونی بدن را تقویت کنند که می تواند از پارگی مجدد و کبودی پیشگیری کند.

بعضی از غذاها، می توانند پوست و بافت بدن را قوی و قابل انعطاف نگه دارند. خوردن یک رژیم سالم و متعادل که حاوی مواد غذایی زیر است ممکن است باعث جلوگیری یا بهبود زخم ها شود:

آناناس و درمان خانگی کبودی پوست

خوردن آناناس تازه باعث می شود که بدن به مقدار طبیعی بروملین دریافت کند که می تواند در تسریع بهبودی زخم کمک کننده باشد.

میوه ها با کورستین طبیعی

میوه هایی که شامل مقدار زیاد کورستین هشتند مانند سیب، مرکبات، پیاز قرمز، توت های تیره و گیلاس و سبزیجات دارای برگ سبز ، در روند بهبودی کمک شایانی می کنند.

مرکبات و درمان خانگی کبودی پوست

یک مطالعه نشان داد که فلاونوئیدهای مرکبات به طور قابل توجهی باعث بهبود کبودی در افراد سالخورده ای که دارای پورپورای سنی یا کبودی هستند، می شود. مرکبات عبارتند از پرتقال، نارنگی  و لیمو.

غذاهایی با ویتامین K

رژیم غذایی حاوی ویتامین K باعث جلوگیری از کمبودی می شود و  می تواند باعث کم شدن خونریزی شود. منابع خوب عبارتند از کلم، اسفناج، کلم بروکلی، کاهو، سویا، توت فرنگی و زغال اخته.

مطالب مرتبط
فواید سلامتی هویج و تاثیر آن بر سلامتی بدن

پروتئین هایی مانند ماهی، مرغ، توفو و گوشت قرمز، باعث تقویت مویرگ ها می شوند. از منابع پروتئینی با مقادیر زیاد چربی اشباع شده و کلسترول، مانند همبرگر یا گوشت سرخ شده اجتناب کنید.

غذاهای غنی از روی و درمان خانگی کبودی پوست

روی به زخم و بافت بدن کمک می کند. منابع خوب روی عبارتند از خرچنگ، اسفناج، دانه کدو تنبل و حبوبات.

روغن های گیاهی

روغن های گیاهی و اسانس ها، می توانند به کاهش درد و تورم کمک کند. اگر چند قطره از روغن گیاهی مورد نظر را به یک ویتامین K یا محصول آرنیکا اضافه کنید و مورد استفاده قرار دهید، عملکرد خوبی را مشاهده می کنید.

یک فرد می تواند یک فشرده سرد و تسکین دهنده را برای آسیب های ایجاد شده را به همراه چند قطره اسانس های رزماری و اسطوخودوس استفاده نماید.

مهم است که روغن ها را قبل از قرار دادن بر روی پوست با روغن حامل یا لوسیون رقیق کنید. استفاده از روغنهای گیاهی بدون رقیق کردن آنها می تواند باعث تحریک پوست شود.

مراجعه به پزشک

اگرچه کبودی ها برای همه اتفاق می افتند، برخی از کبودی ها ممکن است یک پرچم قرمز برای یک مشکل اساسی پزشکی یا کمبود تغذیه ای باشد. اگر علائم زیر را دیدید، به پزشک مراجعه کنید:

  • کبودی هایی که بدون آسیب دیدگی و صدمه ای ظاهر می شوند

  • کبودی مکرر

  • کبود شدن سریع با کوچکترین ضربه

  • کبودی که ناگهان پس از مصرف دارو یا مکمل جدید ظاهر می شود

  • کبودی در مکان های حساس، مانند پشت و یا شکم

زنان بیشتر از مردان آسیب می زنند و افراد مسن بیشتر از افراد جوان کبود می شوند.

آنتی بیوتیک ها، رقیق کننده های خون و داروهای آسم نیز باعث ایجاد کبودی در برخی افراد می شوند.

هیچ ترفندی جادویی برای جلوگیری یا از بین بردن کبودی وجود ندارد. خبر خوب این است که اکثر کبودی ها بی ضرر هستند و برای جلوگیری از ظاهر شدن آنها و کمک به بهبودی سریعتر می توانید راهکارهای گفته شده را انجام دهید.

اختصاصی وبسایت وردنگار: کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.