برقراری رابطه جنسی در دوران بارداری

رابطه جنسی در دوران بارداری

0

برای یک زن برقراری رابطه جنسی در دوران بارداری کاملا امن است، مگر اینکه پزشک یا ماما به او گفته باشد از برقراری رابطه خود داری کند. در واقع، در برخی از مراحل حاملگی، ممکن است میل جنسی در زنان افزایش یابد و رابطه جنسی حتی می تواند برخی از مزایا را به همراه داشته باشد.
همانطور که شکم زن شروع به بزرگتر شدن می کند، یک زن ممکن است کشف کند که موقعیت های خاص در طول رابطه برای او راحت تر است. صحبت کردن به طور آشکار درباره نحوه برقراری رابطه جنسی می تواند به هر دو طرف برای لذت بردن از رابطه جنسی در دوران بارداری کمک کند.

در این مقاله ما مسائل ایمنی و خطرات را مورد بررسی قرار می دهیم و نکات مربوط به رابطه جنسی را در دوران بارداری بررسی می کنیم. ما همچنین بحث می کنیم که چه موقع باید از برقراری رابطه جنسی خودداری کرد و چگونه نحوه انجام رابطه جنسی ممکن است در طول سه ماهه دوم و سوم تغییر کند.

آیا در هنگام بارداری داشتن رابطه جنسی امن است؟

در هر مرحله از بارداری معمولی و بدون عارضه، داشتن رابطه جنسی به کودک آسیب نخواهد رساند. کودک با عضلات قوی رحم، مایع آمنیوتیک و یک لایه مخاطی که در اطراف دهانه رحم ایجاد  شده است، محافظت می شود.

بعضی افراد معتقدند که فعالیت جنسی یا ارگاسم ممکن است به کودک آسیب برساند، احتمال سقط جنین را افزایش دهد یا باعث ایجاد تولد زود هنگام کودک شود. با این حال، در یک حاملگی سالم، هیچ یک از این موارد صحت ندارد.

آیا رابطه جنسی با زایمان ارتباط دارد؟

بسیاری از مطالعات به این نتیجه رسیده اند که رابطه واژینال در دوران بارداری ارتباطی با افزایش خطر زایمان زودرس ندارد. با این حال، اگر یک دکتر را در نظر بگیرد کسی در معرض خطر بالایی قرار داشته باشد، ممکن است توصیه کند که فرد در طول بارداری یا در مراحل بعد از زایمان از برقراری را جنسی اجتناب کند.

مطالب مرتبط
آنفلوآنزای فصلی در ۱۰ استان: افراد در معرض خطر واکسن بزنند

ممکن است که یک ارگاسم یا دخول جنسی بتواند انقباضات برکستون هیکس را در اواخر بارداری  ایجاد کند. برکستون هیکس انقباضات خفیفی است که بعضی از زنان تا پایان بارداری خود تجربه می کنند. با این حال، این انقباضات، فرا رسیدن زمان زایمان را نشان نمی دهد یا منجر به آن نمی شود و نباید باعث نگرانی شود.

بهترین موقعیت ها

در مراحل آخر بارداری، مردم باید موقعیت هایی را انتخاب کنند که بر روی شکم فشار نیاورند. اگر یک زن بر روی پشت قرار بگیرد، وزن نوزاد ممکن است فشار بیشتری بر اندام های داخلی و یا شریان های اصلی او وارد کند.

یک زن باردار ممکن است در موقعیت هایی که می تواند عمق و سرعت نفوذ را کنترل کند، احساس راحتی داشته باشد.

موقعیت های راحت ممکن است شامل حالت هایی باشد که زن باردار  بر روی همسرش قرار گرفته باشد، در کنار یکدیگر دراز کشیده باشند، یا در لبه تخت نشسته باشند.

رابطه جنسی دهانی و مقعدی

رابطه جنسی دهانی کاملا در طول بارداری امن است. با این حال، یک شریک باید از دمیدن هوا به مهبل (واژن) زن باردار اجتناب کند، زیرا این امر می تواند یک آمبولیز هوایی ایجاد کند، در حالی که یک حباب هوا ممکن است رگهای خونی را مسدود کند. اگرچه نادر است، اما آمبولیزاسیون هوایی می تواند برای زن و کودک خطرناک باشد.

رابطه جنسی مقعدی به نوزاد آسیب نمی رساند، اما اگر شخصی مبتلا به هموروئید مرتبط با بارداری باشد، ممکن است ناخوشایند باشد. زوج ها باید از برقراری رابطه جنسی واژنی بعد از رابطه جنسی مقعدی اجتناب کنند، زیرا این کار می تواند باکتری ها را از رکتوم به واژن منتقل کند که باعث عفونت می شود.

چه هنگامی باید از برقراری رابطه جنسی جلوگیری کرد

ماما یا پزشک ممکن است در دوران بارداری یک زن به او پیشنهاد کند که از برقراری رابطه جنسی پرهیز کند اگر او موارد زیر را تجربه کند:

مطالب مرتبط
تغییرات مغز در طول حاملگی
  • مشکلات مربوط به رحم که می تواند احتمال بروز سقط جنین یا زایمان زودرس را افزایش دهد
  • حامله بودن دوقلو یا چند قلو
  • جفت سرراهی ، جایی که جفت تقریبا یا کاملا ورودی دهانه رحم را پوشش می دهد
  • ناتوانی گردن رحم، جایی که دهانه رحم پیش از موعد باز می شود
  • سابقه زایمان زودرس
  • خونریزی قابل توجه یا خونریزی واژینال بدون دلیل
  • نشت مایع آمنیوتیک
  • پاره شدن کیسه های آب، که ممکن است خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد

ضروری است که یک زن باردار از خود و کودک خود در برابر عفونت های انتقال بیماری (STI) محافظت کند. این بدین معنی است که باید از روش های پیشگیری از بارداری از قبیل کاندوم در تمام فعالیت های جنسی با شرکای جنسی جدید استفاده شود.

اثرات حاملگی بر روی میل جنسی

بارداری میل جنسی افراد را به طرق مختلف تحت تاثیر قرار می دهد و هیچ پاسخ معمولی وجود ندارد.

افزایش هورمون ها و افزایش جریان خون به ناحیه تناسلی ممکن است باعث افزایش میل جنسی فرد به خصوص در سه ماهه دوم شود.

افراد دیگر ممکن است کاهش در تمایلات جنسی خود را ناشی از نوسان هورمون ها، احساس راحتی در بدن، کاهش سطح انرژی و یا درد های فیزیکی بدانند.

بارداری همچنین می تواند باعث تغییرات میل جنسی در همسر زن باردار شود. بعضی از افراد ممکن است به دلیل تغییرات در شکل بدن، مانند افزایش اندازه سینه، همسر باردارشان جذابیت بیشتری برایشان داشته باشد.

در برخی موارد، نگرانی ها و سوء تفاهم هایی که از هر دو طرف احساس می شود، باعث می شود که آنها کمتر علاقه مند به برقراری رابطه جنسی باشند. لازم است که درباره رابطه جنسی مسائل باز شود تا اطمینان حاصل شود هر دو طرف راحت هستند.

مطالب مرتبط
با سندرم پس از ارگاسم در مردان بیشتر آشنا شوید

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.